021-41571 Info@shadisafar.com
0

خیابان استقلال استانبول: قلب تپنده فرهنگی و تاریخی شهر

در قلب شهر استانبول خیابانی پرجنب‌وجوش وجود دارد که قدم‌زدن در آن شبیه ورق‌زدن کتابی تاریخی است؛ چرا که هر نقطهٔ آن شما را به بازدید از مکان‌های تاریخی، کافه‌های سنتی و دیوارهای رنگی دعوت می‌کند. در این خیابان از صبح زود تا نیمه‌شب، همواره زندگی در جریان است و صدای صحبت مردم، موسیقی و چرخ‌های تراموا شنیده می‌‍شود. اگر در این خیابان قدم  بزنید عطر قهوه‌ای که از کافه‌ها به مشام می‌رسد شما را مست خواهد کرد. البته نباید وجود گالری‌ها و موزه‌ها و تاثیر آن بر سرزندگی خیابان را دست‌کم بگیریم. اینها تنها بخشی از اطلاعاتی بود که می‌خواهیم در مورد  خیابان استقلال استانبول  به شما بدهیم؛ خیابان استقلال داستان‌های زیادی برای گفتن دارد، با ما همراه باشید تا آن را بخوانید.

 

تاریخچه خیابان استقلال: از گذشته تا به امروز

خیابان استقلال استانبول  از معروف‌ترین خیابان‌های این شهر است که تاریخ پر فراز و نشیبی دارد و تاثیر تغییرات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به‌خوبی در آن مشاهده می‌شود. این خیابان در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 به مرکز زندگی اجتماعی در زمان عثمانی تبدیل شد و آثار معماری عثمانی در آن به‌خوبی مشاهده می‌شود. البته نام خیابان پس از دوران عثمانی و در زمان جمهوری ترکیه به خیابان استقلال تغییر داده شد. خیابان استقلال  همواره محلی برای جشن‌ها، گردهمایی و راهپیمایی بوده؛ در این خیابان نمایشگاه‌های هنری، تئاتر، کافه و رستوران‌های زیادی هم وجود دارند که تجربهٔ خوبی از زندگی را به افراد ارائه می‌دهند. در حال حاضر خیابان استقلال استانبول از مهم‌ترین مراکز توریستی استانبول است که از میدان تقسیم تا برج گالاتا را در برمی‌گیرد. 
 


علت نام‌گذاری این خیابان

خیابانی که امروزه آن را با نام  خیابان استقلال  می‌شناسیم، در گذشته با نام خیابان پرا و کادی‌که شناخته می‌شد؛ اما پس از تاسیس جمهوری ترکیه، به خیابان استقلال تغییر داده شد تا نمادی از پیروزی و مقاومت مردم ترکیه و اراده آنها برای به‌دست‌آوردن آزادی باشد. این نام بیانگر تحولی بزرگ در تاریخ ترکیه بوده و هویت جدیدی به این خیابان بخشیده است.  

 

جاذبه‌های توریستی خیابان استقلال

خیابان استقلال استانبول  بیش از 1.5 کیلومتر طول دارد و در این فضا جاذبه‌های دیدنی زیادی را جای داده تا گردشگرانی از سراسر دنیا برای بازدید از آنها به این خیابان بیایند. هر کدام از این جاذبه‌ها روایت‌های خاص خود را دارند و شما را با فضایی منحصر به فرد  رو به رو می‌کنند. هر قدم از این خیابان شما را به حال و هوای قدیم می‌برد، از تماشای برج گالا تا گرفته تا کلیسای سنت آنتوان و موزه پرا، تک تک آنها زیبایی‌های تاریخی خیابان استقلال هستند. 

برج گالاتا محلی است که از زمان بیزانس به‌جامانده و با چشم‌انداز بی‌مثالش به تنگه بسفر، از جاذبه‌های تاریخی استانبول شده است. این برج هم از نظر تاریخی اهمیت دارد و هم مکانی برای برگزاری جشن‌ها به شمار می‌رود.

 در  خیابان استقلال استانبول  می‌توانید با کلیسای سنت آنتوان هم روبه‌رو شوید؛ این کلیسا که در اوایل قرن بیستم ساخته شده است، محلی برای عبادت و مراسم‌های مذهبی به شمار می‌رود. کلیسای سنت آنتوان به دلیل معماری جالب به سبک نئوگوتیک، فضای آرام و معنوی و محیط دلنشینی که دارد، از جذابیت بالایی برای گردشگران برخوردار است. 

یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی  خیابان استقلال، موزه تاریخی پرا است که از مقاصد اصلی فرهنگی و هنری برای گردشگران محسوب شده و آثار اروپایی و هنر معاصر ترکیه را به نمایش می‌گذارد. در موزه پرا هر سال نمایشگاه‌های موقتی برای علاقه‌مندان به هنر و تاریخ برگزار می‌شوند.


