021-41571 Info@shadisafar.com
0

آشنایی با آکواریوم دبی و باغ‌وحش آن: دروازه‌ای به دنیای موجودات جالب

معرفی آکواریوم و باغ‌وحش دبی: جاذبه‌ای منحصربه‌فرد


اگر شما هم به تفریحات آبی و آشنایی با آبزیان علاقه‌مند باشید، بازدید از آکواریوم بزرگ دبی قطعا برایتان لذت‌بخش خواهد بود. این آکواریوم با داشتن بیش از ۳۳ هزار جاندار از جمله بیش از ۴۰۰ کوسه و سفره‌ماهی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و خاص را برای شما رقم می‌زند که در هیچ جای دیگری امکان آن وجود ندارد. با رفتن به این مکان ابتدا تونل آکواریوم را مشاهده خواهید کرد که موجودات ریزودرشت آبزی در آنجا قرار دارند و می‌توانید اطلاعات زیادی از زندگی آنها به دست آورید. تونل آکواریوم دبی در طبقه همکف دبی مال قرار دارد. این تونل آکواریومی ۴۸ متر طول و11 متر عمق دارد. پس از آن شاهد باغ‌وحش زیر آب خواهید بود که می‌توانید برخی حیوانات دریایی همچون ستاره دریایی، خارپشت و خرچنگ‌ها را در آنجا لمس کنید. این باغ‌وحش شامل سه منطقه جنگل بارانی، ساحل راکی یا صخره‌ای و اقیانوس زنده می‌شود که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شوید.
جنگل بارانی

آکواریوم بزرگ دبی
با رفتن به این بخش، در سواحل رودخانه‌ای بکر قدم خواهید زد که زیستگاه برخی از جالب‌ترین جانداران است. جاندارانی همچون: پیرانای خطرناک، گربه‌ماهی غول‌پیکر، سمورهای بازیگوش و موش‌های آبی.
ساحل صخره‌ای

آکواریوم بزرگ دبی
ساحل صخره‌ای یکی دیگر از بخش‌های مختلف جاذبه‌های گردشگری دبی است که تلاقی خشکی و دریا را در آن مشاهده می‌کنید. این منطقه زیستگاه حیواناتی خاص مانند پنگوئن هومبولت و خرچنگ‌های عنکبوتی است که می‌توانید آنها را لمس کنید.
اقیانوس زنده

آکواریوم بزرگ دبی
قطعا تصور رفتن به یک اقیانوس واقعی به دلیل موجودات آبزی خطرناک، ترسناک است. اما در این بخش شما می‌توانید زیستگاهی همچون اقیانوس را تجربه کنید و از نزدیک شاهد زندگی اژدهای دریایی، ستاره‌های دریایی و ماهی‌های خطرناک و کشنده باشید.

تاریخچه‌ای از ساخت آکواریوم و باغ‌وحش زیر آب دبی


پروژه ساختآکواریوم دبی مال که یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری دبی به شمار می‌آید، در سال 2006 به پایان رسید و افتتاح آن در سال 2008 صورت گرفت. در ساخت این آکواریوم از یک شرکت استرالیایی به نام پدل تروپ (Peddle Thorp) کمک گرفته شده که در ساخت بناهای پیچیده تخصص دارند. همچنین مسئولیت مدیریت پروژه ساخت آکواریوم دبی با شرکت اماراتی «امار اینترتینمنت ‌(Emaar Entertainment) بوده است. این آکواریوم عظیم که در همسایگی برج خلیفه  و دبی مال قرار دارد، یکی از شاهکارهای معماری دبی به شمار می‌رود که در آن انواع آبزیان یافت می‌شود. البته نگهداری آبزیان آب شور به دلیل تنظیم Ph آن کاری  دشواری است که مدیران این آکواریوم به خوبی از پس آن برآمدند. بد نیست بدانید که  آکواریم بزرگ دبی یکی از بهترین آکواریوم‌های دنیاست که جوایز و افتخارات بسیاری کسب کرده است و برخی از آنها عبارتند از:
•    برنده جایزه مجله تجاری و معتبر Images RetailME در سال ۲۰۱۲
•    دریافت گواهینامه سرآمدی از سوی وب‌سایت معتبر تریپ ادوایزر
•    از بهترین دیدنی‌های دبی در سال ۲۰۱۸ به انتخاب تریپ ادوایزر 
•    در سال ۲۰۱۰، پنل آکریلیک آکواریوم دبی با وزن بیش از ۲۴۵ هزار کیلوگرم و ابعاد ۳۲٫۸ در ۸٫۳ در ۷۵۰ به‌عنوان بزرگ‌ترین پنل آکریلیک جهان در نوع خود شناخته شد و رکورد گینس را از آن خود کرد.


