021-41571 Info@shadisafar.com
0

بازار بزرگ استانبول، تجربه‌ای از خرید سنتی

معرفی بازار بزرگ استانبول 

گردش در بازار بزرگ استانبول  فرصتی مناسب برای خریدهای متنوع است. اما در قدیم بازار فقط برای خرید نبود، چرا که این بازار سرپوشیده از قدیم قصه‌های تاریخی زیادی در دل خودش دارد و بارها شاهد شورش‌ها و اعتصاب‌هایی علیه پادشاهان عثمانی بوده است. همین هم عاملی بود تا برخی پادشاهان به‌صورت پنهانی به بازار بروند تا بدانند در شهر چه خبر است. البته یکی از پادشاهان هم بارها دورهمی قهوه‌خانه‌ها و نوشیدن قهوه در بازار را ممنوع اعلام کرد؛ چون نگران بود که بازاریان با همدستی هم شورش کنند. 

این بازار جنجالی و بزرگ که در استانبول به «بازار کاپالی چارشی» و «گرند بازار استانبول» نیز مشهور است، 61 خیابان را دربرگرفته و 3000 مغازه و حجره در آن جای دارد. خوب است بدانید که بازار 22 درب ورودی دارد که یکی از آنها به‌عنوان درب اصلی شناخته می‌شود. در این بازار کالاهایی نظیر پوشاک، ظروف، کیف و کفش، صنایع‌دستی و... به فروش می‌رسد، همین عامل به همراه وسیع بودن بازار دست‌ به‌ دست هم دادند تا هر کالایی راسته‌ی مخصوص خود را داشته باشد که مشتریان سرگردان نشوند، پس برای خرید هر کالایی کافی است با یک پرس‌ و جو ساده راسته‌ی مدنظرتان را پیدا کنید. در این گشت‌ و گذار شاهد نمای دیوارهای بازار استانبول خواهید بود که نقاشی‌های زیبا و رنگارنگی دارد که چشم‌ها را نوازش می‌دهد. به همین دلیل در مجموع می‌توانیم بگوییم حال و هوای سنتی که بازار استانبول دارد، برای ما ایرانیان تداعی‌گر بازار بزرگ تهران است. 

بازار بزرگ، یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول 

شاید برای شما هم سؤال باشد که چرا بازار استانبول به‌ عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول  به شمار می‌رود! پس باید برایتان جالب باشد که بدانید طی آمارهای به‌ دست‌آمده در سال 2014، بیش از 91 میلیون نفر در طول سال به این بازار رفته‌اند و از آن بازدید کرده‌اند. به همین دلیل هم بازار بزرگ استانبول در سال 2014 به عنوان پربازدیدترین جاذبه گردشگری در جهان شناخته شد. هنوز هم روزانه بین 30 تا 400 هزار نفر به این بازار می‌روند و تقریبا 26 هزار نفر هم در آنجا مشغول به کار هستند. پیشنهاد می‌کنیم شما هم اگر به استانبول رفتید، بازدید از این بازار را از دست ندهید و به یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول سری بزنید. 

بخش‌های مختلف بازار بزرگ استانبول

شاید برای شما سوال باشد که چرا با وجود اماکن مدرن و مراکز تجاری باید از بازار بزرگ استانبول  دیدن کنید. به این دلیل که این بازار علاوه بر آنکه یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول به شمار می‌رود، محصولات متنوع با قیمت‌های مناسبی دارد که نیازهای شما را برطرف می‌کند. ضمن آنکه در بازار استانبول دست شما برای چانه‌زنی کاملا باز است، پس با خیال راحت با فروشنده در مورد قیمت به توافق برسید و از خرید خود لذت ببرید. در بازار استانبول هر محصولی که بخواهید اعم از کیف و کفش، لباس، اکسسوری و... را می‌توانید پیدا کنید. حالا در ادامه بیاید با هم در مورد برخی از محصولات کمتر شناخته شده بازار بیشتر بدانیم. 

