021-41571 Info@shadisafar.com
0

نفس‌گیرترین جاذبه‌های گردشگری استانبول

کاخ‌ها و موزه‌های استانبول: تماشای تاریخ شهر 

یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید، موزه‌ها هستند چرا که دقیقا به واسطه‌ی آنها می‌توانیم با گذشته‌ی پر فراز و نشیب هر مکانی آشنا شویم و در مورد فرهنگ و هنر مردمانش بیشتر بدانیم. اگر شما هم به دانستن تاریخ علاقه دارید بازدید از موزه‌های استانبول را از دست ندهید. 

 

موزه هنر مدرن استانبول 

باز هم مکانی دلپذیر برای هنر دوستان، این مکان پیشنهادی جذاب برای گذراندن یک عصر دلپذیر است. اگر عاشق هنر خصوصا هنر مدرن هستید، بازدید از این مجموعه را از  دست ندهید. در موزه هنر مدرن آثار هنرمندان بومی و بین‌المللی به نمایش گذاشته شده‌اند و همچنین یک سینما با اکران فیلم‌هایی زیبا و یک کتابخانه، با داشتن بیش از ۱۱ هزار جلد کتاب به زبان‌های ترکی استانبولی و سایر زبان‌ها، در مجموعه وجود دارند. برای رسیدن به این موزه می‌توانید از ایستگاه مترو شیش‌خانه استفاده کنید. 

موزه باستان‌شناسی استانبول 

علاقه‌مندان به تاریخ، خصوصا تاریخ عثمانی از تماشای این موزه و آثار نفیس و با ارزش آن لذت زیادی خواهند برد. این مکان که از جاذبه‌های گردشگری استانبول است، در سال 1811 به دستور حمدی عثمان ساخته شد و شامل سه بخش موزه باستان‌شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنرهای اسلامی است.

 کاخ توپکاپی 

یکی از کاخ‌های بزرگ و باعظمت که در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌عنوان آثار ترکیه ثبت شده، همین کاخ توپکاپی است که با نام حرم سلطانی نیز شناخته می‌شود. این مکان که از جاذبه‌های گردشگری استانبول است، در دوره سلطنت سلطان محمد فاتح در استانبول بنا شده و هنر اسلامی در آن مشهود است، همچنین عظمت دوره پادشاهی سلطان محمد را کاملا به رخ می‌کشد. بخش‌هایی از این کاخ برای بازدید عموم آزاد است که می‌توانید با دیدن آنها بیشتر با پادشاهان عثمانی و نحوه‌ی زندگی‌شان آشنا شوید. بارگاهی که آشپزخانه سلطنتی در آن قرار داشته و بارگاهی که جایگاه مخصوص پادشاه بوده، جزو این بخش‌ها هستند. یکی دیگر از بخش‌های زیبا، حرم‌سرا است که محل سکونت همسران و شاهزادگان سلطان محمد بوده. 

کاخ  دولماباغچه 

کاخ دولماباغچه یکی از گنجینه‌های معماری شهر استانبول محسوب می‌شود که بین سال‌های ۱۸۴۳ تا ۱۸۵۶، به دستور سلطان عبدالمجید یکم (سی و یکمین پادشاه عثمانی) ساخته شده است. این کاخ که در منطقه بشیکتاش واقع شده است، مکانی زیبا برای علاقه‌مندان به هنر و معماری به شمار می‌رود. معماری کاخ دولما باغچه برگرفته از دوران باروک، روکوکو و نئوکلاسیک، به همراه ترکیبی از سنت‌های دوره ی امپراطوری عثمانی است که از دیدن آن شگفت‌زده خواهید شد. نکته جالب دیگر درباره این بنای تاریخی از جاذبه‌های گردشگری استانبول این است که اتاق و تختی که آتاتورک (مؤسس دولت جدید و جمهوری ترکیه) در آن درگذشت، در این کاخ قرار دارد. 

