021-41571 Info@shadisafar.com

محله بالات کجاست؟

یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین محله‌های شهر استانبول که در قسمت اروپایی آن واقع شده، محله بالات  است. این محله در نزدیکی شاخ طلایی بوده و به‌خاطر خیابان‌های باریک و جالب، خانه‌های رنگارنگ و تاریخ پرفرازونشیب خود، شهرت زیادی دارد. محله بالات که در واقع بخشی از منطقه فاتح محسوب می‌شود، بافت تاریخی و قدیمی منحصربه‌فردی دارد که بسیار چشم‌نواز است. خیابان‌های این محله سنگ‌فرش شده‌اند و در آنجا می‌توانید خانه‌های قدمی را با نمایی زیبا و رنگی مشاهده کنید. این محله که در کنار آب شاخ طلایی است، در گذشته دروازه ورودی امپراتوری بوده و حالا به مکانی توریستی تبدیل شده تا گردشگران از مشاهده آن لذت ببرند. رفتن به  محله بالات، یکی از تفریحات رایگان استانبول است که شما را با تاریخ، فرهنگ و معماری منطقه آشنا می‌کند. 

تاریخچه محله بالات؛ از امپراتوری بیزانس تا استانبول مدرن

قدمت  محله بالات  به دوران امپراتوری بیزانس برمی‌گردد؛ در آن زمان از بالات به‌عنوان منطقه‌ای استراتژیک در نزدیکی شاخ طلایی استفاده می‌شد. همچنین بسیاری از کلیساها و بناهای مذهبی نیز در این منطقه ساخته شده‌اند. برای مثال کلیسای سنت جورج یکی از بناهای قدیمی و از آثار بیزانس است که می‌توانید آن را در این منطقه مشاهده کنید. لازم به ذکر است که بعد از فتح استانبول توسط عثمانی‌ها، محله بالات  به یکی از مناطق مهم شهر تبدیل شده و اهمیت زیادی از لحاظ فرهنگی، مذهبی و تجاری پیدا کرد. در همین دوران، اقوام مختلفی همچون یهودیان، ارمنی‌ها و یونانی‌ها در این منطقه ساکن شدند و مساجد و بازارهایی هم در آنجا احداث شد. پس از عثمانی‌ها و در دوران تشکیل جمهوری ترکیه، محله بالات استانبول  تغییراتی داشت و در آنجا بازسازی‌هایی صورت گرفت، اما به‌صورت کلی این محله ویژگی‌های تاریخی خود را حفظ کرده و خانه‌ها با بافت قدیمی در آنجا قابل رویت هستند. 


علت نام‌گذاری محله بالات

در مورد ریشه نام محله بالات  حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد؛ ولی به‌احتمال زیاد این نام از کلمه یونانی پالاتیون  "Palation" گرفته شده که به معنای کاخ یا قصر است. در قدیم، این منطقه به‌عنوان یکی از مناطق نزدیک به شاخ طلایی، برای سکونت اشراف‌زادگان و افراد ثروتمند مورداستفاده قرار می‌گرفت و به همین دلیل از نام پالاتیون یا همان کاخ برای آن استفاده می‌شد. 

دیدنی‌های بالات استانبول

این محله رنگارنگ استانبول، جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد که باید حتما به آنها سر بزنید. یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی در محله بالات، کلیسای سنت جورج است که به‌عنوان یک مرکز مذهبی شناخته می‌شود. این کلیسا معماری منحصربه‌فردی از دوران بیزانس دارد و از نمادهای مذهبی منطقه به شمار می‌رود. دانشگاه قدیر خاص (کادیر خاص) هم از بناهای بزرگ این منطقه است که معماری زیبایی دارد و پس از تماشای آن می‌توانید به کلیسای سنت استفان بولگار در نزدیکی دریا بروید و از تلفیق فضای معنوی آن با آرامش دریا، نهایت لذت را ببرید. در گشت‌وگذار خود در محله بالات استانبول، نباید کالج ارتدوکس یونانی را نادیده بگیرید، این بنا با قدمت ۵۰۰ساله و رنگ قرمزش، قطعا برایتان جذاب خواهد بود. از دیگر مکان‌های دیدنی این محله می‌توانیم به دمیر کلیسا و کلیسای چورا اشاره کنیم. به‌صورت کلی قدم‌زدن در خیابان‌های زیبای  محله بالات  فرصت خوبی برای عکاسی برایتان فراهم می‌کند، پس فراموش نکنید به هر مکان دیدنی که رفتید حتما عکس بگیرید و خاطرات خود را ثبت کنید.

بهترین زمان بازدید از محله بالات

هر زمان از سال که تصمیم بگیرید به محله بالات بروید، می‌توانید از زیبایی آنجا و مکان‌های دیدنی‌اش نهایت استفاده را ببرید. اما به‌صورت کلی فصل بهار و پاییز با آب‌وهوای معتدلی که دارند و محیط زیبایی که به واسطه درختان ایجاد می‌شوند، برای قدم‌زدن و عکاسی، عالی هستند. 

چگونه به محله بالات برویم؟

بالات در منطقه‌ای قرار دارد که دسترسی به آن کار ساده‌ای است؛ می‌توانید از اتوبوس‌های عمومی که از میدان تکسیم حرکت می‌کنند استفاده کنید و یا سوار قایق‌هایی که از منطقه امینونو (Eminönü) حرکت می‌کنند، شوید و در اسکلهٔ نزدیک شاخ طلایی توقف کنید و با کمی پیاده‌روی خود را به محلهٔ زیبای بالات برسانید.

نتیجه‌گیری

محله بالات  با تاریخ غنی و زیبایی چشم گیرش، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده و افرادی بسیاری مشتاق بازدید از این محله رنگارنگ استانبول هستند. اگر شما جزو افرادی هستید که از تماشای هنر و زیبایی لذت برده و به دنبال شناخت بیشتری از تاریخ و فرهنگ استانبول هستید، حتما با تهیه تور استانبول از شادی سفر، به محله بالات  بروید و از سپری‌کردن یک روز دل‌انگیز لذت ببرید.