جاذبه‌های آکواریوم دبی


آکواریوم بزرگ و زیبای دبی، دیدنی‌های بسیاری برای گردشگران دارد و تلاش کرده تا به‌گونه‌ای عمل کند که رضایت انواع بازدیدکنندگان را جلب کند. اگر به غواصی علاقه داشته باشید این مکان بهشت شما خواهد بود و اگر علی‌رغم علاقه‌ای که دارید از انجام آن می‌ترسید، می‌توانید غواصی را با روش اسنورکلینگ تجربه کنید.

قایق‌های کف شیشه‌ای

آکواریوم دبی
یکی از جاذبه‌های زیبا در آکواریوم دبی، خصوصا برای خانواده‌هایی که فرزندان کوچک دارند، استفاده از قایق کف شیشه‌ای است. این قایق‌ها چشم‌اندازی نفس‌گیر از اعماق آکواریوم دارند و با سواری این قایق می‌توانید روی سطح بزرگ‌ترین مخزن معلق جهان با ۱۰ میلیون لیتر آب بایستید و چشم‌اندازی به بیش از 70 گونه از حیوانات آبزی داشته باشید و از سفر خود لذت ببرید. توجه داشته باشید این قایق‌ها هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه حرکت می‌کنند و ۱۰ نفر ظرفیت دارند. البته سواری این قایق برای کودکان زیر دو سال و بانوان باردار ممنوع است.

شنا و غواصی در آکواریوم دبی 

آکواریوم بزرگ دبی
غواصی تجربه‌ای خاص است که به شما فرصت تماشای شگفتی‌های زیر آب را می‌دهد. دقیقا همین نقطه از دبی برای افرادی که به شنا و غواصی علاقه‌مند هستند بهشت برین است چرا که در آکواریوم دبی می‌توانید غواصی تخصصی بیاموزید، غذادادن به کوسه‌ها را تماشا کنید و با عکاسی‌کردن زیر آب کاوش خود را تکمیل نمایید. غواصی تخصصی آکواریوم دبی سه بسته مختلف دارد که به‌دلخواه خود می‌توانید هر کدام را که خواستید انتخاب کنید. البته در نظر داشته باشید که حداقل سن افراد شرکت‌کننده 10 سال است و تمام لوازم غواصی از سوی مسئولان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در ادامه با بسته‌های شگفت‌انگیز غواصی آشنا شوید:


•    بسته اول: می‌توانید آزادانه در آکواریوم دبی شنا کنید و کوسه‌ها و سفره‌ماهی‌ها را از نزدیک ببینید. 
•    بسته دوم: درباره نگهداری و حفاظت کوسه‌ها اطلاعات جالبی به دست بیاورید و اصول عکاسی زیر آب را بیاموزید. با استفاده از دوربین در زیر آب تصاویر شگفت‌انگیزی ثبت کنید و 30 دقیقه زیر آب باشید.
•    بسته سوم: با قرارگیری در قفسی کاملا امن، به کوسه‌ها غذا بدهید و از نزدیک آنها را ملاقات کنید.


