021-41571 Info@shadisafar.com
0

شبه‌جزیره دیلک: تلفیقی از زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی

معرفی شبه‌جزیره دیلک

یکی از شهرهای زیبای ترکیه که کمتر شناخته شده است، اما طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد، کوش آداسی است. این شهر که سرشار از جاذبه‌های گردشگری است، محل خوبی برای سفرکردن افرادی که عاشق طبیعت و ساحل هستند، به شمار می‌رود. در کوش آداسی از تماشای جاهای دیدنی فراوانش سیر نخواهید شد. یکی از این مکان‌های جذاب  شبه‌جزیره دیلک  است.  پارک ملی شبه‌جزیره دیلک  با داشتن مسیر کوهنوردی و طبیعت‌گردی، همچنین ساحل شنی جذابش، محلی برای سپری‌کردن یک روز آرامش‌بخش در دل طبیعت به شمار می‌رود. طبیعت بی‌نظیر  شبه‌جزیره دیلک کوش آداسی  و وجود دریا با چشم‌انداز جذابش در آنجا همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا  شبه‌جزیره دیلک  را به میراثی طبیعی در جهان تبدیل کرده و گردشگران را به این جزیره جذب کنند. اگر دوست دارید بیشتر در مورد شگفتی‌های  پارک ملی شبه‌جزیره دیلک کوش آداسی  بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

 

موقعیت جغرافیایی پارک ملی شبه‌جزیره دیلک 

مردم محلی کوش آداسی، شبه‌جزیره دیلک  را با نام پارک میلی (Milli) می‌شناسند، این پارک در 32 کیلومتری جنوب کوش آداسی و در شهر سام گوزلکاملی قرار گرفته است. مساحت کلی پارک 28 هزار هکتار بوده که آن را با عرض 6 کیلومتر و طول 20 کیلومتر مشاهده می‌کنید. وسعت این پارک به‌قدری زیاد است که طبیعتی فوق‌العاده برای قدم‌زدن، ورزش‌کردن، تماشای دریا و شنا محسوب می‌شود؛ در واقع  شبه‌جزیره دیلک  از جذاب‌ترین سواحل منطقه محسوب می‌شود. 

 

تاریخچه‌ی شبه‌جزیره دیلک کوش آداسی 

در شبه‌جزیره دیلک  شاهد زیبایی‌های فراوانی خواهید بود که لحظات خوشی را برایتان به ارمغان می‌آورد. در واقع پارک ملی شبه‌جزیره دیلک  طبیعتی بکر است با چشم‌اندازی بی‌نظیر که امکاناتی همچون آلاچیق، میز و صندلی، دوش و... را هم در اختیار گردشگران قرار می‌دهد تا از یک پیک‌نیک خوب نهایت استفاده را ببرند. البته خوب است بدانید که در این جزیره کافه‌های خوب و زیبایی هم قرار دارند تا انواع خوراکی را در اختیارتان بگذارند. یکی دیگر از جذابیت‌های شبه‌جزیره دیلک کوش آداسی، هم‌جواری آن با دریا و کوهستان است؛ شبه‌جزیره دیلک در زمینی کوهستانی با دره‌های عمیق قرار گرفته و سواحل شنی و جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری دارد. تمام این موارد دست‌به‌دست هم دادند تا نهایتا در سال 1966 پارک شبه‌جزیره دیلک  کوش آداسی، عنوان پارک ملی را به خود اختصاص دهد. 


آب‌وهوا و پوشش گیاهی و جانوری پارک ملی دیلک کوش اداسی

پارک ملی شبه‌جزیره دیلک کوش آداسی  در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است و دره‌های بسیاری در آنجا وجود دارد. در این پارک ملی گونه‌های مختلفی از گیاهان و جانوران زندگی می‌کنند؛ در واقع پوشش طبیعی منطقه را گل و گیاهان مختص آب‌وهوای مدیترانه‌ای شکل داده‌اند. همچنین در پارک ملی شبه‌جزیره دیلک کوش آداسی  شاهد 804 گونه مختلف از گیاهان خواهید بود، گیاهانی همچون: ارس فنیقی، سماق، گلابی وحشی، زغال‌اخته، نمدار، درخت زبان‌گنجشک، بلوط، شاه‌بلوط و... . در میان گیاهان مختلف پرندگانی هم زندگی می‌کنند و می‌توانیم بگوییم 256 گونه پرنده در منطقه محافظت شده  شبه‌جزیره دیلک  وجود دارند. همچنین در  شبه‌جزیره دیلک کوش آداسی، گونه‌های نادر و رو به انقراض جانوران مختلفی در حال زندگی در منطقه حفاظت شده هستند. 