فرهنگ و هنر در خیابان استقلال

خیابان استقلال را به‌عنوان قلب فرهنگی استانبول می‌شناسیم چرا که در این خیابان گالری‌های هنری، کتاب‌فروشی و تئاترهایی وجود دارند که مردم علاقه‌مند را گرداگرد هم جمع می‌کنند. همچنین اگر دوست داشته باشید در کنسرت‌های موسیقی زنده شرکت کنید بهتر است سری به خیابان استقلال بزنید. هنرمندان خوش‌ذوق با برگزاری کنسرت، نمایش‌های هنری و اجرای نقاشی‌های دیواری مختلف، انرژی خوبی به این خیابان بخشیده‌اند. 

 

گالری هنری در خیابان استقلال استانبول 

خیابان استقلال که یکی از پر جنب و جوش‌ترین خیابان‌ها در استانبول است و به‌عنوان مرکز فرهنگی شهر شناخته می‌شود؛ این خیابان گالری‌های هنری زیادی در دل خود جای‌داده است. هر یک از این گالری‌ها با به نمایش گذاشتن هنرهای معاصر ترکیه و جهان، به تجمع هنرمندان در کنار هم کمک بسیاری کرده‌اند. در طول خیابان استقلال گالری‌های هنری بزرگ و بین‌المللی و گالری‌های محلی وجود دارند که شما می‌توانید سبک‌های مختلف هنری را در آنها مشاهده کنید.
از معروف‌ترین گالری‌های خیابان استقلال می‌توانیم به گالری آرتا اشاره کنیم که بر هنر معاصر تمرکز دارد؛ این گالری آثاری خلاقانه و مفهومی در زمینهٔ هنر چیدمان، آثار ویدئویی، نقاشی و مجسمه‌سازی را به نمایش می‌گذارد. گالری پرا هم که در خیابان استقلال واقع شده است، آثار هنرمندان معاصر را به نمایش می‌گذارد، همچنین نمایشگاه‌های تاریخی و کلاسیک نیز در این محل برگزار می‌شوند. از دیگر گالری‌های خیابان استقلال می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم: گالری نو (Nev)، گالری زیلبرمان، گالری پای (Pi Artworks)، گالری سالت بی اغلو (Salt Beyoğlu)، گالری هنری گایا، گالری آرتر و گالری اوکتم و آیکوت (Öktem & Aykut).

موزه درویشان مسلمان

موزه درویشان مسلمان که نام دیگر آن موزه مولانا است، در خیابان استقلال و در نزدیکی برج گالاتا واقع شده است. این موزه به تاریخ درویشان صوفی و مولانا جلال‌الدین می‌پردازد و در آن آثاری همچون شعرهای دست‌نویس مولانا، اشعار نوشته شده بر روی سنگ‌ها، اشیایی مانند کلاه و تسبیح و کاغذ وجود دارند. اگر به مولانا و همچنین تاریخ زندگی این شاعر بزرگ علاقه دارید توصیه می‌کنیم بازدید از موزه مولانا را از دست ندهید.

موزه گالاتاسرای
موزه گالاتا سرای از پرطرفدارترین موزه‌های ورزشی استانبول است که به تاریخ و افتخارات باشگاه‌های ورزشی می‌پردازد. در این موزه می‌توانید از آثار ورزشی بازدید کنید. 
از مهم‌ترین دیدنی‌ها و آثار موجود در موزه گالاتاسرای می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
مدال‌ها و جام‌های به‌دست‌آمده توسط تیم فوتبال باشگاه گالاتاسرای
عکس‌های باشگاه‌ ورزشی گالاتاسرای در بازه‌های زمانی مختلف
پیراهن‌های بازیکنان و علائم باشگاه
تفنگ‌ها و شمشیرهای 200 دانش‌آموز دبیرستان گالاتاسرای برای حضور داوطلبانه آن‌ها در جنگ جهانی اول
عکس‌های قدیمی باشگاه گالاتاسرای با قدمت بیش از صدسال
عکس اشیا قدیمی متعلق به آتا ترک
آثار تاریخی امضا‌ شده توسط مقامات مهم ترکیه و سایر کشورهای خارجی
جام یوفا و سوپرجام اروپا، دو جام باشگاه فوتبال گالاتاسرای در سال 2000

موزه ودات ندیم تور
موزه ودات ندیم تور از قدیمی‌ترین موزه‌های استانبول است که منبعی غنی از سکه‌های قدیمی، پارچه‌های قدیمی ترکیه، آثار خوشنویسی، صنایع‌دستی قدیمی و ظروف نقره است.

