021-41571 Info@shadisafar.com

سفرکردن یکی از تجارب زندگی است که حس خوبی به ما می‌دهد؛ حس کشف ناشناخته‌هایی از سرزمین‌های دیگر. بدون شک شما هم دوست دارید این احساس را تجربه کنید و مانند بسیاری افراد دیگر سفر دور دنیا را در برنامه‌های خود داشته باشید. برای ما ایرانیان سفرکردن به ترکیه و شهرهای زیبایش یکی از اولین انتخاب‌ها جهت شروع ماجراجویی است. هنگامی هم که صحبت از سفر به ترکیه به میان می‌آید، استانبول اولین مقصدی است که همه به آن فکر می‌کنند؛ اما ما قصد داریم شهر دیگری را برای سفر به شما معرفی کنیم؛ یک شهر ساحلی زیبا که کمتر به آن توجه شده ولی در دل خود تفریحات هیجان‌انگیزی را برایتان پنهان کرده است. کوش آداسی که در زبان ترکی به معنای (جزیره پرنده) است یکی از زیباترین شهرهای ترکیه بوده که حدود 90 کیلومتر با ازمیر فاصله دارد. این شهر ساحلی جذاب که در سواحل غربی کشور ترکیه قرار دارد گردشگران زیادی را جذب می‌کند تا از طبیعت بی‌نظیر و سواحل آرامش‌بخشش استفاده کنند. با سفر به این شهر می‌توانید از  جاذبه‌های کوش آداسی  دیدن کرده و در سواحل آنجا قدم بزنید؛ سواحلی که خود از بهترین  جاهای دیدنی کوش آداسی  به شمار می‌روند و تفریحات هیجان‌انگیزی هم در آنجا برایتان فراهم است. برای آشناشدن با  بهترین جاذبه‌های کوش آداسی  و شناخت مکان‌های تاریخی آنجا در ادامه با ما همراه باشید.

تفریحات آبی کوش ‌آداسی، متنوع و ارزان‌قیمت


از بهترین و مشهورترین تفریحات در شهر زیبای کوش آداسی، تفریحات آبی این شهر است که گردشگران را جذب می‌کند و این تفریحات آبی در سواحل آرام کوش آداسی در انتظار شما هستند تا توسط آنها آدرنالین خود را بالا ببرید و هنگام موج‌سواری هر چقدر دوست دارید فریاد بزنید. در یک کلام باید بگوییم تفریحات آبی به‌عنوان  جاذبه‌های کوش آداسی  تجربه‌‌ی خارق‌العاده‌ای را برایتان به ارمغان می‌آورد.

ساحل بانوان، از بهترین تفریحات در جاذبه‌های کوش آداسی

ساحل بانوان، از بهترین تفریحات در جاذبه‌های کوش آداسی
یکی از محبوب‌ترین  جاذبه‌های کوش آداسی  ساحل بانوان است، ساحلی که تنها دو کیلومتر از مرکز شهر فاصله داشته و قدم‌زدن در آنجا لذتی وصف‌نشدنی دارد. خصوصا به این دلیل که ساحل بسیار نزدیک است و در تعطیلات آخر هفته به‌راحتی و حتی قدم‌زنان می‌توانید به آنجا بروید. شاید از نام این ساحل تعجب کرده و فکر کنید که تنها بانوان حق استفاده از آن را دارند، اما این‌طور نیست. درست است که درگذشته، دورانی بوده که این ساحل به‌صورت اختصاصی به بانوان تعلق داشته؛ اما امروزه گردش و تفریح در آن برای عموم مردم آزاد است. ساحل بانوان دارای امکانات مختلفی است که به جذابیت آن کمک کرده‌اند؛ در این ساحل بعد از قدم‌زدن می‌توانید تخت کرایه کنید تا از آفتاب‌گرفتن در محیطی آرام استفاده کرده و پس از آن به یک کافه رفته تا از میل‌کردن یک نوشیدنی خنک و گوارا لذت ببرید. همچنین در این بخش از  جاذبه‌های کوش آداسی، رستوران‌های موجود در ساحل، غذاهای باکیفیتی برایتان تدارک دیده‌اند. علاوه بر تمام این موارد، در ساحل بانوان امکان ورزش‌های مختلفی همچون شنا، غواصی، موج‌سواری، اسکی و...وجود دارد تا تعطیلات خود را با هیجانی بالا بگذرانید. اگر قصد دارید از بین جاهای دیدنی کوش آداسی، ساحل بانوان را امتحان کنید، باید بدانید که بهترین زمان برای آفتاب‌گرفتن و سپری‌کردن تعطیلات در ساحل، از تیرماه تا مهرماه است؛ البته در نظر داشته باشید که ساحل بانوان در این بازه زمانی شلوغ است. اگر این شلوغی برایتان خوشایند نیست، بهتر است در زمان دیگری ساحل بانوان کوش آداسی را تجربه کنید. 