پوشش گیاهی پارک ملی شبه‌جزیره دیلک

تنوع پوشش گیاهی در این منطقه به‌قدری زیاد است که  شبه‌جزیره دیلک  را به زیستگاهی گیاهی تبدیل کرده است؛ البته شرایط خوب آب‌وهوایی تاثیر بسیاری در رشد این گیاهان داشته. در اصل عامل تغییرات دمایی زیاد میان بخش‌های شمالی و جنوبی شبه‌جزیره و ایجاد محیط مناسب برای گیاهان مختلف، کوه دیلک با ارتفاع 1237 متر بوده است. در این شبه‌جزیره گونه‌های گیاهی مخصوص ناحیه اژه، مدیترانه، دریای سیاه و مرمر را خواهید دید.


حیات‌وحش پارک ملی شبه‌جزیره دیلک

در دنیای خاص و متفاوت  شبه‌جزیره دیلک  گونه‌های مختلفی از جانداران زندگی می‌کنند. این شبه‌جزیره زیستگاه فلامینگوها و 208 نوع پرنده دیگر است؛ همچنین 76 نوع از این پرنده‌ها در همین منطقه تخم‌گذاری می‌کنند. البته گونه‌های بسیار بزرگ‌تری از جانوران هم در اینجا وجود دارد؛ مانند خرس وحشی؛ اما آنها به حضور انسان‌ها عادت دارند و نباید نگرانشان باشید. همچنین در این منطقه اسب‌های وحشی، گونه‌هایی همچون پلنگ پارس و فُک‌های راهب هم وجود دارند. به‌صورت کلی وجود گونه‌های مختلف پرندگان، خزندگان، پستانداران، ماهی‌ها و... در این منطقه موجب شگفتی و جذابیت بالای آن شده و پارک ملی شبه‌جزیره دیلک کوش آداسی را به مکانی جالب برای گردشگران تبدیل کرده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری پارک ملی شبه‌جزیره دیلک

در شبه‌جزیره دیلک کوش آداسی  می‌توانید به فعالیت‌های موردعلاقه خود بپردازید و ضمن استفاده و لذت‌بردن از طبیعت بکر آنجا، روز خوبی را همراه با تفریحات مختلف سپری کنید. این پارک ملی علاوه بر داشتن گونه‌های مختلفی گیاهی و جانوری، جاذبه‎‌های دیگری هم برای گردشگران و گذراندن اوقات فراغت دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در پارک ملی شبه‌جزیره دیلک

در این شبه‌جزیره جذاب مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی بسیاری وجود دارد و اگر اهل ورزش باشید، رفتن به پارک ملی دیلک برایتان بسیار جذاب خواهد بود چون می‌توانید در دل طبیعت قدم بزنید، بدوید، ورزش کنید و از هوای تازه لذت ببرید. اگر هم از ورزش خسته شدید و نیاز به استراحت دارید، روی شن‌های درخشان ساحل بنشینید و از تماشای دریای بی‌کران غرق شگفتی شوید. خلاصه که طبیعت پارک ملی شبه‌جزیره دیلک در یک‌کلام بی‌نظیر است و به‌هیچ‌وجه نباید فرصت قدم‌زدن در آن را از دست بدهید.

دلتای بزرگ مندرس | Great Menderes Delta

دلتای مندرس بزرگ که در جنوب کوش آداسی قرار گرفته است 16613 هکتار مساحت دارد و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان در منطقه دریای اژه به شمار می‌رود. دلتای بزرگ مندرس منظره‌ای بی‌نظیر داشته و محل تخم‌ریزی ماهی‌های دریا محسوب می‌شود. در جنوب شبه‌جزیره بخش‌هایی وجود دارد که تالاب‌ها در آن بخش و در دلتای بزرگ مندرس تولید می‌شوند. این منطقه که در آن آب شیرین با آب‌شور مخلوط می‌شود، ویژگی‌های بین‌المللی دارد. در این اکوسیستم غنی 209 گونه مختلف از پرندگان زندگی می‌کنند و اینجا منطقه‌ای بسیار مهم و امن برای لانه‌سازی پلیکان‌های در خطر انقراض است؛ علاوه بر این‌گونه‌های باکلان کواه نیز در این منطقه وجود دارند. 

