021-41571 Info@shadisafar.com
0

جزایر آدلار: گنجینه‌ای پنهان در دریای مرمره

باز هم قرار است جاذبه‌های دیدنی استانبول ما را شگفت‌زده کنند، به‌راستی این شهر بزرگ و مدرن، منبعی غنی از جذابیت است. این بار می‌خواهیم شما را با یکی از جاذبه‌های گردشگری رایگان استانبول آشنا کنیم که طبیعتی زیبا دارد. جزایر آدلار با گذشته پر فراز و نشیب خود، در نزدیکی استانبول قرار دارد تا محیطی آرام برای فرار از شلوغی شهر را در اختیار مردم قرار دهد. در ادامه بیشتر با جزایر آدلار استانبول آشنا خواهید شد. 

 

معرفی جزایر آدلار: بهشت کوچک در نزدیکی استانبول

جزایر آدلار مجموعه‌ای از 9 جزیره کوچک در دریای مرمره است که با نام  جزایر پرنسس  نیز شناخته می‌شوند. این جزایر، طبیعتی زیبا دارند و با فضای آرام و جذابیت تاریخی خود، توانسته‌اند گردشگران زیادی را جذب کنند. ازآنجایی‌که دسترسی به این جزایر کار ساده‌ای است، مردم استانبول و توریست‌های این شهر بسیار مشتاق هستند برای دورشدن از هیاهوی شهر به جزایر پرنسس بروند. یکی از عوامل جالب و جذاب در مورد این مکان عدم وجود خودروها است؛ در این جزایر تنها استفاده از دوچرخه و درشکه سنتی مرسوم است و همین هم به آرامش محیط کمک بسیاری کرده است. علاوه بر طبیعت چشم‌نواز جزایر، تاریخ پر فراز و نشیب آنها هم موردتوجه است. ریشه تاریخی این جزایر به دوران بیزانس برمی‌گردد؛ در آن زمان از این جزایر برای تبعید شاهزادگان و افراد مهم استفاده می‌شد و به همین دلیل این جزایر به جزایر پرنسس مشهور شدند. در جزایر پرنسس تلفیقی از فرهنگ بیزانس و عثمانی را می‌توانید در معماری و سنت‌های مردم محلی مشاهده کنید.

تاریخچه جزایر آدلار: از گذشته‌ای پرفرازونشیب تا امروز

جزایر آدلار رویدادهای سیاسی و اجتماعی بسیاری را به خود دیده و تاریخی پر رمز و راز دارد. این مکان تبعیدگاهی برای شاهزادگان و اعضای خاندان سلطنتی بود که دیگر در مسند قدرت نبودند. پس از فتح استانبول توسط عثمانی‌ها، کنترل این مکان به دست امپراتوری عثمانی افتاد و تعداد زیادی صومعه و کلیسا در آنجا ساخته شد. بعدها با تغییرات سیاسی و اجتماعی در زمان امپراتوری عثمانی، در طول قرن نوزدهم، این جزایر به‌تدریج برای سکونت و استراحت نخبگان استانبول مورداستفاده قرار گرفت. ثروتمندان هم شروع به ساخت ویلاهای بزرگ و عمارت‌های مجلل کردند. در حال حاضر برخی از این مکان‌ها به‌عنوان میراث تاریخی باقی‌مانده‌اند و جزایر آدلار مقصد محبوبی برای گردشگرانی است که می‌خواهند از مناظر طبیعی لذت ببرند.

جزیره پرنس استانبول چرا به این نام، نام‌گذاری شده است؟

جزیره آدلارهمان‌طور که گفتیم این جزایر فاصله کمی تا استانبول دارند و همین فاصله کم عامل مهمی بود تا در دوران بیزانس، به مکانی برای تبعید و انزوای سیاسی تبدیل شوند. ازآنجایی‌که شاهزادگان به این مکان تبعید می‌شدند، این جزایر به جزایر پرنسس شناخته شدند. 

معرفی جزایر پرنس در استانبول

از مجموعه 9 جزیره‌ای که در جزایر آدلار وجود دارند، 4 مورد از آنها از شهرت بیشیتری برخوردار بوده و به نام  جزایر پرنس شناخته می‌شوند. 