جزیره‌ کبوتر، یکی از جاذبه‌های کوش آداسی


جزیره کبوتر یا گوورجین آداسی(Guvercin Adasi)  یکی از جزایر زیبای کوش آداسی است که فاصله چندانی با خشکی ندارد و در واقع با یک جاده کوتاه و باریک به خشکی وصل می‌شود. این جزیره تاریخی داستان‌های جالبی برای بازگوکردن داشته و رفتن به آن قطعا از بهترین تصمیمات است. در واقع قدمت شهرت این جزیره به دوران عثمانی باز می‌گردد؛ در آن زمان از جزیره کبوتر به‌عنوان محلی امن در برابر دشمنان استفاده می‌شد. برای حفظ امنیت جزیره دورتادور جزیره را دیوارهای سه‌متری کشیده بودند و در دل جزیره هم یک قلعه سنگی جهت استقرار ساخته شده بود. تمام این موارد توسط معماری ماهر به نام الیاس آقا (İlyas Agha)صورت‌گرفته و باید بدانید که در آن زمان، برای جلوگیری از ورود دشمنان، راه خشکی برای دسترسی به جزیره وجود نداشت و این جاده‌ی کوچک بعدها ساخته شده است. همچنین در زمان عثمانی‌ها، این مکان را بام جزیره پرندگان می‌شناختند که بعدها به جزیره کبوتر تغییر کرد. امروزه جزیره کبوتر و قلعه درونش به یکی از  زیباترین جاذبه‌های کوش آداسی  تبدیل شده است که پیشنهاد می‌کنیم به آنجا بروید و از شکوه قلعه موجود در جزیره شگفت‌زده شوید. همچنین قدم‌زدن در جاده‌ای که دید خوبی به جزیره دارد و تماشای غروب آفتاب و کشتی‌های تفریحی بزرگ در آنجا بسیار جالب خواهد بود.

شبه‌جزیره دیلک، زیباترین پارک از جاذبه‌های کوش آداسی 


پارک ملی شبه‌جزیره دیلک  یکی از خاص‌ترین  جاذبه‌های کوش آداسی  است که گونه‌های مختلفی گیاهی را در آن شاهد خواهید بود. این پارک در 32 کیلومتری جنوب کوش آداسی و در نزدیکی استان آیدین قرار دارد. این پارک محلی فوق‌العاده برای پیاده‌روی روزانه و تماشای گیاهان جذاب است که سرشار از انرژی مثبت هستند. از دیگر تفریحاتی که در این مکان برایتان فراهم است می‌توانیم به ماهیگیری، دوچرخه‌سواری، پیک‌نیک، عکاسی، تماشای پرندگان و شنا اشاره کنیم. البته در نظر داشته باشید که به دلیل محافظت‌هایی که از این پارک می‌شود، کمپینگ در این پارک مجاز نیست. شبه‌جزیره دیلک که از  جاذبه‌های کوش آداسی  است، به‌قدری جذاب است که برای رفتن به آنجا نباید هیچ تردیدی به دل خود راه بدهید. برخی از جذابیت‌های منحصربه‌فرد آن شامل موارد زیر است. 
•    شهر باستانی کارینا: کارینا یکی از 12 شهر باستانی یونس است که در جنوب شبه جزیره دیلک واقع شده و تماشای آن یکی از تجارب خوبی است که از  جاذبه‌های کوش آداسی  کسب می‌کنید.
•    دهکده دوگانبی: این دهکده در جنوب پارک ملی دیلک قرار دارد و در آنجا شاهد نمونه‌هایی از معماری یونانی و ترکیه خواهید بود.  
•    تکامل زمین‌شناسی: بلندترین نقطه کوهستانی در این شبه‌جزیره از جاذبه‌های کوش آداسی در ارتفاع 1237 متری است که تماشایش خالی‌ازلطف نیست.
‌    گونه‌های گیاهی مختلف و تنوع طبیعی: در منطقه سرسبز شبه‌جزیره دیلک تنوع طبیعی گیاهان را شاهد خواهید بود. در این بخش از جاذبه‌های کوش آداسی نمونه‌هایی از گیاهان خاص و مدیترانه‌ای را ببینید.
•    گونه‌های مختلف پرندگان:  پارک ملی دارای 256 گونه پرنده است که هر ساله به آنجا مهاجرت می‌کنند.