قایق‌سواری

یکی از تفریحات  پارک ملی دیلک، قایق‌سواری است و شما می‌توانید برای رفتن به پارک ملی از شهرهای کوش آداسی و یا کوزلکاملی سوار قایق شوید و از تماشای سطح آب و جانوران دریایی، تا رسیدن به مقصد لذت ببرید.

سایت باستان‌شناسی

در پارک زیبای دیلک علاوه بر طبیعت زیبا و چشم‌نواز آن که گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در آن زندگی می‌کنند، یک سایت باستان‌شناسی هم وجود دارد. این سایت نشان‌دهنده تاریخ غنی منطقه است که از زمان‌های دور ساخته شده و بعدها توسعه پیدا کرده است. این سایت اطلاعات خوبی از مردم باستانی این منطقه به ما می‌دهد و به شناخت آثار باستانی هم کمک بسیاری کرده است.

غار زئوس | The Cave of Zeus

یکی از جاذبه‌های باستانی در  پارک ملی شبه‌جزیره دیلک کوش آداسی، غار زئوس است که یک استخر آب شیرین هم در آن قرار داشته و مردم برای شنا به آنجا می‌روند. عمیق این غار 10 تا 15 متر بوده و عرض آن به 10 تا 13 متر می‌رسد. داستان‌های اساطیری زیادی در مورد این غار وجود دارد؛ مانند اینکه حضرت مریم در این غار حمام می‌کرده، چرا که خانه سنگی ایشان هم در همان نزدیکی قرار دارد. مهم‌ترین داستان افسانه‌ای در مورد غار زئوس مربوط به زئوس خدای رعد و برادرش پوزیدن یعنی خدای دریا می‌شود. طبق این افسانه، زئوس برادر خود را خشمگین کرده بود و خدای دریا هم موج‌بلندی به‌سوی زئوس فرستاد و زئوس برای درامان‌ماندن از این موج، به غاری پناه برده که برخی معتقدند این غار زئوس در پارک ملی، همان غاری است که خدای رعد به آن پناه برده بود.


بهترین زمان برای سفر به پارک ملی در شبه‌جزیره دیلک 

قطعا بهترین زمان برای سفر به کوش آداسی و رفتن به  شبه‌جزیره دیلک  فصل بهار و تابستان است. اما باید در نظر داشته باشید که در این فصل‌ها به‌خاطر آب‌وهوای خوب و تعطیلات، پارک ملی دیلک شلوغ خواهد بود و اگر دوست دارید که در فصل خلوت‌تری به آنجا بروید ما اوایل پاییز را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین فراموش نکنید که زمستان و هوای سرد آن اصلا مناسب گردش در پارک ملی و لذت‌بردن از زیبایی‌های آن نیست.

چگونه به پارک ملی شبه‌جزیره دیلک برویم؟

برای اینکه به  شبه‌جزیره دیلک  بروید راهی ساده‌ای وجود دارد. اتوبوس‌هایی که به سمت پارک ملی می‌روند هر 30 دقیقه از کوش آداسی حرکت می‌کنند و می‌توانید از آنها استفاده کنید. اگر هم دوست دارید راه دریایی را پیش بگیرید می‌توانید از طریق قایق به شبه‌جزیره بروید؛ این قایق‌ها هر روز از ساعت 10 صبح تا 17 عصر مشغول فعالیت و جابه‌جایی گردشگران هستند. اما یادتان باشد در صورت استفاده از قایق خوب حواستان را جمع کنید و به دریا نگاه کنید، شاید شانس دیدن دلفین‌های زیبا را داشته باشید و بتوانید در طی سفر کوتاه خود با آنها نیز ملاقات کنید.