جزیره بیوک‌آدا

بزرگ‌ترین و مشهورترین جزیره از مجموعه جزایر پرنسس، جزیره بیوک‌آدا نام دارد. این جزیره با داشتن سواحل زیبا، مسیرهای پیاده‌روی مناسب و عمارت‌های تاریخی، مانند عمارت ویکتوریایی، توانسته جای خود را در دل گردشگران باز کند و محل مناسبی برای سپری‌کردن یک روز تعطیل باشد. در جزیره بیوک آدا می‌توانید از بالای تپه با منظره شگفت‌انگیز دریای مرمره روبه‌رو شوید. اگر هم دوست داشته باشید در ساحل قدم زده یا به شناکردن در آب‌های زلال بپردازید.

جزیره هیبلی‌آدا
بعد از جزیره بیوک‌آدا، جزیره هیبلی‌آدا را به‌عنوان دومین جزیره بزرگ می‌شناسیم. این مکان برای علاقه‌مندان به تاریخ بسیار جذاب است و به آنها فرصت بازدید از آثار بیزانسی را می‌دهد. در این جزیره می‌توانید کلیسای تاریخی و معماری‌های سنتی را مشاهده کنید. اگر به جزیره هیبلی آدا بروید مدرسه الهیات ارتدوکس را می‌بینید که قدمتی بیش از صدسال دارد. 

جزیره بورگاز‌آدا
در دل جزایر پرنسس، یک جزیره کوچک و دلنشین وجود دارد که با فضای روستایی و سواحل طبیعی خود، مکانی بی‌نظیر برای کسب آرامش از طبیعت است. در این جزیره کوچک می‌توانید قدم بزنید و با تماشای مناظر چشم‌نواز، روح خود را جلا بدهید. این جزیره خانه گونه‌های گیاهی و جانوری متفاوت است؛ این موضوع برای دوستداران طبیعت و عکاسان بدون شک بسیار جذاب خواهد بود. 

جزیره کینالی‌آدا
نزدیک‌ترین جزیره به استانبول، جزیره کینالی‌آدا است که به سنگ‌های قرمزرنگش شهرت دارد. اگر می‌خواهید سفری سریع و کوتاه به یک طبیعت جذاب داشته باشید این جزیره مقصد خوبی به شمار می‌رود. 

جاذبه‌های گردشگری جزایر آدلار: طبیعت بکر و مناظر دیدنی

جزایر آدالار  به دلیل طبیعت بکر، مناظر دیدنی و محیط آرامش‌بخش، از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در نزدیکی استانبول هستند. در این جزایر خبری از خودرو نیست و مردم برای حفظ آرامش و هوای پاک، از دوچرخه استفاده کرده یا در خیابان‌های زیبا پیاده‌روی می‌کنند. طبیعت بکر این منطقه با عمارت‌های تاریخی و ساختمان‌های زیبا ترکیب شده و محیطی متفاوت به وجود آورده‌اند.

تفریحات جزایر آدالار استانبول

در جزایر آدالار  تفریحات و سرگرمی‌های متنوعی وجود دارند، یکی از محبوب‌ترین تفریحات، دوچرخه‌سواری است. عدم وجود خودرو، مناظر زیبا و هوای خوب موجب شده تا علاقه مردم به دوچرخه‌سواری بیشتر شود. پیاده‌روی و قدم‌زدن در کنار ساحل هم از دیگر تفریحات آرامش بخشی است که توصیه می‌کنیم آن را امتحان کنید. اگر به تفریحات آبی علاقه دارید، بدون شک به جزایر آدالار بروید تا در آب‌های زلال و آرام دریای مرمره قایق‌سواری و شنا را تجربه کنید. برخی از جزایر، ساحل‌های خصوصی و مجموعه‌های ورزشی هم دارند تا امکانات مناسبی در اختیارتان قرار دهند. بعد از تمام این تفریحات، خوب است سری به کلیساها، مساجد و عمارت‌های تاریخی بزنید و با گذشتهٔ جزایر، عمارت‌های قدیمی و معماری بیزانس و عثمانی آشنا شوید. 