آدالند، از جاذبه‌های کوش آداسی، هیجان‌انگیز و سرسبز


بدون شک یکی از بهترین تفریحات تابستانی در  جاذبه‌های کوش آداسی  رفتن به پارک آبی آدالند است. این پارک آبی بزرگ سرشار از تفریحات هیجان‌انگیزی است که روز شما را می‌سازد. این دنیای شگفت‌انگیز با امکاناتی بی‌نظیر، چشم‌انتظار شماست تا همراه خانواده به آنجا بروید. از جمله بهترین امکانات پارک می‌توانیم به پارکینگ، اتاق رخت‌کن، دوش، رستوران، فروشگاه و عکاسی اشاره کنیم؛ در واقع شما با خیال راحت یک روز کامل را در این پارک سپری خواهید کرد. وجود استخرهای مختلف مخصوص بزرگسالان و کودکان، استخر اقیانوس، رودخانه خروشان، سرسره‌های متنوع، سکوهای پرش و... از جمله جذابیت‌های خاص آدالند هستند. در آنجا با خیال راحت شنا کنید، روی بلندترین سرسره سر بخورید و با پرش از سکو آدرنالین بالا را تجربه کنید. اگر هم از شنا و تفریح در آب خسته شدید، به کافه بروید و یک نوشیدنی خنک میل کنید یا در رستوران از غذاهای خوش‌طعم بهره ببرید. البته یادتان نرود که در این مجموعه از  جاذبه‌های کوش آداسی، عکاسان حرفه‌ای هم حضور دارند تا لحظات خاص شما را ثبت کنند. تمام این موارد موجب شده تا آدالند به یکی از بهترین و هیجان‌انگیزترین  جاذبه‌‌های کوش آداسی  تبدیل شود. 

پارک آبی هیجان‌انگیز آکوآ فانتاسی از جاذبه‌های کوش آداسی


یکی دیگر از پارک‌های آبی در  جاذبه‌های کوش آداسی، پارک آکوا فنتاسی است که هم میان کودکان و هم بزرگسالان از محبوبیت بالایی برخوردار است. این پارک در واقع متعلق به هتل آکوا فانتاسی است؛ اما ورود به آنجا برای عموم مردم آزاد بوده و همه می‌توانند در تعطیلات به آنجا بروند. در این پارک آبی امکانات خوبی همچون رستوران، کافه، لوازم بازی، سرسره‌های هیجان‌انگیز و... وجود دارند تا روزی هیجان‌انگیز را سپری کنید. درهرصورت به‌عنوان یکی از جاذبه‌های کوش آداسی رفتن به پارک آبی آکوا فانتاسی گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود.


منطقه‌ی بندرگاه از جاذبه‌های کوش آداسی (Kusadasi Harbor Area)

منطقه‌ی بندرگاه از جاذبه‌های کوش آداسی
بیایید باهم به دل یکی از توریستی‌ترین مناطق از  جاذبه‌های کوش آداسی  برویم، بندرگاهی که سرشار از مناطق تاریخی است. این بندرگاه از  جاذبه‌های کوش آداسی، از لحاظ تاریخی شهرت بسیاری دارد چرا که در سال 1618 کاروان‌سرایی تاریخی توسط ازوک محمود پاشا در آنجا ساخته شد که در سال 1960 هم مجدد بازسازی شد. البته از سال 1967 از این کاروان‌سرا به‌عنوان هتلی شبانه استفاده می‌کردند. در منطقه بندرگاه کوش آداسی شاهد خانه‌های نیمه چوبی و خانه‌های سنتی خواهید بود که قدمت آنها به قرن 19 میلادی بازمی‌گردد. در حال حاضر این منطقه یک تفریحگاه زیبا برای علاقه‌مندان به تاریخ است که از بازدید آثار تاریخی از جاذبه‌های کوش آداسی لذت می‌برند؛ اگر شما هم از این دسته افراد هستید حتما به بندرگاه سر بزنید.


دیدنی‌های تاریخی کوش آداسی


بعد از کسب اطلاعات کافی در مورد تفریحات آبی در جاذبه‌های کوش آداسی، حالا نوبت به شناخت جاذبه‌های تاریخی از جاذبه‌های کوش آداسی می‌رسد؛ جاذبه‌هایی که کم هم نیستند. در این بخش با مکان‌های تاریخی زیبایی آشنا خواهید شد که سرگذشت کشور ترکیه در آنها مشهود بوده و امروزه درسی تاریخی به ما می‌دهند.

اِفِسوس (Ephesus)، سفر به یونان باستان


برای معرفی بخش تاریخیِ  جاذبه‌های کوش آداسی  قصد داریم اول‌ازهمه شهری تاریخی که بازمانده‌ای از یونان باستان است را به شما معرفی کنیم. شهر افسوس (Ephesus) که در نزدیکی ازمیر و کوش آداسی قرار گرفته یکی از مناطق توریستی در ترکیه است که از جاذبه‌های کوش آداسی به شمار می‌رود. قدمت این شهر باستانی به دوران نوسنگی برمی‌گردد و در واقع ساکنان اولیه‌ی این شهر باشکوه، کارانیان و لیدیان بودند. پس از آن و با گذر زمان در قرن یازدهم پیش از میلاد، یونانی‌ها در افسوس ساکن شدند؛ در ادامه و قرن اول و دوم میلادی این شهر تحت تصرف رومیان درآمد و مردم آن را تحت عنوان پایتخت آسیا می‌شناختند.

