021-41571 Info@shadisafar.com
0

آشنایی با مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه کجاست؟

مسجد تاریخی ایاصوفیه در بخش اروپایی استانبول و در میدان ایاصوفیه واقع شده است. همچنین مسجد سلطان احمد و کاخ معروف توپکاپی هم در نزدیکی ایاصوفیه قرار دارند و به‌راحتی می‌توانید برای بازدید به این مکان‌ها نیز مراجعه کنید. البته نگران دسترسی به  این مکان‌های دیدنی استانبول  نباشید چرا که با استفاده از مترو و اتوبوس، رسیدن به مقصد بسیار ساده است. برای رفتن به ایاصوفیه از این راه‌ها استفاده کنید:

  • اگر در میدان تکسیم هستید، با قطار کابلی به ‌سمت کاباتاش بروید و بعد، از آنجا با تراموا خود را به ایستگاه سلطان احمد برسانید.
  • ایستگاه سلطان احمد نزدیک‌ترین ایستگاه تراموا به این مسجد محسوب می‌شود که از طریق خطT1(باگجیلار - کاباتاش) قابل‌دسترسی است.
  • محله‌ی سلطان احمد بسیار به مسجد ایاصوفیه استانبول نزدیک است و اگر در آنجا اقامت دارید، با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به‌راحتی به مسجد بروید.

تاریخچه‌ی مسجد ایاصوفیه

 ایاصوفیه در واقع کلیسای بزرگی به نام کلیسای اعظم بوده که در سال 360 میلادی در نزدیکی کاخ کنستانتین احداث شد. این کلیسا جزو اصلی‌ترین کلیساهای رومیان به شمار ‏می‌رفت تا حدی که از آن برای مراسم تاجگذاری استفاده می‌شد.این مکان بارها بازسازی شد و با استفاده از سنگ‌های مرمر سفید و کاشی‌هایی حیرت‌انگیز، به کلیسایی زیبا تبدیل شد. سپس سلطان محمد فاتح بعد از روی کار آمدن حکومت عثمانی، در سال 14۵3 استانبول را فتح کرد و از آنجایی که عثمانی‌ها مسلمان بودند، محمد فاتح، کاربری کلیسا را به مسجد تغییر داد. با گذشت زمان در طول سال‌های مختلف مناره‌ها، محراب، منبر و سایر نمادهای اسلام و مساجد به آن اضافه شد.این مکان تا قرن بیستم و روی کار آمدن آتاتورک، همچنان به عنوان مسجد شناخته می‍شد، اما آتاتورک آن را به عنوان موزه اعلام کرد. سپس در سال 2020 دولت ترکیه مجددا عنوان مسجد را به ایاصوفیه داد. این تاریخ پر فراز و نشیب موجب شد تا بتوانیم در این مجموعه‌ی زیبا، سبک معماری کلیسا و مسجد را هم‌زمان مشاهده کنیم.

معماری مسجد ایاصوفیه

همان‌طور که در تاریخچه‌ی مسجد ایاصوفیه استانبول خواندید، ایاصوفیه، یک کلیسای مهم در پایتخت امپراتوری بیزانس بود که بعدها مسجدی برای عثمانیان شد. ساخت آن بین سال‌های  532  تا  537  میلادی با الهام از هنر و معماری بیزانس صورت گرفت. البته بهتر است بدانید که این سبک بعدها الهام‌بخش بسیاری از مساجد دیگر عثمانی، مانند مسجد آبی استانبول شد.این مسجد ترکیبی از معماری بیزانس و اسلامی را به رخ می‌کشد که می‌توانید آنها را در موزاییک‌ها و خطاطی‌ها مشاهده کنید. از ویژگی‌های زیبای ایاصوفیه می‌توانیم به هماهنگی طاق و ستون‌های ایاصوفیه، گنبدی به عمق   ۱۸   متر با ارتفاع   ۵۶   و قطر   ۳۳   متر، با دونیمه گنبد و چهار طاق و همچنین چهل پنجره کنار ساقه گنبد که نور خورشید را به زیبایی بازتاب می‌کند، اشاره کنیم.

زیبایی‌‌های مسجد ایا صوفیه 

این مسجد به دلیل تاریخچه‌ی پیچیده و معماری خاصی که دارد، با داشتن ظاهری زیبا و دیدنی گردشگران را جذب می‌کند. در اینجا با برخی از این ویژگی‌ها آشنا می‌شویم:

ایاصفویه دومین گنبد بزرگ جهان

گنبد موجود در شبستان اصلی، دومین گنبد بزرگ جهان پس از کلیسای سنت پیتر رم به شمار می‌رود. این گنبد با قطر  ۳۳  متر و ارتفاع۵۵متر در مرکز قرار گرفته و دو نیم‌گنبد در دو طرف آن ساخته شده است که یکی در محراب و دیگری در ورودی اصلی به چشم می‌خورد.گنبد و کلیسای ایاصوفیه توسط دو معمار به نام‌های آنتمیوس و ایزودوروس ساخته شد.