 

زندگی محلی در جزایر آدلار: فرهنگ و سنت‌های بومی

جزیره آدلار

زندگی در جزایر آدالار  با زندگی شهری تفاوت زیادی دارد، این محل به دلیل فاصله‌ای که از شهر دارد، دارای فرهنگی محلی بوده که در طول سال‌ها با تاثیر پذیری از تمدن‌های بیزانس و عثمانی شکل‌گرفته است. مردمی که در این جزایر زندگی می‌کنند، در هماهنگی با طبیعت پیش می‌روند و مشغول کارهایی مانند ماهیگیری و کشاورزی هستند. عدم وجود خودرو در جزایر، در زندگی محلی مردم تاثیر داشته و آنها از کالسکه و دوچرخه به‌عنوان وسایل حمل‌ونقل استفاده می‌کنند. همچنین این مردم با حفظ سنت‌های مذهبی و فرهنگی خود، اهمیت زیادی به مراسم‌های مذهبی مانند جشن کلیسای ارتدوکس می‌دهند. آداب‌ورسوم محلی، جشن‌های تابستانی و مراسم‌های سنتی ترکیه هم به‌خوبی در جزایر برگزار می‌شوند. در این جزایر مردم از محصولات تازه و شیرینی‌های سنتی استفاده می‌کنند و صنایع‌دستی را در بازارهای محلی به فروش می‌رسانند.

رستوران‌های جزایر آدالار

در هر کدام از جزیره‌های جزایر پرنسس استانبول، تعداد زیادی رستوران وجود دارند؛ البته بیشتر آنها رستوران سنتی هستند. در این رستوران‌ها از مواد اولیه تازه، ماهی و گوشت تازه استفاده می‌شود تا غذایی لذیذ در اختیار شما قرار گیرد. در این جزایر بیشتر رستوران‌ها به غذاهای محلی ترکیه، غذاهای دریایی و مزه‌های مدیترانه‌ای شهرت دارند. در جزایر کوچک‌تر مانند جزیره کینالی‌آدا و جزیره بورگاز‌آدا علاوه بر غذاهای سنتی و دریایی، غذاهای ساده و خانگی هم سرو می‌شوند. به‌صورت کلی در رستوران‌های جزایر آدالار می‌توانید هنگامی که دارید طعم یک غذای لذیذ را می‌چشید، نگاهی هم به دریا داشته باشید و از منظره زیبایش شگفت‌زده شوید.

مکان‌های اقامتی در جزایر پرنس استانبول

اقامت در جزایر پرنس استانبول می‌تواند بسیار جذاب باشد. تصور کنید در ویلایی نزدیک ساحل اقامت دارید و شب‌ها با صدای امواج دریا به خواب می‌روید و صبح می‌توانید طلوع زیبای خورشید را مشاهده کنید؛ تصویری بی‌نظیر که کمتر کسی آن را می‌بیند. البته در مورد انتخاب اقامتگاه مناسب در جزایر پرنس اصلا نگران نباشید، چرا که با گزینه‌های متنوعی شامل هتل‌های بوتیک، مسافرخانه‌های کوچک و ویلاهای اجاره‌ای روبه‌رو خواهید بود و می‌توانید طبق سلیقه خود هر کدام را خواستید انتخاب کنید. هتل‌های زیبا با فضایی دل‌انگیز هم در این جزایر وجود دارند که دست شما را برای انتخاب میان گزینه‌های اقتصادی و لوکس بازتر می‌گذارند. هر کدام از این اقامتگاه‌ها دارای معماری سنتی عثمانی و مناظر بی‌نظیری هستند که تجربه خوبی برایتان رقم خواهند زد. البته قبل از انتخاب اقامتگاه، روحیات و امکانات خود در نظر داشته باشید؛ اگر به همراه خانواده سفر کرده‌اید، انتخاب یک مسافرخانه می‌تواند اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه باشد. اگر دوست دارید در آرامش و خلوتی روزهای خود را بگذرانید بهتر است ویلاهای اجاره‌ای را انتخاب کنید که در این صورت اوقات خود را در دل طبیعت سپری خواهید کرد.
 

راهنمای سفر به جزایر آدالار: چگونه به این بهشت کوچک دسترسی پیدا کنیم

سفر به  جزایر آدالار  می‌تواند یکی از دلچسب‌ترین سفرهای عمر شما باشد. دسترسی به این مکان و دورشدن از شلوغی شهر کار ساده‌ای است؛ پرطرفدارترین روش دسترسی به این جزایر، استفاده از کشتی است. پایانه کشتی کاباتاش آماده است تا در آنجا سوار کشتی‌های خصوصی یا عمومی شوید تا به یکی از جزایر پرنسس استانبول بروید. استفاده از کشتی، روشی منحصربه‌فرد است  که در طول سفر شما را غرق در فضای آرامش‌بخش دریا می‌کند. اگر می‌خواهید سفری اقتصادی داشته باشید از کشتی‌های عمومی استفاده کنید؛ اما اگر مایلید خدمات بهتری دریافت کنید و سریع‌تر به مقصد برسید، استفاده از کشتی‌های خصوصی و قایق‌های تفریحی می‌تواند گزینه خوبی باشد. البته در نظر داشته باشید، ازآنجایی‌که در فصل تابستان و تعطیلات، تقاضا برای سفر زیاد است، بهتر است بلیت کشتی خودتان را از قبل رزرو کنید. 