 

چرم‌های بازار بزرگ استانبول

محصولات چرمی طرف‌داران زیادی دارند و به همین دلیل است که می‌توانید آنها را به‌وفور در بازار استانبول بیابید، کیف و کفش‌های چرمی متنوعی از پوست گوسفند و گاو و پالتوهای خزدار که بسیار باکیفیت هستند. 

 

فرش در بازار بزرگ استانبول  

بحث قدمت و سنت که به میان می‌آید افراد زیادی ناخودآگاه در ذهن خود به یاد فرش‌های زیبا و با ارزشی می‌افتند که انسان از دیدن آنها لذت می‌برد. اگر گشتی در بازار بزرگ  استانبول  بزنید کلکسیونی از باارزش‌ترین فرش‌های سنتی و مدرن را می‌بینید. در این بخش شاهد فرش‌های سنتی و دست‌بافت و همچنین فرش‌های مدرن با اشکال هندسی خاص خواهید بود. 

 

عتیقه‌های بازار بزرگ استانبول 

بازار فقط برای خریدهای روزمره و مصرفی نیست و در این بازار شما می‌توانید عتیقه‌هایی را بیابید که کمتر جایی آنها را دیده‌‌اید. عتیقه‌هایی که شامل قالی‌ها، انواع نقشه، نقاشی‌ها، اشیای سرامیکی و نقره می‌شود. اگر اهل جمع‌کردن کلکسیون برای خود هستید بد نیست به این بخش سری بزنید. 

 

چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم؟ 

بازار بزرگ استانبول  در منطقه فاتح و نزدیک به جاذبه‌های گردشگری استانبول قرار دارد و شما در هر کجا که باشید می‌توانید با استفاده از اوبر (تاکسی اینترنتی) خود را به بازار برسانید. علاوه بر این می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی هم استفاده کنید. درصورتی‌که قصد استفاده از مترو را دارید خودتان را به ایستگاه میدان تکسیم برسانید و از آنجا سوار خط F1 شوید پس از آن در ایستگاه کاباتاش سوار تراموا خط T1 شده و در ایستگاه بایزید پیاده شوید که نزدیک‌ترین ایستگاه به بازار است. نکته‌ی مهمی که باید در مورد رفتن به بازار بدانید این است که آنجا بسیار وسیع است و درب‌های زیادی دارد، پس حتما هنگام ورود برای خود نشانه‌ای در نظر بگیرید تا بتوانید همان درب را هنگام خروج هم پیدا کنید. 

 

بیشتر در مورد بازار بزرگ استانبول بدانید 

همان‌طور که گفتیم  بازار بزرگ استانبول یکی از پربازدیدترین بازارهای دنیا به شمار می‌آید و سالانه افراد بسیاری به آنجا می‌روند. پس نگران امکانات رفاهی بازار نباشید؛ چون برای راحتی گردشگران تدابیر خوبی اندیشیده‌اند. برخی از این امکانات عبارت‌اند از: چندین نمازخانه و مسجد، آبخوری، مرکز اطلاعات گردشگری، ایستگاه پلیس، داروخانه، دفتر پست، شعبات بانک‌های ترکیه، سرویس بهداشتی و... . علاوه بر همه‌ی این امکانات خوب، بازار بزرگ استانبول، رستوران‌های با کیفتی دارد که می‌توانید در آنجا غذا میل کرده و کمی استراحت کنید. در اینجا برخی از رستوران‌های خوب را به شما معرفی می‌کنیم تا از آنها استفاده کنید: 

  • رستوران Roof Mezze 360 

  • رستوران Lotiz Lounge & Hookah 

  • کافه Ehli Keyf Cafe 

  • رستوران Byzantion Bistro Restaurant 

  • کافه Durbun Cafe 

  • رستوران غذای دریایی Adella Seafood Restaurant 

 

سخن پایانی 

همان‌طور که می‌دانید استانبول جاذبه‌های زیادی دارد که هر کدام داستانی منحصربه‌فرد و جذاب را روایت می‌کنند. بازار بزرگ استانبول  هم یک میراث زنده و فعال از زمان عثمانی است که در صورت سفر به استانبول نباید به‌هیچ‌وجه آن را از دست بدهید. در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی به شما بدهیم که در بازدید خود از یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول نهایت استفاده را ببرید.