به‌صورت کلی شهر افسوس بسیار بااهمیت بوده و در زمان یونانیان به مرکزی بازرگانی بدل شده بود؛ اما یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت شهر قرارگیری در کناردریا بود که راه ارتباطی بین شرق و غرب به شمار می‌رفت. افسوس شهری دارای تمدن تاریخی است و آثار به‌جامانده از آن بیانگر این است که مردمانی متمول در آنجا زندگی می‌کردند. این شهر از جاذبه‌های کوش آداسی، اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته تا در نهایت به چیزی برسد که امروزه ما آن را مشاهده می‌کنیم.

درگذشته با حمله قوم گوت از قبیله ژرمن شرقی، قسمت‌هایی از معبد آرتمیس رو به ویرانی رفت و پس از آن هم در قرن ششم و هفتم میلادی، زلزله موجب خسارت‌هایی در این شهر باشکوه شد؛ اما به حکومت سلجوقی‌ها که نگاه کنیم روند روبه‌رشد شهر را شاهد خواهیم بود. با تمام این اتفاقات مختلف در نهایت شهر افسوس در قرن پانزدهم میلادی به متروکه‌ای خالی تبدیل شد و حالا ما آن را به‌عنوان یکی از جاذبه‌های کوش آداسی می‌شناسیم. 
اگر قصد داشته باشید  از میان  جاذبه‌های کوش آداسی، به افسوس بروید در آنجا شاهد کلیسای مریم مقدس خواهید بود که پیش از دین مسیحیت در روم محلی برای آموزش بوده و پس از آن به عبادتگاه تبدیل شد. همچنین کلیسای سنت جان هم در نزدیکی افسوس قرار دارد تا از آن بازدید کنید. اما مهم‌ترین جاذبه در افسوس را فراموش نکنید، معبد آرتمیس که یکی از عجایب هفت‌گانه در جهان به شمار می‌رود در دیوارهای بیرونی شهر افسوس قرار گرفته. قدمت این معبد به 550 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد.

در ادامه با رفتن به افسوس شاهد دو معبد خواهید بود؛ معبد هادریان که یادبودی از هادریانوس یکی از امپراطورهای روم است و معبد سباستوی که در واقع بزرگ‌ترین معبد افسوس به شمار می‌رفت. البته فراموش نکنید که در این شهر از جاذبه‌های کوش آداسی به هنر هم توجه می‌شده و وجود دو آمفی‌تئاتر بزرگ در آنجا بیانگر این موضوع است. یکی از آنها آمفی‌تئاتر بزرگ افسوس با ظرفیت 250 هزار نفر است که مردم در آنجا شاهد مبارزه گلادیاتورها، گردهمایی‌های سیاسی و مذهبی و نمایش‌های درام بوده‌اند.

آمفی‌تئاتر بعدی آمفی‌تئاتر اودیون افسوس نام دارد که ساخت آن به 150 سال بعد از میلاد بازمی‌گردد و در آنجا شاهد معماری خارق‌العاده‌ای خواهید بود که به خوبی هنر و سلیقه معماران را به رخ می‌کشد. جاذبه بعدی در شهر افسوس کتابخانه سلسیوس است که در 117 سال پس از میلاد به‌افتخار سناتور روم ساخته شد و به‌عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه باستانی محل نگهداری بیش از دوازده هزار کتیبه است. آخرین مورد جاده ماربل در افسوس است؛ این جاده در قرن اول میلادی ساخته شد و در اطراف آن شاهد بناها و نمادهای تاریخی خواهید بود. 
این شهر باشکوه و باستانی به‌قدری جذابیت دارد که اگر به کوش آداسی ترکیه سفر کردید، به‌هیچ‌وجه نباید رفتن به آن را به‌عنوان یکی از جاذبه‌های کوش آداسی، از دست بدهید؛ چرا که فرصت مشاهده یکی از عجایب هفت‌گانه جهان فرصتی استثنایی است که هر روز با آن روبه‌رو نخواهید شد. 

جاذبه‌های کوش آداسی و شهر تاریخی پرینه (Perine)


یکی دیگر از شهرهای تاریخی مشهور به‌عنوان  جاذبه‌های کوش آداسی، شهر پرینه است که طبق نظر مورخان قدمت آن به 300 تا 400 سال قبل  از میلاد باز می‌گردد. درگذشته، شهر تاریخی پرینه بندری مهم بوده که مردم از آن برای بازرگانی و ارتباط با تجار دیگر کشورها استفاده می‌کردند و دقیقا نقطه اوج این شهر هم به مربوط به دورانی است که رودخانه مایندر در پرینه، آب فراوانی داشت و می‌توانستند از آن برای بازرگانی استفاده کنند؛ پس از خشک‌شدن این رودخانه مردم شهر کم‌کم به ‌جای دیگری مهاجرت کردند. در شهر زیبای پرینه آثار تاریخی و طبیعت زیبا را یک جا در کنار هم مشاهده خواهید کرد و همین موارد هم این شهر را به یکی از بهترین جاذبه‌های کوش‌ آداسی  تبدیل کرده است. درصورتی‌که به شهر پرینه بروید و در عمق تاریخ غرق شوید شاهد آثار باستانی مختلف همچون: معبد آتنا پولیاس، آمفی‌تئاتر پرین، کلیسای بیزانسی، معبد آپولو و بندر باستانی متلیوس خواهید بود. 