ساعت حرکت کشتی‌ها به سمت جزایر آدالار

در استانبول اسکله‌هایی برای سوارشدن به کشتی وجود دارند مانند:  اسکله‌های کاباتاش، امین اونو، کادیکوی و بستانجی. ساعت حرکت کشتی از این اسکله‌ها باتوجه‌به مقصد و فصل متفاوت است. اما در مجموع در تابستان که تقاضا برای سفر به جزیره بیشتر است، کشتی‌ها تقریبا هر ساعت از روز حرکت می‌کنند. فعالیت آنها از 7 صبح آغاز می‌شود و آخرین کشتی ساعت 8 شب به سمت این جزایر حرکت می‌کنند. ازآنجایی‌که تقاضا در زمستان کاهش می‌یابد و تعداد مسافران کمتر می‌شود، کشتی‌ها معمولا هر 2 یا 3 ساعت یک‌بار حرکت می‌کنند. برای اطلاعات دقیق‌‍تر و برنامه‌ریزی سفر خود می‌توانید از سایت‌های مربوط به حمل‌ونقل عمومی استانبول استفاده کنید. 

بهترین زمان بازدید از جزایر آدالار استانبول

جزیره آدلار

بهترین زمان برای بازدید از جزایر پرنسس معمولا ماه‌های اردیبهشت تا شهریور است که هوای جزایر معتدل بوده و طبیعت بکر در زیباترین حالت خود قرار دارد. در بهار با وزش ملایم نسیم می‌توانید دوچرخه‌سواری کنید و از طبیعت لذت ببرید. تابستان هم برای ورزش‌های آبی و آفتاب‌گرفتن کاملا مناسب است. البته اوایل پاییز هم برای سفر به این جزایر هوای خوب و خنکی دارد. اما در زمستان هوا سرد می‌شود و بهتر است فقط کسانی که می‌خواهند در محیطی آرام اقامت و استراحت کنند، در زمستان به جزایر پرنسس بروند. 

افسانه‌ها و داستان‌های جزایر آدلار: رمز و رازهای این جزایر مرموز

در مورد هر مکان تاریخی افسانه‌های جالبی وجود دارند که توسط مردم منتقل می‌شوند. یکی از این افسانه‌ها به ارواح جزایر مربوط می‌شود. مردم معتقدند ارواح شاهزادگانی که به این جزایر تبعید شده بودند، هنوز در جزیره حضور دارند. 
افسانه دیگر مربوط به گنج‌های پنهان در جزایر است. طبق باور برخی از مردم محلی، شاهزادگان گنج‌های خود را در این جزایر پنهان کرده‌اند تا از دسترس دشمنان به‌دور باشند. این موضوع توجه بسیاری از ماجراجویان را به خود جلب کرده است. 
افسانه بعدی در مورد صومعه سرای سنت جورج کودوناس در بیوک آدا است. طبق این افسانه، اگر با نیت خاص و در سکوت کامل به بالای تپه‌ای که کلیسا در آنجا است، بروید و دعا کنید، خواسته شما برآورده می‌شود.
 

نتیجه‌گیری

جزایر آدالار استانبول  یکی از جاذبه‌های به‌شدت پرطرفدار در استانبول است که با طبیعت بکر و مراکز تاریخی‌اش دل گردشگران را برده است. خصوصا که در فصل بهار و تابستان می‌توانید جزیره را در دوران اوج زیبایی‌اش مشاهده کنید. اگر شما هم دوست دارید از شلوغی‌ها دور شوید و تعطیلات خود را در محیط دلچسبی همچون جزایر پرنسس بگذرانید، فقط باید تور استانبول شادی سفر را رزرو کنید تا خود را در محیط زیبای این جزایر بیابید.