مکان‌های مذهبی و تاریخی از جاذبه‌های گردشگری استانبول

مسجد رستم پاشا 

مسجد رستم پاشا یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول  به شمار می‌رود که از آن به‌عنوان یک شاهکار هنری یاد می‌شود. دستور ساخت این مسجد را رستم پاشا، وزیر بزرگ سلطان سلیمان عثمانی، در زمان حیات خود داد و ساخت آن تا دو سال پس از مرگش ادامه داشت. مسجد رستم پاشا در تاهتاکاله (یکی از بندرهای قدیمی و مهم استانبول) و در نزدیکی کاخ توپکاپی واقع شده است. نزدیک بودن این دو مکان دیدنی استانبول به یکدیگر، یک گزینه‌ی عالی جهت بازدید برای گردشگران به شمار می‌رود تا از سفر خود لذت ببرند. البته دسترسی به این مسجد کمی پیچیده است و شما می‌توانید به ایستگاه تراموا امینونو بروید، سپس از ورودی بازار ادویه استانبول و مسجد جدید (Yeni) بگذرید. پس از آنکه به کافی‌شاپ ترکی (مهمت افندی کوروکوچی) رسیدید به سمت راست بروید و با ورود به خیابان اوزن کارسی، در انتهای این خیابان مسجد رستم پاشا را مشاهده خواهید کرد. 

مسجد اورتاکوی 

یکی از جاهای دیدنی استانبول مسجد اورتاکوی است. این مسجد در ناحیه بشیکتاش و ساحل غربی تنگه بسفر قرار دارد که به دستور سلطان عبدالمجید یکم، سی و یکمین پادشاه عثمانی، در سال‌های ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۶ ساخته شده است. طراحی مسجد توسط نیکوقوس و سبک نئوباروک صورت‌ گرفته است. پنجره‌های بلند مسجد، نور را به‌خوبی به داخل بازتاب می‌کند و جلوه‌ی زیبایی را رقم می‌زند. به دلیل قرارگیری مسجد اورتاکوی در منطقه‌ای شلوغ و پر رفت‌ و آمد، می‌توانید با هر وسیله‌ای به‌راحتی به آنجا بروید. 

بازارهای استانبول: یافتن بهترین سوغات از سفری به‌یادماندنی 

خرید کردن یکی از آن جنبه‌های لذت‌ بخش هر سفر محسوب می‌شود خصوصا برای افرادی که عاشق خرید هستند. بازارهای خوب و متنوع استانبول در این زمینه نیاز شما را به‌خوبی برآورده می‌کنند و تهیه سوغاتی برای عزیزان شما در این بازارها امکان‌پذیر است. همچنین خرید کردن یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول هم محسوب می‌شود و افراد زیادی برای خرید به این شهر سفر می‌کنند. 

بازار بزرگ استانبول 

با وجود مراکز خرید بسیاری که در استانبول وجود دارد، بازار بزرگ استانبول  همچنان از محبوبیت زیادی برخوردار است و جزو جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌رود. این بازار بزرگ و سرپوشیده که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازارها شناخته می‌شود دارای ۶۱ گذر و 3000 حُجره است که روزانه بین ۲۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ بازدیدکننده دارد. این مکان دیدنی استانبول، حدودا بین مسجد بایزید و مسجد نورعثمانیه و در نزدیکی مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی قرار دارد. اوایل در این بازار فقط پارچه داد و ستد می‌شد و به آن بازار پارچه‌فروشان جواهر می‌گفتند اما حالا در بازار بزرگ انواع کالاها از قبیل پارچه، جواهرات، لوازم‌خانگی، فرش، سرامیک، کتاب، ادویه‌جات و بسیاری موارد دیگر به فروش می‌رسد. 

استانبول مال  

استانبول مال یکی دیگر ازجاذبه‌های گردشگری استانبول به شمار می‌رود که در محله ی محمود بی ‌قرار گرفته است. آنجا یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مراکز خرید استانبول است که در آن هم امکان خرید وجود دارد و هم امکانات خوبی برای سرگرمی دارد. در این مرکز انواع و اقسام لوازم به فروش می‌رسد: لباس و پوشاک، کیف و کفش، اکسسوری‌های مختلفی همچون عینک‌های مارک‌دار، زیورآلات زیبا و متفاوت، از طلا گرفته تا بدلیجات مارک‌دار و انواع لوازم‌خانگی. البته بهتر است بدانید که استانبول مال، یکی از بزرگ‌ترین شهربازی‌های سرپوشیده‌ی ترکیه را دارد که برای تفریح بسیار لذت‌بخش است. از دیگر امکانات استانبول مال به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم: مجموعه‌ی بولینگ آتلانتیس، اتاق مادر و کودک، اینترنت بی‌سیم نامحدود و رایگان در محوطه‌ی استانبول مال، مرکز اورژانس و کمک‌های اولیه، نمایندگی گلوبال بلو و پارکینگ رایگان. 