غواصی با کوسه‌ها در آکواریوم بزرگ دبی 

اکواریوم دبی
اگر غواصی بلد نیستید؛ اما دوست دارید آن را تجربه کنید، بهترین پیشنهاد برنامه‌ی اسنورکلینگ (غواصی سطحی) است که به مدت 30 دقیقه در قفسی از جنس فولاد به تماشای کوسه‌ها و کشف دنیای زیر آب می‌نشینید. در این غواصی شما علاوه بر تماشای کوسه‌ها، به بخش‌های دیگر آکواریوم نیز خواهید رفت تا غذاخوردن بچه کوسه‌ها را از نزدیک ببینید و اطلاعات جالبی درباره نحوه رشد و پرورش کوسه‌ها به دست آورید. آشنایی با کوسه‌ها و نقش آنها در محیط‌زیست بسیار جالب خواهد بود. 


شرایط لازم برای غواصی در قفس: 
•    هر بار گروهی حداکثر 4 نفره وارد قفس می‌شوند.
•    حداقل سن افراد شرکت‌کننده 8 سال است.
•    ملاقات با کوسه برای بانوان باردار ممنوع است.
•    شرکت‌کنندگان باید از سلامت کامل برخوردار باشند. 

اسکوبا دایوینگ در آکواریوم دبی

اکواریوم دبی
اگر به دبی سفر کردید و قصد تفریحی هیجان‌انگیز را دارید به‌هیچ‌وجه اسکوبا دایوینگ را از دست ندهید چرا که یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات درآکواریوم دبی به شمار می‌رود. در این تفریح خاص، شما با فراگیری اصول غواصی از بهترین مربی‌ها، به دیدار جانداران آبزی می‌روید و آن‌ها را از نزدیک مشاهده می‌کنید. کلاس غواصی اسکوبا دو روز زمان می‌برد و شما پس از آن می‌توانید مدرک بین‌المللی غواصی خود را دریافت کنید. در نظر داشته باشید که غواصی اسکوبا برای کودکان زیر 10 سال و بانوان باردار ممنوع است و همچنین شما باید از سلامت کامل برخوردار باشید.

آشنایی با موجودات متفاوت و نمایش‌های خاص 


بازدید از آکواریوم دبی  فرصتی مناسب برای شناخت موجوداتی است که در طول زندگی با آنها برخورد نداریم، خصوصا برای دوستداران طبیعت. در این آکواریوم انواع مختلفی از حیوانات آبزی را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید تعاملی جالب با آنها داشته باشید. از کروکدیل گرفته تا کوسه!


پنگوئن‌های بازیگوش در آکواریوم


پنگوئن‌ها یکی از بامزه‌ترین و زیباترین پرندگانی هستند که می‌توانید ببینید. به‌صورت کلی آنها در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند و در آکواریوم دبی هم محیط مجزایی مطابق با شرایط قطب جنوب برای آنها فراهم شده است تا به‌راحتی زندگی کنند. برای مثال دمای هوا در پناهگاه پنگوئن‌ها کاملا کنترل شده و بین دو تا چهار درجه سانتی‌گراد و دمای آب بین پنج تا هفت درجه سانتی‌گراد است. در این بخش از آکواریوم شاهد پنگوئن‌های نر و ماده خواهید بود که در محیطی مناسب که برایشان تعبیه شده است، سرسره‌بازی می‌کنند، از صخره بالا می‌روند و آب‌تنی می‌کنند. اگر به آکواریوم زیبای دبی رفتید تماشای این بخش را از دست ندهید.

ملاقات با کروکدیل سلطنتی


برای ملاقات با یکی از ترسناک‌ترین موجودات آماده شوید! کروکدیل سلطنتی یکی از جالب‌توجه‌ترین موجودات عظیم‌الجثه‌ای است که می‌توانید در آکواریوم ببینید. این موجود بومی استرالیا 5 متر است و حدود 750 کیلو وزن دارد. در حال حاضر این کروکودیل یکی از بزرگ‌ترین کروکودیل‌های روی کره زمین است و رشد سریعی که داشته باعث شد تا لقب پادشاه بگیرد. نکته‌ی بسیار جالبی که باید بدانید این است که مدتی پیش از این، همسر این کروکودیل، که با نام ملکه کروکودیل شناخته می‌شود، با ۸۰ سال سن به او پیوست! در مورد تغذیه این موجود، خوب است بدانید که کروکودیل‌های آب شور استرالیا در درجه اول از ماهی، خزندگان کوچک و پرندگان پرنده تغذیه می‌کنند؛ اما ممکن است برای تغذیه به سراغ شکارهای بزرگ‌تر مانند خوک وحشی و گاومیش نیز بروند. اگر می‌خواهید با این پادشاه مخوف ملاقات داشته باشید باید وارد باغ بخش زیر آبی مجموعه شوید.