کلیسای سنت آنتوان  Sent Antuan Kilisesi
در خیابان استقلال کلیسایی قدیمی از قرن بیستم وجود دارد که با ظاهر چشم‌نواز خود، شما را به وجد می‌آورد. کلیسای سنت آنتوان از بزرگ‌ترین کلیساهای استانبول است که با معماری زیبا گردشگران را به خود جذب می‌کند. این کلیسا فعال است و محلی برای عبادت و برگزاری مراسم‌های مذهبی شناخته می‌شود. 

موزه مادام توسو
یکی از موزه‌های خیابان استقلال موزه مادام توسو است که در حوزه سرگرمی بوده و با داشتن مجسمه‌ها و تندیس‌های زیبا، برای ساعاتی طولانی شما را سرگرم می‌کند. در این موزه می‌توانید شاهد مجسمه اشخاص مشهوری همچون آلبرت انیشتین، رافائل نادال، استیو جابز، داوینچی، ونگوگ، توماس ادیسون و آتاتورک باشید و با آنها عکس بگیرید. 

مجسمه استقلال نماد استقلال استانبول

حتما تا حالا نام مجسمه استقلال را شنیده‌اید؛ این مجسمه که در سال 1923 ساخته شده است، در خیابان تقسیم قرار دارد. مجسمه استقلال نمادی از آزادی و افتخار مردم ترکیه بوده و از آثار پر بازدید استانبول شناخته می‌شود.

 

خیابان استقلال: مرکز خرید و تفریح

خیابان استقلال استانبول  علاوه بر داشتن مراکز فرهنگی و هنری، محیط مناسبی برای خریدکردن است و مراکز خرید بزرگی در آن وجود دارند. برخی از این بازارها محلی بوده و برخی دیگر بازارهای بزرگ بین‌المللی هستند که برندهای مختلف در آنها یافت می‌شوند. در بازارهای محلی این خیابان می‌توانید محصولات محلی، صنایع‌دستی و طبیعی تهیه کنید و در بازارهای لوکس و بزرگ هر آنچه نیاز داشته باشید برایتان فراهم است؛ از کیف و کفش گرفته تا لوازم آرایشی و بهداشتی. اگر به دنبال برندهای مشهور همچون کوتون، آدیداس، زارا و اچ اند ام هستید، حتما به مراکز خرید خیابان استقلال سر بزنید. البته در نظر داشته باشید که در تمام این مراکز خرید و همچنین در نزدیکی آنها، رستوران‌ها و کافه‌هایی برای استراحت و تفریح شما وجود دارند. 

پاساژ چیچک یا پاساژ گل

یکی از بهترین پاساژهای  خیابان استقلال، پاساژ چیچک است. این مرکز در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده و در ابتدا به‌عنوان تئاتر از آن استفاده می‌شد، البته پس از مدتی دچار سانحهٔ آتش‌سوزی شد و از بین رفت. مدت‌ها بعد، مهاجران روسی برای سپری‌کردن زندگی خود، در آن خرابه‌ها مشغول گل‌فروشی شدند و بعدها این مرکز به پاساژ گل تبدیل شد. 

فروشگاه مادو
مادو از معروف‌ترین فروشگاه‌های خیابان استقلال است که بستنی‌های خوش‌طعم، شیرینی و انواع نوشیدنی گرم را سرو می‌کند. در این فروشگاه قیمت‌ها بسیار مناسب هستند و توصیه می‌کنیم نوشیدن یک فنجان قهوه در مادو را از دست ندهید.

فروشگاه لباس زنانه مانگو
از محبوب‌ترین فروشگاه‌های پوشاک زنانه می‌توانیم به مانگو اشاره کنیم که دارای پوشاک زنانه، اکسسوری، لباس شنا و... است. 

فروشگاه پوشاک مردانه centro
اگر قصد خرید پوشاک مردانه، اکسسوری، کفش و... را دارید و می‌خواهید بهترین اجناس را تهیه کنید، حتما باید به فروشگاه centro سر بزنید.

مرکز خرید بی اوغلو
از قدیمی‌ترین مراکز خرید خیابان استقلال می‌توانیم به بی اوغلو اشاره کنیم؛ این مرکز خرید 4 طبقه دارد و در مغازه‌های آن می‌توانید انواع پوشاک، ساعت، زیور آلات، لوازم آرایشی بهداشتی و لوازم خانگی را تهیه کنید. این مغازه‌ها محصولاتی از برندهای مشهور مانند زارا، کوتون، آدیداس، منگو و گوچی را دارند.