برخی از بهترین جاهای دیدنی استانبول 

قطعا سفر کردن، بدون دیدن مناظر زیبای شهر و ثبت خاطره در آنجا به اندازه‌ی کافی لذت بخش نخواهد بود. پس باهم با مکان‌های زیبای استانبول آشنا شویم تا در سفر خود بتوانید عکس‌هایی منحصربه‌فرد و جذاب تهیه کنید و خاطره‌ی سفرتان را تا همیشه ثبت کنید. 

برج گالاتا و دید کلی به استانبول 

این برج که در محل اتصال شاخ طلایی به تنگه بسفر سر برافراشته یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول  است که زیبایی خاصی دارد. علت خاص بودن برج گالاتا دید 360 درجه‌ای است که با قرارگیری بر فراز آن، می‌توانید داشته باشید و استانبول زیبا را از بالا تماشا کنید. این سازه‌ی قرون‌وسطایی با ارتفاع تقریبی ۷۰ متر، با داشتن معماری بیزانسی در اواسط قرن چهاردهم میلادی ساخته شده است. برای رفتن به این مکان از جاهای دیدنی استانبول، می‌توانید از تمام لوازم حمل‌ونقل استفاده کنید. اگر از مترو استفاده می‌کنید باید در ایستگاه شیشانه (Şişhane)پیاده شوید سپس با مقداری پیاده‌روی به برج می‌رسید. 

تنگه بسفر  

تنگه بسفر تنگه‌ای باریک و طبیعی به شمار می‌رود که به نام تنگه استانبول نیز مشهور شده و امکان کشتی‌رانی در آن فراهم است.  بسفر به‌عنوان باریک‌ترین تنگه جهان، از جاذبه‌های گردشگری استانبول شناخته می‌شود که یکی از مسیر‌های آبی بین‌المللی مهم در شمال غربی ترکیه است. این تنگه به‌عنوان مرز، دو قاره آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا و دریای سیاه و مرمره را به هم متصل می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم دیدن این تنگه را از دست ندهید و در آنجا سوار کشتی‌‌های تفریحی کروز شوید تا حدفاصل دو قاره اروپا و آسیا را طی کنید. 

محله بِبِک  

محله ببک از جاذبه‌های گردشگری استانبول است که زیبایی خاصی دارد. این محله‌ در قسمت اروپایی استانبول و در منطقه بشیکتاش قرار گرفته که چشم‌انداز خوبی هم به پل بسفر دارد. این روستا قدمت زیادی دارد و در زمان فتح استانبول، یونانیان در آنجا مشغول ماهیگیری بودند و حالا شما می‌توانید در اسکله قدم بزنید یا دوچرخه‌سواری کنید. از دیگر جذابیت‌های محله ببک پارک تورکان سابانجی ببک، موزه آشیان و کنسولگری مصر است. 

جزایر پرنس: از جاهای دیدنی استانبول 

اگر می‌خواهید کمی از شلوغی فاصله بگیرید و به مکان دنج و آرامی بروید، حتما به جزایر پرنس سر بزنید. این جزایر مجموعه‌ای از 9 جزیره هستند که در ناحیه آسیایی استانبول واقع شده‌اند و گردشگران حق ورود به 4 جزیره را دارند. در دوران امپراطوری‌های بیزانس و عثمانی شاهزادگان و پرنس‌ها به دلیل اختلافات سر قدرت، به این جزایر تبعید می‌کردند و همین دلیل نام‌گذاری آنجا به جزایر پرنس است. این جزایر تنها دو ساعت تا استانبول فاصله دارند و برای رفتن به آنجا می‌توانید از مترو و کشتی استفاده کنید. 