میلتوس (miletus)، یک ویرانه‌ی دیدنی از جاذبه‌های کوش آداسی


شهر بعدی از  جاذبه‌های کوش آداسی  که قصد داریم با آن آشنا شویم شهر تاریخی میلتوس است. این شهر تاریخی تا 500 سال قبل از میلاد مسیح، از بزرگ‌ترین شهرهای یونان در شرق بوده و از مهم‌ترین مراکز تجاری و بازرگانی محسوب می‌شده است. هر چند میلتوس هم مانند پرینه شهری تاریخی است که در زمان امپراطوری یونان ساخته شد؛ اما رونق خود را تا قرن 14 پس از میلاد حفظ کرده است. خوب است بدانید که میلتوس از  جاذبه‌های کوش آداسی، مهد علم بوده و شخصیت‌های علمی فلسفی زیادی را پرورش داده است.

به‌صورت کلی اگر به دیدن مکان‌های تاریخی علاقه داشته باشید شهر میلتوس هم گزینه بسیار خوبی برای بازدید به شمار می‌رود که پیشنهاد می‌کنیم حتما به آنجا بروید تا برخی آثار به‌جامانده را مشاهده کنید. آثاری همچون: آمفی‌تئاتر بزرگ با ظرفیت 15000 نفر، حمام فائوستینا، کاروان‌سرای دوران سلجوقی و خرابه‌هایی به جا مانده از دیوار قلعه. تمام این آثار در گذشته، به علت وجود دیوار حفاظتی دور شهر، باشکوه کامل پابرجا بودند؛ اما پس از حمله اسکندر به آنجا، تنها ویرانه‌ای از شهر باقی‌مانده است که امروزه شاهد آن هستیم. با تمام این تفاسیر، همین ویرانه‌ها شکوه و عظمت شهر را به رخ می‌کشند و میلتوس را به یکی از  جاذبه‌های کوش آداسی تبدیل کرده‌اند. 

دیدما (didyma)، معبد باشکوه آپولو


دیدما یا معبد آپولو، از  جاذبه‌های کوش آداسی، در محوطه شهر تاریخی دیدیم قرار دارد که البته بخش‌های زیادی از این شهر کاملا از بین رفته است. بااین‌وجود سنگ‌های بزرگ یادآور بناهای باشکوه آنجا است که همچنان ابهت خود را حفظ کرده‌اند. در شهر، معبدی هزارساله قرار دارد که یادآور خدایان یونان باستان است. این معبدی افسانه‌ای دارد که داستان آن بسیار جالب است. طبق افسانه‌های باستان یکی از معشوقه‌های زئوس به نام لتو باردار می‌شود، اما از ترس همسر زئوس به جزیره‌ای به نام دلوس پناه می‌برد. پس از مدتی فرزندان دو قلویش به دنیا می‌آیند و نام آنها را آپلو و آرتمیس می‌گذارند. بعدها معبدی به نام آپولو نام‌گذاری می‌شود. معماری این معبد از جاذبه‌های کوش آداسی، بسیار شگفت‌انگیز است، در آنجا گچ‌بری‌های باشکوهی بر دیوارها و سردر معبد خواهید دید که به شکل مارهای درهم‌تنیده هستند. طبق افسانه‌ها این مارها نگهبان معبد بودند و اگر کسی به آنها نگاه می‌کرد تبدیل به سنگ می‌شد.

همچنین در اطراف معبد بوته‌های زیادی وجود دارند که آن هم طبق افسانه‌ها به آپولو مربوط است؛ آپولو عاشق دختری به نام دافته می‌شود و او را تعقیب می‌کند؛ اما دختر فرار می‌کند و برای رهایی، از خدایان کمک می‌طلبد، همین هم موجب شد تا آپولو به بوته‌ای تبدیل شود. به همین دلیل تمام بوته‌ها و درختان اطراف معبد نشان‌دهنده عشق آپولو هستند. در مورد ساختمان معبد باید بگوییم که بنای اولیه معبد 24 ستون داشته و حالا بخشی از آنها باقی‌مانده‌اند، همچنین در ورودی معبد آپولو دو ستون 15 متری وجود دارد که با پایه نگهداری می‌شوند. 
اگر به کوش آداسی رفتید حتما سری به معبد آپولو که از  جاذبه‌های کوش آداسی  است، بزنید تا بوته‌های عشق را مشاهده کنید و در خرابه‌های باقی‌مانده از معبدی که آپولو در آنجا پیشگویی می‌کرده را مشاهده کنید. 