 

ستون‌های مرمر مسجد ایاصوفیه استانبول

این مسجد  ۱۴۰  ستون از جنس مرمر دارد که بخشی از آنها را از معبد آرتمیس، یکی از عجایب هفت‌گانه‌ی جهان، به اینجا آورده‌اند. 8 ستون به رنگ زرشکی هم که نشان امپراطوری بیزانس است، از مصر آمده. در واقع این ستون‌ها اثری تاریخی و ارزشمند به شمار می‌روند. در بخش شمال غربی یک ستون قرار دارد که به ستون آرزو مشهور شده، چرا که در زمان امپراطوری رم شرقی مردم معتقد بودند این ستون شفابخش است.

از دیگر زیبایی‌های ایاصوفیه می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • خطاطی‌های هنر اسلامی که به رنگ طلائی در گوشه‌وکنار مسجد دیده می‌شود.
  • موزاییک‌‌هایطلایی و نقاشی‌های به‌جامانده از دوران بیزانس که مهم‌ترین آنها تصویر مریم مقدس است، درحالی‌که مسیح را روی پایش گذاشته.
  • کتابخانه‌ی سلطان محمود اول، یک مجموعه‌ی غنی به شمار می‌رود که در ایاصوفیه شاهد آن خواهید بود.
  • ۵ مقبره هم متعلق به سلاطین عثمانی و خانواده‌هایشان در مسجد ایاصوفیه وجود دارد که در مکانی کوچک در ضلع جنوب شرقی واقع شده‌اند.

 

امکانات اطراف مسجدایاصفویه

در نزدیکی مسجد ایاصوفیه استانبول، مکان‌های دیدنی مختلف، هتل‌ها و رستوران‌های زیادی قرار دارند که می‌توانید با استفاده از آنها بازدید خوشایندی را تجربه کنید. از جمله مکان‌های گردشگری این منطقه می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم: موزه‌ی باستان‌شناسی، برج گالاتا، باسیلیکا سیسترن، کاخ توپکاپی، حمام خرم سلطان ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد.

از بهترین رستوران‌های اطرافمسجد ایاصوفیهباید به این موارد اشاره کنیم: رستوران دریایی فیش هوم آخیرکاپی، کافه‌رستوران شیوا، رستوران استانبول ترکیش، کافه‌رستوران وست تاون، رستوران لکر تراس و کافه‌رستوران یاکاموز تراس.

همچنین اگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه و مسجد ایاصوفیه استانبول، لذت می‌برید قطعا بسیار آسان‌تر است که هتل خود را هم در همین منطقه انتخاب کنید تا سختی رفت‌وآمد را کاهش دهید. برای انتخاب هتل هم گزینه‌های مناسبی برای شما در نظر گرفته‌ایم که به‌راحتی انتخاب کنید.

  • هتل اورینت اکسپرس با مسافت  ۵٫۱  کیلومتر از ایاصوفیه
  • هتل بوتیک سنت سوفیا استانبول با  ۳٫۵  کیلومتر فاصله
  • هتل صبا استانبول۲.۲ کیلومتر
  • هتل سلطان هیل:۲٫۱ کیلومتر

شرایط بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول

بازدید از این مسجد هم مانند هر مکان دیگری، قوانین مخصوص به خود را دارد که باید آنها را رعایت کنید. اگر قصد بازدید از ایاصوفیه را دارید به موارد زیر توجه کنید:

  • عکس‌برداری در این مکان ممنوع است مگر اینکه مجوز عکس‌برداری داشته باشید.
  • بازدید در تمامی روزهای هفته به‌صورت ۲۴ ساعته امکان‌پذیر بوده و بهترین زمان برای بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول شنبه تا پنجشنبه، از ساعت ۹ تا ۱۲  است.
  • هنگام برگزاری نمازهای جمعه، برخی از بخش‌های مسجد امکان بازدید نخواهند داشت.
  • برای ورود به مسجد باید پوشش اسلامی رعایت شود.
  • بازدید از مسجد رایگان است.

سخن پایانی

در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول را دارید، از یک راهنما کمک بگیرید تا با تمام بخش‌ها آشنا شوید و یا در مورد این مسجد اطلاعات کافی داشته باشید چرا که همان‌طور که ذکر شد ایاصوفیه یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی استانبول  است که بازدید از آن خالی‌ازلطف نیست. امیدوارم خواندن این مطلب شما را برای شناخت بیشتر کلیسایی که تبدیل به مسجد شد، یاری کرده باشد. ممنون که تا انتها با ما همراه بودید.