چالش‌ها و مسائل جاری شبه‌جزیره دیلک

شبه‌جزیره دیلک کوش آداسی گنجینه‌ای ارزشمند است که طبیعت زیبایی دارد؛ اما در این مکان بی‌نظیر مسئولان با مشکلاتی مواجه هستند که باید برای آن راهکاری مناسب بیابند. یکی از اصلی‌ترین مسائل و مشکلات زیست‌محیطی، آلودگی آب‌وخاک منطقه به دلیل حجم بالای گردشگران است که می‌تواند بر اکوسیستم محیط تاثیر بدی بگذارد و موجب تخریب زیستگاه طبیعی گیاهان و جانوران شود. اگر این زیستگاه تخریب شود بسیاری از گونه‌های کمیاب گیاهان و جانوران که در این منطقه زندگی می‌کنند از بین خواهند رفت. علاوه بر تمام این موارد تغییرات الگوی آب‌وهوایی هم در تغییر زیست‌بوم طبیعی تاثیر گذار خواهد بود. 
به جز مسائل زیست‌محیطی، مشکلات توسعه‌ای هم در تخریب این طبیعت زیبا نقش دارند؛ عدم مدیریت جمعیت گردشگران منطقه و زیر ساخت ناکافی برای این حجم از انسان‌ها و استفاده بیش از حد از منابع طبیعی می‌تواند سبب ازبین‌رفتن پارک ملی شبه‌جزیره که میراثی طبیعی است، بشود. 
برای جلوگیری از این مشکلات باید مسئولان به فکر مدیریت تعداد گردشگران منطقه و آگاهی‌بخشی به مردم در مورد اهمیت حفظ این پارک ملی باشند. همچنین جهت کاهش آسیب بیشتر، از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کرده و از منابع آب‌وخاک و منابع طبیعی به‌خوبی حفاظت کنند. با انجام این کارها می‌توان این پارک ملی زیبا و غنی را که سرشار از منابع طبیعی است، به‌خوبی حفظ و نگهداری کرده و به نسل بعدی انتقال داد.

آینده شبه‌جزیره دیلک

شبه‌جزیره دیلک  یکی از غنی‌ترین منابع طبیعی است که ما مشغول استفاده از آن هستیم و درصورتی‌که امروز مراقبت‌های لازم از شبه‌جزیره به عمل بیاید، می‌تواند آینده روشنی داشته باشد. برای اینکه آینده این شبه‌جزیره حفظ شود لازم است تا مدیریتی صحیح برای حفاظت از منابع آب‌وخاک و کنترل آلودگی‌ها صورت بگیرد؛ در این راستا استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای حفاظت بهتر می‌توانند کمک‌کننده باشند. همچنین باید قوانین سفت و سختی برای ساخت‌وساز و شکار و حفظ منابع تصویب شود و از کارگاه‌هایی آموزشی برای افزایش دانش مردم در مورد اهمیت این پارک، استفاده شده و آگاهی را افزایش داد. یکی دیگر از عواملی که باید به آن توجه کرد سعی در مرمت و نگهداری آثار باستانی مختلف همچون غار زئوس در این شبه‌جزیره است. با تمام این تدابیر و مراقبت‌ها می‌توان امیدوار بود که شبه‌جزیره زیبای دیلک همین‌طور باشکوه باقی بماند و گردشگران بتوانند از آن بازدید کنند.


نتیجه‌گیری 

پارک ملی شبه‌جزیره دیلک کوش آداسی  یکی از جواهرات طبیعی گردشگری در ترکیه است که با داشتن طبیعت بی‌نظیرش دل‌ها را می‌برد. برای رفتن به این شبه‌جزیره آرام، سوار قایق شوید و از همان لحظه سفر رویایی یک‌روزه خود را آغاز کنید. در سطح دریا دلفین‌ها را مشاهده کرده و در جاده‌های سرسبز پارک قدم بزنید. کنار ساحل، پابرهنه روی شن‌های گرم راه بروید و به موسیقی دلنواز دریا گوش کنید. همچنین گیاهان و جانوران خاصی را که در کمتر جایی یافت می‌شود، در این شبه‌جزیره ببینید و شگفت‌زده شوید. خلاصه که اگر به کوش آداسی رفتید، حتما سری به این پارک ملی بزنید و در طبیعت عکاسی کنید.

اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت و بی‌نظیر هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از تور کوش آداسی است. باتور لحظه آخری، می‌توانید به این مقصد رویایی سفر کنید و از تخفیفات ویژه برخوردار شوید. از لحظات خوش کنار ساحل و تماشای دلفین‌ها گرفته تا قدم زدن در جاده‌های سبز پارک ملی، همه و همه در انتظار شماست. با ما همراه شوید و سفری به‌یادماندنی را تجربه کنید.