قصر پنبه‌ای (Pamukkale)


با شروع گردش در کوش آداسی پس از بازدید از چند شهر زیبا به‌عنوان  جاذبه‌های کوش آداسی، نوبت تماشای منطقه‌ای به لطافت پنبه می‌رسد. پاموک کاله منطقه‌ای تاریخی است که در فارسی معنای قصر پنبه‌ای می‌دهد. این مکان جذاب از  جاذبه‌های کوش آداسی، دارای چشمه‌های آب گرم فراوان است همچنین به علت گذر آب و بالا آمدن بی‌کربنات، تپه‌های سفید کوچکی در آنجا شکل‌گرفته و همین عاملی شد تا نام این جاذبه‌ی زیبا را قصر پنبه‌ای بگذارند. حدود چهارصد هزار سال پیش‌ازاین در منطقه آسیا زلزله‌ای رخ داد که دره‌ها را جابه‌جا کرد و موجب شد چشمه‌های آبگرم زیر زمینی روی زمین راه پیدا کنند و جریان خروشانی به راه بیفتد. آب‌ها موجب ایجاد برخی تراس‌ها با شیبی ملایم شدند که در آنها رنگ فیروزه‌ای را مشاهده می‌کنید. علت خاص بودن این مکان از جاذبه‌های کوش آداسی، بکر و طبیعی بودن آن است. با رفتن به این منطقه شاهد هنر طبیعت خواهید بود.

مسجد عیسی بیگ (The Isabey Mosque) از جاذبه‌های کوش آداسی


در کشوری مانند ترکیه مساجد فراوانی وجود دارند که یکی از آنها در کوش آداسی قرار دارد و نامش مسجد عیسی بیگ است. این مسجد از آثار زیبا و مهم معماری کوش آداسی به شمار می‌رود که در قرن 14 به سبک معماری اسلامی و سبک آناتولی ساخته شده است. در معماری مسجد تلاش شده تا بر خلاف سبک سنتی، اجزاء به‌صورت نامتقارن ساخته شوند و محل قرارگیری درها و گنبدها با هم مطابق نباشند. هنگام ورود به مسجد عیسی بیگ که از  جاذبه‌های کوش آداسی  است، در بخش ورودی کتیبه‌ای از گفتار خداوند را مشاهده خواهید کرد؛ همچنین در بخش داخلی آثاری مانند گنبد فیروزه‌ای و درهایی به شکل تاج می‌بینید که بسیار خاص و منحصربه‌فرد هستند. اگر به بازدید از مکان‌های مذهبی که معماری زیبایی هم داشته باشند علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم مسجد عیسی بیگ را هم به‌عنوان یکی از  جاهای دیدنی کوش آداسی  در نظر گرفته و به آنجا بروید.

غار کاراجا  (Karaca Cave)

غار کاراجا
یکی از  جاذبه‌های کوش آداسی  که میان دانشمندان و گردشگران بسیار محبوب است غار کاراجا در قسمت غربی شهر گزلکاملی است. این غار در دوران باستان محل سکونت انسان‌ها بوده و بعدها به مکانی توریستی تبدیل شده؛ در واقع لایه‌های انباشته شده در آنجا در سال 1960 کشف شدند و پس از مطالعات زمین‌شناسی، غار به‌صورت رسمی در سال 1996 برای بازدید عمومی افتتاح شد.

غار کاراجا از جاذبه‌های کوش آداسی، قدمتی 30 هزار‌ساله دارد و در آن سنگ‌های 145 هزار‌ساله وجود دارند. آب‌معدنی موجود در غار ترکیبی از آب چشمه و آب‌شور است و استخر عمیق آنجا برای شناکردن بازدیدکنندگان فعال است. کارا بر خلاف سایر غارها، محیطی تنگ و تاریک نیست و در آنجا شاهد صخره‌های تراشیده شده، نورپردازی مناسب، حوضچه‌های آب و راهروی پلکانی خواهید بود. تماشای این غار از بهترین تجارب سفر شما خواهد بود و قطعا حس خوبی از قدم‌گذاشتن به محل زندگی انسان‌های اولیه خواهید داشت.  


روستای کیرازلی (kirazli)، از بهترین جاهای دیدنی کوش‌ آداسی


اگر از تماشای محل‌های تاریخی متروکه، از  جاذبه‌های کوش آداسی  که کسی در آنها زندگی نمی‌کند خسته شده‌اید، رفتن به روستای کیرازلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این روستا در 10 کیلومتری کوش آداسی قرار دارد و در کوچه‌هایش از تماشای خانه‌های سنتی و سفیدرنگ لذت خواهید برد. در این روستا کافه و رستوران‌های جالب و خوبی هم وجود دارند که برای مدتی استراحت به‌دوراز هیاهو و شلوغی شهر، گزینه بسیار مناسبی هستند. در این روستای تماشایی به دیدن باغ میوه‌ها بروید و زمین‌های پوشیده از انگور را مشاهده کنید. همچنین اگر دوست دارید محصولات خوش‌طعم ارگانیک تهیه کنید می‌توانید در روز یکشنبه به بازار کشاورزان بروید.