میدان تکسیم و خیابان استقلال 

در اینجا با میدان تکسیم و خیابان استقلال به‌عنوان مواردی از جاذبه‌های گردشگری استانبول آشنا خواهید شد تا اگر قصد قدم‌زدن در منطقه‌ای بااصالت و پر رفت‌وآمد را داشتید به آنجا بروید. میدان تکسیم در قسمت اروپایی استانبول واقع شده و به‌عنوان قلب تپنده استانبول شناخته می‌شود. تمام خیابان‌های اصلی شهر به آنجا راه دارند و در اطراف آنجا هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های زیادی وجود دارد. 

خیابان استقلال هم پرجنب‌وجوش‌ترین خیابان استانبول است، مابین میدان تکسیم و برج گالاتا قرار گرفته و کاملا سنگ‌فرش است. ورود با ماشین به این خیابان ممنوع است و گردشگران عموما به‌صورت پیاده در این خیابان تردد می‌کنند. در طول مسیر این خیابان می‌توانید رد پای دوران عثمانی را حس کرده و همچنین نمونه‌هایی خیره‌کننده از معماری نئوکلاسیک و هنر نو مربوط به قرن 19 را تماشا کنید. در سرتاسر این خیابان فروشگاه‌ها و مراکز خرید بزرگ و کوچک و حتی بسیار قدیمی به چشم می‌خورند. بیشتر سینماهای خوب و یا تاریخی استانبول، سالن‌های تئاتر هم در آنجا قرار دارند. 

جاذبه‌های گردشگری استانبول برای تفریح 

آکواریوم سی لایف  

آکواریوم سی لایف در بخش اروپایی استانبول و در مرکز خرید فوروم واقع شده که شما می‌توانید با رفتن به آنجا هم خرید کنید و هم از دیدن آکواریوم لذت ببرید و به تماشای دنیای زیر آب بروید. تونل آکواریوم سی لایف به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی استانبول، یکی از طولانی‌ترین تونل‌های آکواریومی دنیا است که با ۸۳ متر طول، در این مجموعه قرار دارد. این آکواریوم دارای چند بخش اصلی شامل بخش کوسه‌ها، ستاره‌های دریایی، میگوها، خرچنگ‌ها و گونه‌های دریایی دیگر است. در بخش دیگری از آکواریوم سی لایف می‌توانید لاک‌پشت‌ها را مشاهده نمایید و در قسمتی دیگر هم عروس‌های دریایی را مشاهده کنید که رنگ عوض می‌کنند و می‌درخشند. آکواریوم سی لایف در منطقه بایرام پاشا قرار دارد و برای رفتن به آنجا می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو استفاده کنید. 

پارک برفی یا اسنو پارک 

به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول  ساخت پارک برفی ایده‌ی بسیار خوبی برای تجربه‌ی یک روز برفی و بازی‌کردن بوده است که در آن انواع تفریحات زمستانی مانند اسکی، سرسره‌بازی، ساخت آدم‌برفی و.. فراهم شده است و آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای تفریح، خصوصا تفریح کودکان، تبدیل کرده است. البته از آنجایی که استانبول زمستان‌های سرد و برفی دارد، شاید رفتن به این پارک در زمستان منطقی نباشد؛ ولی اگر در تابستان به استانبول سفر کردید و هوس اسکی در برف داشتید، بهترین جای استانبول برای تفریح همین‌جاست. این پارک در منطقه اسنیورت واقع شده است. 

سخن پایانی 

سفرکردن به ترکیه و دیدن جاذبه‌های گردشگری استانبول قطعا از آن سفرهای به‌یادماندنی و دلپذیر خواهد شد که تا مدت‌ها از خاطرات آن به‌خوبی یاد می‌کنید و با دیدن عکس‌های زیبایی که در مناطق دیدنی گرفته‌اید لبخند خواهید زد. ما تلاش کردیم مناطقی را برای تفریح به شما معرفی کنیم تا با هر سلیقه‌ای بتوانید سفری هیجان‌انگیز را با جاهای دیدنی استانبول خلق کنید. امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را ببرید.