021-41571 Info@shadisafar.com
0

کاخ مسلک استانبول: جواهری مخفی در دل شهر

تاریخچه کاخ مسلک: از دوران عثمانی تا امروز

در دل استانبول زیبا، مکان‌های تاریخی بسیاری وجود دارند که هر کدام روایتگر داستان زندگی مردم در گذشته هستند؛ یکی از این مکان‌های تاریخی که همچون جواهری در استانبول می‌درخشد، کاخ مسلک  نام دارد. کاخ مسلک  در قرن نوزدهم توسط سلطان محمود دوم ساخته شد تا به تقویت قدرت امپراتوری عثمانی کمک کند و آوازهٔ شکوه و عظمت آن را به گوش مردم برساند. در دوران عثمانی‌ها از این کاخ برای اقامت افراد سلطنتی استفاده می‌شد، همچنین مراسم‌های رسمی و دیپلماتیک هم در همین کاخ برگزار می‌شدند. با گذشت زمان و پس از فروپاشی عثمانی‌ها، کاخ مسلک  در دوره‌های مختلف تاریخ، تبدیل به موزه و مرکز فرهنگی و گردشگری شد. در حال حاضر قصر مسلک  یکی از جاذبه‌های دیدنی استانبول است که گردشگرانی از سراسر جهان به بازدید از آن می‌پردازند.
 

معماری کاخ مسلک: شکوه و زیبایی عثمانی

قصر مسلک معماری زیبا و جالبی دارد که نمونه‌ای باشکوه از تلفیق سبک اروپایی و عثمانی را به نمایش می‌گذارد. در اواخر قرن نوزدهم، سلطنت عثمانی به‌تدریج تحت تاثیر معماری غرب و سبک مدرن اروپایی قرار گرفت و کاخ مسلک نمونه بارز این موضوع است. از جذابیت‌های کاخ، وجود باغ و محوطه سرسبز آن است که شکوه طبیعت را به  رخ می‌کشد. ساختمان اصلی کاخ هم با دیوارهای بلند، پنجره‌های بزرگ و سقف مرتفع ساخته شده تا نشانگر قدرت و ثروت حکومت عثمانی باشد. در نمای بیرونی کاخ شاهد سنگ‌های مرمر سفید خواهید بود که سبک معماری نئوکلاسیک را نشان می‌دهد. وقتی قدم به داخل کاخ مسلک می‌گذارید، سقف‌های بلندی را با نقوش طلایی مشاهده می‌کنید و دیوارهایی پوشیده از آینه در مقابلتان خواهند بود. در راهروها و تالارهای کاخ هم می‌توانید پرده‌ها و فرش‌های زیبای دست‌بافت را ببینید. 

 

باغ‌های کاخ مسلک: زیبایی‌های طبیعی در قلب استانبول

باغ‌های قصر مسلک، بخشی از طبیعت زیبای استانبول هستند که در دوره عثمانی برای استراحت و تفریح افراد سلطنتی مورداستفاده قرار می‌گرفتند. در این باغ‌ها انواع مختلفی از گونه‌های گیاهی مانند درختان کهن‌سال، درختچه‌ها و گل‌های رنگارنگ وجود دارند که منظره‌ای خیره‌کننده ایجاد کرده‌اند. البته نباید تاثیر وجود حوضچه و آب‌نمای زیبای کنار باغ را در چشم نوازی این محیط دست‌کم بگیریم. باغ‌های قصر مسلک علاوه بر اینکه محیطی دلنشین و آرام برای تفریح بودند، باتوجه‌به چشم‌انداز خوبی که به جنگل‌های اطراف داشتند، محیط مناسبی برای شکار شاهان عثمانی هم ایجاد کرده بودند.
 

داخل کاخ مسلک: آثار هنری و اشیاء تاریخی

با اولین قدمی که به داخل کاخ مسلک می‌گذارید، شکوه و عظمت آثار هنری و تاریخی شما را مجذوب خواهد کرد. گنجینه‌های این کاخ، هنر و سلیقه عثمانی‌ها را به‌خوبی به نمایش می‌گذارند. در این کاخ انواع نقاشی، آینه، پرده، فرش دستبافت، ظروف سلطنتی، مبلمان، جواهرات سلطنتی و... را مشاهده می‌کنید که هر کدام بازتابی از تاریخ و فرهنگ عثمانی هستند. 
 


