021-41571 Info@shadisafar.com
0

موزه آینده دبی: دریچه‌ای به جهان آینده

معرفی موزه آینده دبی


موزه آینده دبی  تلفیقی از هنر و نوآوری است که زمان را در حال به چالش می‌کشد. و به عنوان بخشی از تور دبی، تجربه‌ای خاص برای گردشگران است .

این ساختمان بزرگ و مدرن در بزرگراه شیخ زاید، در کنار برج‌های بزرگ امارات احداث شده که با نام  "Museum of The Future" در جهان شهرت یافته است و جدیدترین موزه شهر دبی و کشور امارات محسوب می‌شود.که در تور امارات، بازدید از این موزه فرصتی است برای آشنایی با قدرت تکنولوژی و تاثیر آن بر زندگی انسان.

 موزه آینده دبی در سال 2022 افتتاح شد و هدف آن رواج و توسعه فناوری‌های روز دنیا در بخش‌های مختلف به‌خصوص هوش مصنوعی است. با رفتن به این موزه باقدرت تکنولوژی و تاثیر آن بر روی قدرت ذهن و جسم آشنا می‌شوید. چیزی که این موزه را خاص می‌کند نگرش متفاوت آن است چرا که به‌جای برگشت به گذشته و دیدن اشیا تاریخی، در آنجا شما آینده را جلوی چشم خود خواهید دید.


معماری و طراحی موزه آینده دبی: آشنایی با نمای بیرونی و داخلی


موزه آینده دبی  چشم‌اندازی زیبا از معماری نوین است. این بنای 30 هزار متری با فولاد ضد زنگ و با استفاده از الگوریتم‌های ساختمانی جدید و ابزارهای مدل‌سازی پارامتریک و با کمک ربات‌ ساخته شده است تا الهام بخش آینده‌ای متفاوت باشد. ساختمان به شکل حلقه‌ای ساخته شده که در وسط آن سوراخی قرار دارد و همین نماد آینده‌ی در حال تغییر است. علاوه بر این، فضای داخلی ساختمان هم معماری خاصی دارد که راه‌پله‌ای مارپیج به صورت سراسری همه‌ی طبقات را به یک دیگر متصل می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های  موزه آینده دبی  بهره‌گیری از انرژی خورشیدی از طریق نمای بنا و مصرف کم انرژی، کربن و آب است.جالب است بدانید که موزه آینده دبی، اولین موزه خاورمیانه است که موفق شد گواهی پلاتینیوم را کسب کند. این گواهی بالاترین رتبه‌ بناهای سبز جهان برای طراحی محیطی و مدیریت انرژی است. در اطراف این موزه، بیش از ۱۰۰ گونه گیاهی ایجاد شده که مجهز به سیستم آبیاری خودکار و هوشمند هستند.

شناخت بخش‌های مختلف موزه آینده دبی 


هنگام ورود به موزه آینده دبی حسی متفاوت را تجربه خواهید کرد، گویی پا به فضای آینده گذاشته‌اید و این تجربه‌ای شگفت‌آور است. موزه آینده هفت‌طبقه دارد که پنج‌طبقه از آن برای بازدید طراحی شده است و بازدید شما از طبقه پنجم آغاز می‌شود. طبقات ششم و هفتم که به ترتیب سالن همایش و طبقه VIP را شامل می‌شود، جزو برنامه بازدید نیست. خوب است بدانید که این هفت‌طبقه با پلکانی مارپیچ به هم متصل شده‌اند، پلکانی که به‌واسطه معماری زیبایش به‌عنوان بزرگ‌ترین پله جهان شناخته می‌شود. اگر به آخرین مرحله از بازدید رسیدید و در لابی قرار داشتید می‌توانید به بالاسر خود نگاهی بیندازید و عظمت این موزه را مشاهده کنید. 


طبقه پنجم موزه آینده دبی: ایستگاه فضایی هوپ


در طبقه پنجم از این موزه یک تور دوساعته را تجربه کنید و از سفر خیالی خود در ایستگاه امید لذت ببرید. در این بخش شما به همراه راهنما وارد یک فضاپیما می‌شوید و با شبیه‌ساز پرواز، چشم‌اندازی از افق آینده دبی را می‌بینید. با صفحه نمایشگر موجود در این فضاپیما وضعیت دبی را در سال 2070 مشاهده کنید. 