مرکز خرید دمیرورن (Demirören İstiklal)
اگر به دنبال یک مرکز خرید مدرن هستید که علاوه بر خرید بتوانید در آنجا تفریح کنید، ما مرکز خرید دمیرون را پیشنهاد می‌کنیم. این مرکز خرید، برندهای بین‌المللی و محلی را دارد و با امکانات متنوع مانند سینما و فودکورت، محل مناسبی برای سپری‌کردن یک روز خوب است. 

مرکز خرید ترکوز خیابان استقلال
پاساژ تزکوز با داشتن مغازه‌های سنتی، اجناسی همچون پیراهن، شلوار و تیشرت را با قیمتی بسیار مناسب عرضه می‌کند. اگر دوست دارید خریدی مقرون‌به‌صرفه داشته باشید، باید به مرکز خرید ترکوز بروید. 

بازدید بناهای تاریخی در خیابان استقلال

خیابان استقلال استانبول  نه‌تنها مرکزی برای خرید، تفریح و بازدید از جاذبه‌های دیدنی است، بلکه مرکزی تاریخی با قدمتی بالا نیز به شمار می‌آید. در این خیابان بناهای تاریخی از دوره‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد که هر کدام با معماری و ظاهر متفاوتشان، شما را شگفت‌زده می‌کنند. از بناهای تاریخی این خیابان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: 
-کلیسای سنت آنتوان
-مدرسه گالاتاسرای که در اواسط قرن نوزدهم تاسیس شده است.
-برج گالاتا که چشم‌انداز خوبی به سراسر استانبول و بسفر دارد.


خیابان فرانسوی French Street

وقت آن است که با یکی از خیابان‌های فرعی خیابان استقلال هم آشنا شوید؛ خیابان فرانسوی به دلیل معماری فرانسوی و حال و هوای هنری خود، توجه گردشگران را جلب کرده است. این خیابان با سنگ‌فرش‌های قدیمی، کافه‌های دنج و رستوران‌های هنری شما را به دل پاریس خواهد برد. در محیط زیبای این خیابان همواره هنرمندانی مشغول اجرای موسیقی زنده هستند. پس حتما به خیابان فرانسوی بروید و از این اجراها لذت ببرید. 

عکاسی در خیابان استقلال

خیابان استقلال با ترکیب معماری تاریخی و مدرن خود، همچنین ساختمان‌های زیبا، محیط مناسبی برای عکاسی است. اگر به این خیابان رفتید فراموش نکنید دوربین خود را ببرید و در خیابان عکس‌های هنری زیبا بگیرید. البته به یاد داشته باشید که خیابان‌های فرعی و زیبایی آنجا را هم در دستور کار عکاسی خود داشته باشید. همچنین گذر تراموای قرمز و عکس‌گرفتن با آن می‌توانید بسیار جالب باشد. 

 

حمل‌ونقل و دسترسی به خیابان استقلال

خیابان استقلال  پررفت‌وآمدترین خیابان استانبول است و دسترسی خوبی به نقاط متفاوت شهر دارد، به همین دلیل رفتن به آنجا کار ساده‌ای است. بهترین روش برای رسیدن به خیابان استقلال، استفاده از مترو است چرا که ایستگاه تقسیم (Taksim) در نزدیکی ورودی خیابان استقلال است. همچنین در طول خیابان استقلال می‌توانید از تراموای قرمزرنگی که از میدان تقسیم تا برج گالاتا را طی می‌کند، استفاده کنید. 


هتل‌های نزدیک خیابان استقلال

خیابان استقلال  در موقعیت خوبی قرار دارد که به جاذبه‌های گردشگری هم دسترسی مناسبی داشته و اقامت در نزدیکی آن می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد؛ چرا که در این صورت به‌راحتی به جاهای دیدنی استانبول دسترسی خواهید داشت. 

هتل‌های خیابان استقلال

بهترین هتل‌های خیابان استقلال برای اقامتی راحت شامل موارد زیر می‌شوند:
-هتل اینترکانتیننتال استانبول InterContinental Istanbul
-هتل دیوان استانبول Divan İstanbul
-هتل مارمارا تقسیم The Marmara Taksim
-هتل سی وی پارک بوسفروس  CVK Park Bosphorus
-هتل گزی بوسفروس Gezi Bosphorus
-هتل گرند هیلاریوم Grand Hilarium Hotel
-هتل آیکون Icon Hotel Taksim


نتیجه‌گیری

همان‌طور که تا حالا خودتان متوجه شدید، خیابان استقلال استانبول، به‌عنوان یک خیابان اصلی دارای جاذبه‌های فراوانی است که به‌هیچ‌وجه نباید آنها را از دست بدهید. از بناهای تاریخی گرفته تا رستوران‌های اصیل، تمام اینها در انتظار شما گردشگران هستند تا پس از تهیه  تور استانبول شادی سفر، به آنها سر بزنید و با عکاسی، خاطراتتان را ثبت کنید.