کاخ مسلک و نقش آن در تاریخ عثمانی

کاخ مسلک استانبول، علاوه بر اینکه ساختمانی تاریخی با معماری چشم‌نواز است، نقش مهمی در زمان امپراطوری عثمانی داشته و محلی برای تصمیم‌گیری‌های سیاسی و دیپلماتیک بوده. در آن زمان بسیاری از مذاکرات سیاسی و اقتصادی بین عثمانی‌ها و کشورهای اروپایی در همین کاخ برگزار می‌شد. پس از امپراطوری عثمانی و در دوران جمهوری ترکیه هم این کاخ به‌عنوان مرکز فرهنگی و تاریخی اهمیت خود را حفظ کرد. حالا مشاهده آثار کاخ و مطالعه در مورد آنها به شما فرصت آشنایی بیشتر با تاریخ امپراتوری عثمانی را می‌دهد. 
 

 

تجربه بازدید از کاخ مسلک: راهنمای کامل گردشگران

گردشگرانی که به این کاخ زیبا رفته‌اند، از زیبایی و آرامش کاخ سخن گفته و بازدید از آن را یکی از تجارب فراموش‌نشدنی خود می‌دانند. آرامش و سکوت حاکم بر فضای کاخ از جمله نکات قابل‌توجهی بوده که به آن اشاره کرده‌اند. همچنین وجود باغ و فضای سبز قصر مسلک، موقعیتی برای قدم‌زدن در فضایی چشم‌نواز و زیبا ایجاد کرده است. به‌عنوان آخرین نکته لازم است بگوییم که بهتر است در هوایی معتدل به بازدید از این کاخ بروید تا از محوطه بیرونی هم نهایت استفاده را ببرید. 

رویدادها و مراسم‌ها در کاخ مسلک

از آنجایی که کاخ مسلک  یکی از بناهای تاریخی مهم استانبول است و فضایی دلنشین دارد، در هنگام برگزاری مراسم‌های رسمی و غیررسمی از آن استفاده می‌شود. همچنین در زمان سلطنت عثمانی، این کاخ محل برگزاری جشن‌ها و مهمانی‌های مخصوص سلطنتی بوده  و محلی برای میزبانی از میهمانان خارجی به شمار می‌رفت. امروزه رویدادهای فرهنگی و جشنواره‌های هنری در این کاخ برگزار می‌شوند.

کاخ مسلک: از گذشته به‌عنوان یک اقامتگاه سلطنتی تا امروز

قصر مسلک  در ابتدا اقامتگاهی سلطنتی و محلی برای تفریح شاهان بوده و با گذر زمان تبدیل به یکی از بناهای تاریخی ارزشمند شده که مردم از آن بازدید می‌کنند تا با مشاهده آثار تاریخی  با عثمانی‌ها آشنا شوند. 
 

هتل‌های نزدیک  قصر مسلک 

هتل‌های مختلفی در نزدیکی قصر مسلک وجود دارند که امکانات خوبی برای اقامت دارند، یکی از بهترین هتل‌های این منطقه هتل هیلتون استانبول مسلک (Hilton Istanbul Maslak)است که با امکانات رفاهی عالی، رستوران مجلل، استخر و اتاق‌های تمیز، گزینه خوبی برای یک اقامت دلنشین به شمار می‌رود. 

 

رستوران‌های نزدیک قصر مسلک 

در نزدیکی کاخ مسلک استانبول، کافه‌ها و رستوران‌هایی وجود دارند که می‌توانید در آنها طعم اصیل یک طعم ترک، غذاهای ترکی و محلی را بچشید. 
 

مسیر دسترسی به قصر مسلک 

کاخ مسلک  در منطقه بشیکتاش، خیابان بیوک دره استانبول واقع شده و برای رفتن به آنجا می‌توانید از ایستگاه مترو «ITU Ayazaga»، اتوبوس، تاکسی یا خودروی شخصی استفاده کنید. 
ساعت بازدید این کاخ همه‌روزه، به جز دوشنبه، از ساعت 9 صبح تا 6 عصر است.

نتیجه‌گیری

کاخ مسلک  یکی از جواهرات پنهان در دل استانبول است که با معماری و طبیعت بی‌نظیرش، محیطی مناسب برای سپری‌کردن یک روز آرام به شمار می‌رود. با رفتن به این کاخ می‌توانید علاوه بر مشاهده آثار تاریخی و معماری اروپایی، در باغ‌های سرسبز قدم بزنید و از طبیعت لذت ببرید. اگر شما هم دوست دارید به دل تاریخ زده و با این کاخ زیبا ملاقاتی داشته باشید، می‌توانید تور استانبول شادی سفر را رزرو کنید تا به همراه هم این اثر تاریخی زیبا را مشاهده کنیم.