غار زئوس، راز و رمز مکانی افسانه‌ای در جاذبه‌های کوش آداسی


غار زئوس هم به‌عنوان  جاذبه‌های کوش آداسی، در پارک ملی دلتا قرار دارد البته اگر از داخل پارک به غار نگاه کنید داخل آن را مشاهده نخواهید کرد؛ بلکه باید با شجاعت تمام وارد غار شوید. البته مراقب باشد سُر نخورید؛ چون مسیر ورودی 20 متری غار، لغزنده است. پس از ورود به غار گودالی بزرگ پرازآب مشاهده می‌کنید که آب موجود در آن ترکیبی از نمک‌های چسبیده به دیواره غار و آب‌های شور و معدنی است. عرض این غار از جاذبه‌های کوش آداسی، 10 الی 13 متر بوده و عمق آن به 10 تا 15 متر می‌رسد و در مجموع غار چندان بزرگی نیست.

از غار زئوس به‌عنوان استخر استفاده می‌شود و گردشگران برای شنا به آنجا می‌روند؛ همچنین برخی بر این باورند که آب روان غار برای شادابی پوست بسیار مفید است. نکته جالب دیگر در مورد ورودی غار است، در بخش ورودی درخت بزرگ آرزوها قرار دارد که مردم برای برآورده‌شدن آرزوهایشان تکه‌ای پارچه به آن می‌بندند. شما هم می‌توانید به این غار از  جاذبه‌های کوش آداسی  بروید تا هم شنا کنید و هم برای آرزوهایتان پارچه‌ای به درخت گره بزنید. قبل از اینکه این مطلب را به پایان برسانیم خوب است با افسانه مربوط به غار هم آشنا شوید.

طبق داستان‌های اساطیری، یکی از جاذبه‌های کوش‌آداسی غاری است که به زئوس نسبت داده می‌شود. بر اساس این داستان‌ها، زئوس، خدای خدایان، با آزار و اذیت‌هایش، برادر خود که خدای دریاها بود را خشمگین می‌کند و مبارزه بین آنها از همین‌جا شروع می‌شود. برادرش امواجی غول‌آسا ایجاد می‌کند تا به سرزمین زئوس حمله کند. زئوس برای فرار از این خطر، به غاری پناه می‌برد و از آن زمان، این غار به نام زئوس شناخته می‌شود. 

امروزه، این غار به‌عنوان یکی از  جاذبه‌های دیدنی کوش‌آداسی  شناخته می‌شود و افراد زیادی مشتاق بازدید از آن هستند. 

غار سیر تلائینی از جاذبه‌های کوش آداسی (sir teaniini cave)


یکی دیگر از غارهای کوش آداسی، غاری در شهرستان کاراجاسو است که غار سیر تلائینی نام دارد. در اصل این غار از جاذبه‌های کوش آداسی، میان دو روستای یوکاری چام آداسی و نارلی گدیک کوش آداسی واقع شده است. غار سیر تلائینی دارای 348 متر طول و 32 متر عمق است و از غارهای افقی به شمار می‌رود که می‌توانید برای بازدید از آن، در سفر خود به کوش آداسی، برنامه‌ریزی کنید. 

کاروان‌سرای اوکوز محمد پاشا (Mohammed Pasha)


یکی از  جاذبه‌های کوش آداسی  که در سال 1618 ساخته شده کاروان‌سرای محمد پاشا است. این کاروان‌سرا استراحتگاهی برای تجار بوده و نقش مهمی در تجارت و اقتصاد آن زمان داشته است. البته حالا تبدیل به هتلی با معماری سنتی شده است و می‌توانید از آن بازدید کنید. کاروان‌سرای محمد پاشا دوطبقه دارد و دارای دو درب است که یکی از آنها به سمت بازار شهر و دیگری به سمت گذرگاهی سرپوشیده باز می‌شود. رفتن به این کاروان‌سرا از  جاذبه‌های کوش آداسی  می‌تواند جالب باشد.

خانه حضرت مریم از جاذبه‌های کوش آداسی (House of the Virgin Mary)


در میان درختان سرسبز در نزدیکی شهر سلجوق، خانه‌ای سنگی قرار دارد که حضرت مریم تا آخر عمر خود در آنجا زندگی کرده است. این خانه بعدها به کلیسایی کوچک برای مسیحیان کاتولیک تبدیل شد تا در آنجا به عبادت بپردازند. شما هم می‌توانید به‌عنوان یکی از  جاهای دیدنی کوش آداسی، خانه حضرت مریم را انتخاب کرده و به محل زندگی ایشان سر بزنید؛ همچنین از طبیعت زیبای اطراف آن بهره‌مند شوید و از چشمه آب آنجا استفاده کنید.