طبقه چهارم موزه اینده دبی، مؤسسه شفا


بعد از بازگشت از سفر فضایی هوپ نوبت به آشنایی با بوم‌شناسی و محیط‌زیست می‌رسد. در طبقه چهارم موزه آینده دبی شما با اکوسیستم‌های مختلف، تغییرات آب‌وهوا و ساخت ابزارهایی برای بهبود آن در آینده مواجه می‌شوید. یکی از بخش‌های جالب در این طبقه بخش DNA است که به نام صندوق حیات نیز از آن یاد می‌شود. در این بخش 2400 کد ژنتیکی از حیوانات، حشرات، موجودات دریایی و گیاهان نگهداری می‌شود و در معرض نمایش قرار دارند. با مشاهده آنها اطلاعات جالبی در مورد گونه‌های مختلف جانوری به دست خواهید آورد.

طبقه سوم موزه اینده دبی، واحه


بعد از بازدید از فضا و محیط‌زیست، با رسیدن به طبقه سوم، به آرامش واحه می‌رسید. در این طبقه با درگیرکردن حواس مختلف ارتباط بیشتری با جسم و ذهن خود خواهید داشت و با درمان‌های حرکتی، زمین درمانی، احساس درمانی، مدیتیشن و... آشنا می‎شوید. در اینجا باهم به شناخت بیشتر این موارد می‌پردازیم:

حرکت‌درمانی: این نوع درمان به مخاطبان نشان می‌دهد که چگونه با حرکت و گشت‌وگذار در اطراف، ذهن و بدن خود را جوان کنند.
•    احساس درمانی: بازدیدکنندگان دست‌های خود را روی یک صفحه ارتعاشی می‌گذارند و امواج الکترومغناطیسی را که دارای خاصیت درمانی هستند، دریافت و تجربه می‌کنند.
•    زمین درمانی: قرارگیری در این فضا و گوش‌دادن به صداهای خاص آن، به بدن افراد کمک می‌کند به فرکانس مطلوب خود دست یابند و حالت طبیعی خود را بازیابی کند.
•    ارتباط درمانی: در این بخش افراد دور یک میز می‌نشینند و با هم صحبت می‌کنند. افراد با این شیوه به تمرین ارتباط با دیگران می‌پردازد.
•    مرکز مدیتیشن: در داخل موزه آینده، یک فضای اختصاصی برای مدیتیشن فراهم شده است که مراجعان در آنجا دراز می‌کشند و ارتعاشات لازم را دریافت می‌کنند.

طبقه دوم موزه آینده در دبی ، آینده در حال


برای شناخت فناوری‌های در حال تغییر به طبقه دوم بروید و با وسایلی همچون وسایل نقلیه برقی آینده‌نگر، جت‌های الکتریکی، حمل‌ونقل خودروها با استفاده از تکنولوژی هایپر لوپ، دستگاه‌های تحویل خودکار و لباس‌های جت گرانشی آشنا شوید. یکی دیگر از جذابیت‌های این بخش از موزه آینده دبی، عرشه تماشا است که می‌توانید در آنجا عکاسی کنید.

طبقه اول موزه آینده، قهرمانان آینده


طبقه‌ای مختص کودکان که قهرمانان آینده هستند. کودکان زیر 10 سال خود را به این بخش ببرید تا ضمن بازی کردن به کشف تخیلات خود بپردازند. کودکان در این قسمت با تعامل دیگر دوستان خود به تصور کردن، طراحی کردن و ساختن می‌پردازند. از آنجایی که افرادی برای نگهداری کودکان حضور دارند، شما می‌توانید در این زمان به بازدید سایر بخش‌ها بروید.

طبقه همکف موزه آینده دبی 


در این طبقه از موزه، لابی قرار دارد که می‌توانید آنجا استراحت کنید و از نوشیدن یک فنجان قهوه‌ی خوش‌طعم لذت ببرید. همچنین اگر قصد خرید هدیه دارید این طبقه برای شما عالی است چرا که فروشگاهی بزرگ در آنجا قرار دارد تا نیازهای شما را تامین کند.