آشنایی با سمور آبی پنجه کوچک


بعد از شناختن پادشاه، نوبت به موجودی بامزه و کوچک می‌رسد که لمس دست‌های آن بسیار حس خوبی دارد. سمور آبی پنجه کوچک گونه‌ای کمیاب و رو به انقراض از سمورها است که بومی قاره آسیا بوده و کوچک‌ترین گونه در میان ۱۳ گونه سمور آبی به شمار می‌رود. محل طبیعی زندگی این سمورهای گوشت‌خوار، نهرها، رودخانه‌ها و باتلاق‌ها است که در آنجا به شکار حلزون، ماهی و حشرات می‌پردازند. البته گول جثه‌ی ریز و بامزه‌ی این موجود را نخورید؛ چون اشتهای این سمورها خیلی زیاد است و روزانه به‌اندازه ۲۰درصد از وزن بدنشان می‌توانند غذا بخورند. این موجودات شکمو و دوست‌داشتنی بسیار باهوش هستند و می‌توانند با برداشتن سنگ، از آن برای شکستن صدف استفاده کنند.

دیدن سفره‌ماهی‌ها


یکی دیگر از تجارب شگفت‌انگیز در سفر به دبی که از خاطرتان نخواهد رفت، ملاقات با سفره‌ماهی‌ها است. این موجودات آبزی بسیار زیبا و بی‌خطر هستند و شما می‌توانید با دست به آنها غذا بدهید و از شکوه خلقت آن‌ها لذت ببرید.

ملاقات با کوسه


با پوشیدن لباس مخصوص و ضد آب به ملاقات کوسه‌ها بروید. شما می‌توانید در آکواریوم دبی  همه چیز را در مورد گونه‌های مختلف کوسه‌ها بدانید و پس از آموزش در مورد کوسه‌ها، به داخل آب رفته و با آنها ارتباط برقرار کنید. تجربه‌ی ملاقات با کوسه شاید کمی ترسناک به نظر برسد؛ اما نگران نباشید چرا که پرسنل آکواریوم همراه شما هستند و این تجربه را برایتان به یکی از لذت‌بخش‌ترین تجارب تبدیل می‌کنند، پس آن را از دست ندهید.


آشنایی با حیوانات شب امارت


•    یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری دبی که در باغ وحش آکواریوم قرار گرفته است آشنا شدن با حیوات شب است که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.  در ادامه به‌صورت مختصر با برخی از این‌گونه‌ها آشنا شوید. 
•    خفاش میوه‌خوار: خفاش‌ها تنها پستاندارانی هستند که پرواز می‌کنند. این پرندگان با طول 15 سانتی متر موجودات شبزی محسوب شده و در روز پنهان می‌شوند. خفاش‌ها از پشه تغذیه می‌کنند و به همین دلیل موجوداتی مفید هستند، زیرا از شیوع مالاریا در میان انسان‌ها جلوگیری می‌کنند.
•    جغد انبار: جغدها یکی از تیزهوش‌ترین حیوانات روی زمین به شمار می‌آیند. این موجودات صورتی گرد داشته و می‌توانند گردن خود را کاملا بچرخانند. دید آنها در شب بسیار قوی است و با شکار جوندگان، قورباغه‌ها و حشرات تغذیه می‌کنند.
•    خارپشت بیابانی: این موجودات کور و کر متولد می‌شوند و فقط قدرت بویایی دارند. خارپشت بیابانی شب‌ها با ایجاد سوراخ در زمین، به شکار حشرات و جوجه‌های پرندگان می‌رود.
•    طلحه مار: این مارهای ترسناک شباهت زیادی به مار کبری داشته و در بیابان‌های سنگی شمال آفریقا و شبه‌جزیره عرب زندگی می‌کنند. نکته جالب در مورد آنها این است که گونه‌ی ماده مار طلحه از نر‌ها بزرگ‌تر هستند.
•    آفتاب‌پرست محجه: آفتاب‌پرست‌ها به‌خاطر توانایی  در تغییر رنگ بدن و هم‌رنگی آن با محیط خود، شهرت دارند. آفتاب‌پرست محجه بدنی صاف و زبانی عضلانی دارد که به‌آسانی به حشرات می‌چسبد و آن‌ها را شکار می‌کند. این موجودات بسیار صبور هستند و می‌توانند مدت طولانی در کمین بمانند تا طعمه خود را شکار کنند. آفتاب‌پرست‌ها علاوه بر حشرات، از برگ و شکوفه درختان نیز تغذیه می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری دبی در نزدیکی آکواریوم