پارک ملی دلتای آیدین ( aydin delta national park)

پارک ملی دلتای آیدین ( aydin delta national park)

یکی دیگر از پارک‌های ملی که از  جاذبه‌های کوش آداسی به شمار می‌رود، پارک ملی دلتای آیدین است. این پارک شبه‌جزیره‌ای در نزدیکی کوش آداسی است که در سال 1966 تأسیس شد و 298 هکتار مساحت دارد. ساحل‌های شنی و سنگی پارک، دریا و طبیعت زیبایی که دارد موجب محبوبیت زیاد این پارک میان مردم محلی و گردشگران شده است. در پارک ملی دلتای شاهد گونه‌های مختلفی از گیاهان و جانداران خواهید بود که قطعا برایتان بسیار جذاب است؛ همچنین امکانات مناسب پارک مانند بوفه، چادرهای صحرایی و... آن را به مکانی مناسب برای گذراندن یک روز آرام تبدیل کرده است. تمام این موارد موجب شد تا ما پارک ملی دلتای آیدین را به‌عنوان یکی از  جاهای دیدنی کوش آداسی معرفی کنیم. 

بازار سنتی و مدرن کوش آداسی: خرید سوغات


یکی دیگر از جاذبه‌های کوش آداسی، بازارهای متنوعش هستند. کوش آداسی هم مانند شهرهای دیگر بازارهای مختلفی دارد که برای خرید گزینه‌های مناسبی هستند. در این بازارهای سنتی و مدرن می‌توانید هر آنچه بخواهید را پیدا کنید و برای عزیزانتان سوغاتی مناسبی بخرید. در واقع این بازارها به‌قدری متنوع هستند که نیازهای شما را به‌خوبی برطرف می‌کنند فقط کافی است طبق منطقه‌ای که در آن اقامت دارید، بازار مناسب را پیدا کنید و در یک عصر دلپذیر قدم‌زنان یا با وسایل نقلیه مختلف به بازار بروید.

 

کافه‌ها و رستوران‌های محبوب، بخشی از جاذبه‌های کوش آداسی


بعد از آشنایی با جاذبه‌های کوش آداسی و شناخت جاهای دیدنی کوش آداسی وقت آن رسیده با بخش خوراکی‌ها آشنا شوید. در کوش آداسی کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی متناسب با هر ذائقه‌ای وجود دارد تا برایتان بهترین نوشیدنی و غذا را تدارک ببینند. همین کافه‌ها و رستوران‌ها هم خود از جاذبه‌های کوش آداسی  به شمار می‌روند. قطعا بعد از یک گردش طولانی که حسابی خسته شده‌اید، میل‌کردن نوشیدنی‌ای خنک یا غذایی خوش‌طعم شما را سرحال خواهد کرد؛ پس اجازه دهید چند مورد از برترین کافه‌ها و رستوران‌های کوش آداسی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید غذایی باکیفیت تهیه کنید.
لیستی از برترین کافه‌ها از جاذبه‌های کوش آداسی:
•    کافه Sukufe
•    کافه سنتر
•    کافه مادو
•    استارباکس کوش آداسی
•    کافه Ozsut
•    کافه New Salt Box English
•    کافه Kahve Dunyasi
•    کافه Coconut beach
لیستی از برترین رستوران‌ها از جاذبه‌های کوش آداسی:
•    رستوران لادیس بیچ   LADIES BEACH HOTEL RESTAURANT
•    رستوران ارزینکان ERZINCAN
•    رستوران گلدن بویز   GOLDEN BOYS
•    رستوران اوکسا مارینا   OKSA MAEINA
•    کافه و رستوران ساحلی کوکونات   COCONUT BEACH
•    رستوران کومسال کوش آداسی   KUMSAL

نتیجه‌گیری برای جاذبه‌های کوش آداسی

ترکیه یکی از کشورهایی است که با جاذبه‌های متنوع خود توانسته گردشگران بسیاری را جذب کند. روزانه  تورهای ترکیه  متنوع و با قیمت‌های متفاوت در جریان است. نزدیکی ترکیه به ایران، موجب محبوبیت بیشتر آن نزد ایرانیان شده است، زیرا سفر به ترکیه هزینه کمتری نسبت به سایر کشورهایی که دورتر هستند، دارد. 

ما در اینجا تلاش کرده‌ایم شما را با یکی از شهرهای زیبای ترکیه که کمتر به آن پرداخته شده، اما واقعاً جاذبه‌های زیادی دارد، آشنا کنیم. 

سفر به کوش‌آداسی و بازدید از جاذبه‌های این شهر، قطعاً تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود که خاطرات خوشی را برایتان به ارمغان می‌آورد. بنابراین، اگر تصمیم گرفتید با تور کوش‌آداسی به این شهر زیبا سفر کنید، حتماً از جاهای دیدنی آن بازدید کنید که بسیار هیجان‌انگیز و خاص هستند. 

تور ترکیه و به‌ویژه  تور کوش‌آداسی، فرصت مناسبی برای تجربه لحظاتی به‌یادماندنی و دیدن مناظر زیبا و بی‌نظیر است.