نکاتی برای بازدیدکنندگان


نمای زیبای این موزه و فضای دلنشینی که در آن قرار دارد، این ساختمان را به نگینی درخشان تبدیل کرده که گردشگران را حیرت‌زده و کنجکاو می‌کند. به همین دلیل افراد بسیاری مشتاق بازدید از این مجموعه زیبا و مدرن هستند.
موزه آینده دبی  انقلابی مدرن برای نسل آینده و ایجاد خلاقیت در آنهاست تا با الهام‌گیری از این موزه آینده‌ای درخشان بسازند. برای آشنایی بیشتر با این مکان خاص، کودکان خود را حتما به بازدید این موزه زیبا از جاذبه‌های گردشگری دبی ببرید و آنها را شگفت‌زده کنید. 
در ابتدای ورود به موزه، با حیواناتی غول‌پیکر در لابی مواجه می‌شوید که به نظر می‌رسد در فضا شناور هستند. یک مانتای نقره‌ای رنگ و یک پنگوئن نقره‌ای شناور در فضا، به همراه حیوانات غول‌پیکر دیگر، فضایی هیجان‌انگیز را برای پذیرایی و خوش آمد گویی به بازدیدکنندگان رقم می‌زنند.
 برای بازدید از این مکان زیبا می‌توانید از وسایل مختلفی همچون مترو، اتوبوس و ماشین استفاده کنید. موزه در جاده شیخ زاید، مرکز تجاری 2 قرار دارد. از جمله امکاناتی که  موزه آینده  دارد می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:
•    کافه، رستوران، کتابخانه، فضای بازی کودکان
•    فضای دسترسی برای افراد دارای معلولیت
•    پارکینگ اختصاصی
•    رمپ و آسانسورهای قابل‌دسترس
•    تابلوهای بریل
•    راهنمای صوتی و نمایشگاه‌های لمسی برای افراد کم‌بینا

چرا باید به موزه آینده در دبی برویم؟


رفتن به این موزه تجارب جدید و متفاوتی را برای شما خلق می‌کند که در هیچ جای دیگری قادر به کسب آنها نیستید.
کاوش در آینده: با بازدید از  موزه آینده دبی  ماشین‌های پرنده و ربات‌ها را مشاهده کنید و ببینید که رفت‌وآمد در آینده چگونه خواهد بود.
خلاق شوید: ازآنجایی‌که نمایشگاه تعاملی در این موزه قرار دارد شما می‌توانید با یادگیری کدنویسی آینده را طراحی کرده و تاثیر آن را در جهان مشاهده کنید.
الهام‌گیری از موزه: موزه آینده دبی  بسیاری از تفکرات شما را به چالش می‌کشد و به شما کمک می‌کند تا با نظر سایر مبتکران آشنا شوید.
آگاهی از جهان: ازآنجایی‌که در موزه آینده دبی  نمایشگاه‌های مختلفی برقرار است می‌توانید در مود اکوسیستم جهان، شرایط آب‌وهوایی و فرهنگ‌های مختلف آگاهی کسب کنید.

نکاتی جالب در مورد موزه آینده


موزه آینده  که یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری دبی است، نکات جال توجهی را در دل خود جای‌داده است که در اینجا به مواردی از آنها اشاره می‌کنیم:
1.معنی نوشته روی نمای بیرونی موزه چیست؟
شاید برای شما هم سوال باشد که این نوشته عربی چه مضمونی دارد! در پاسخ آن باید بگوئیم که این شعر توسط نخست‌وزیر امارات متحده عربی یعنی شیخ آل مکتوم سروده شده و معنی آن این است: "آینده از آن کسانی است که توانایی تصور آن را دارند، می‌توانند طراحی‌اش کنند و بسازند. نباید منتظر باشید، بلکه باید بسازید".
2.سیستم هوشمند آبیاری فضای اطراف موزه، خودکار است.
در اطراف موزه تپه‌ای زیبا از انواع گیاهان موجود است تا شما را با تنوع طبیعت آشنا کند. در این بخش شما درختانی همچون سدر، نخل و اکاسیا را مشاهده می‌کنید که به لطف سیستم آبیاری هوشمند، به همراه آبیاری بهینه و دقیق با گرمای هوا در تابستان کنار می‌آیند.  این اکوسیستم طبیعی علاوه بر دارابودن گیاهان، زنبورها و پرندگان را نیز در خود جای‌داده است.
3.راز نهفته در خلأ موجود در نمای بیرونی
اگر شما روی سکوی دیدبانی قرار بگیرید، چشم‌اندازی زیبا از خلأ را در نمای بیرونی موزه آینده دبی مشاهده می‌کنید. این خلأ نمادی از جهان‌های بکر موجود در دنیاست که در انتظار اکتشاف توسط شما هستند. کاوشی که ما را به آینده‌ای روشن سوق می‌دهد.


سخن پایانی


همان‌طور که با خواندن این مقاله متوجه شدید موزه آینده دبی   و   موزه بینهایت نور دبی   از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری دبی هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتما به آنجا بروید و از سفر خود به آینده لذت ببرید. علاوه بر سفر، در این مکان فرصتی برای به چالش کشیدن خود پیدا می‌کنید تا با نوآوری‌ها و خلاقیت‌های درونی خود آشنا شده و آن‌ها را شکوفا کنید. رفتن به موزه آینده  نه‌تنها گردشی لذت بخشی، بلکه آغازی برای تحول ذهنی شما است. امیدواریم این مقاله شما را در شروع این سفر یاری کرده باشد.