حالا که به‌خوبی با آکواریوم دبی و جاذبه‌های دیدنی آن آشنا شدید وقت آن رسیده است تا به معرفی سایر نقاط گردشگری دبی بپردازیم تا بتوانید علاوه با بازدید از آکواریوم از آنها هم دیدن کنید. 
برج خلیفه: این برج معروف که یکی از جاذبه‌های دیدنی دبی به شمار می‌رود در سال 2010 افتتاح شد. بسیاری از افراد آن را بخاطر عظمتی که دارد به شهر عمودی تشبیه می‌کنند. این برج 163 طبقه‌ای تنها 3 کیلومتر با آکواریم بزرگ دبی فاصله دارد و شما می‌توانید در مدت کوتاهی خود را به آنجا برسانید.
آب‌نمای دبی: این آب‌نمای زیبا در دریاچهٔ برج خلیفه قرار گرفته است و به‌عنوان بزرگ‌ترین آب‌نمای موزیکال دنیا شناخته می‌شود. هر شب در این آب‌نما نمایش‌هایی کوتاه اجرا می‌شود که به‌صورت رایگان می‌توانید از آن دیدن کنید.
اپرای دبی: اگر اهل هنر باشید سالن اپرای دبی مکانی دل‌انگیز برای شما خواهد بود. این شاهکار معماری زیبا، با دیوارهای شیشه‌ای و چشم‌انداز اسکله‌ای در پس‌زمینه به نحوی طراحی شده‌اند که یادآور کشتی‌های سنتی است. در این مجموعه می‌توانید شاهد اجراهای متنوع هنری از جمله تئاتر، باله، کنسرت، اپرا و همچنین برگزاری کنفرانس‌ و نمایشگاه باشید. فاصلهٔ آن هم تا آکواریوم بزرگ دبی حدود 2 کیلومتر است.
و در نهایت باید بگوییم که مرکز خرید دبی مال که در نزدیکی برج خلیفه قرار گرفته و باغ‌وحش گرین پلنت نیز از سایر نقاط دیدنی در نزدیکی آکواریوم دبی هستند.


سخن پایانی


قطعا برای همهٔ ما سفر کردن همیشه بسیار دلپذیر و جذاب است، خصوصا اگر به نقطه‌ای سفر کنیم که بتوانیم از جاذبه‌های متنوع آن لذت ببریم. بی‌شک دبی یکی از همان مکان‌هایی است که سفر به آن تجربه‌ای به‌یادماندنی خواهد بود. ما تلاش کردیم شما را با جاذبه‌های  آکواریوم دبی  آشنا کنیم تا بتوانید طبق سلیقه و علایق خود یکی از تفریحات آن را انتخاب کرده و با رفتن به آنجا از سفر خود نهایت استفاده را ببرید. اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز هستید،  تورهای لحظه آخری  می‌توانند گزینه‌ای عالی برای شما باشند. با استفاده از  تور دبی  می‌توانید به راحتی به این شهر شگفت‌انگیز سفر کرده و از جاذبه‌های منحصر به فرد آن لذت ببرید.