021-41571 Info@shadisafar.com

قطعا همه‌ی ما از تاثیر خوب ورزش بر روی روح و جسم آگاه هستیم و حس شادی بعد از یک فعالیت ورزشی موردعلاقه را حس کرده‌ایم؛ البته که اگر در ابتدای کار باشیم بدن‌درد و خستگی هم جزء جدایی‌ناپذیری در کنار حس خوب خواهد بود. به‌صورت کلی فعالیت‌های ورزشی مزایای بسیاری دارند و چه خوب است که ما آن را برای خودمان شیرین‌تر کنیم؛ شاید بپرسید چطور ممکن است؟ قطعا انتخاب محلی مناسب و زیبا برای ورزش موجب لذت‌بردن از لحظات تمرین خواهد شد. یکی از کشورهایی که محیطی فوق‌العاده برای انواع ورزش‌ها دارد ترکیه است. ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خوبی که دارد و دسترسی هم‌زمان به کوه و دریا، همچنین داشتن آب‌وهوای متنوع، یکی از بهترین مقاصد ورزشی است. تفریحات ورزشی در ترکیه طیف وسیعی دارد تا مناسب تمام افراد باشد؛ از ورزش‌های آبی، شنا، قایقرانی و غواصی گرفته تا ورزش‌هایی هیجانی‌تر شامل کوهنوردی، دوچرخه‌سواری و حتی ورزش‌های سنتی ترکی. برای تجربه تمام این فعالیت‌ها در کنار هم ترکیه بهترین گزینه است.

 

چرا ترکیه مقصدی برای فعالیت‌های ورزشی است؟

ترکیه موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فردی دارد که در دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته و همچنین به چهار دریا دسترسی دارد و همین هم عاملی برای ایجاد محیط‌های مختلف برای ورزش است. همچنین داشتن تنوع آب‌وهوایی شامل تابستان‌های آفتابی در سواحل مدیترانه‌ای و زمستان‌های برفی در کوهستان، به اینکه ترکیه مکانی مناسب برای ورزش باشد کمک کرده است. علاوه بر تمام موارد طبیعی، مسئولان این کشور بزرگ هم زیرساخت‌های مناسبی برای ورزشکاران فراهم کرده‌اند و نمونه بارز آن وجود باشگاه‌های ورزشی با تجهیزات کامل و مربی‌های حرفه‌ای است. 


تنوع ورزش‌ها در سراسر ترکیه

وجود سلیقه‌های مختلف میان افراد و فراهم بودن محیط مناسب در کشور ترکیه، فرصتی را فراهم کرده‌اند که  تفریحات ورزشی در ترکیه  تنوع زیادی داشته باشند. در کشور ترکیه سواحل جذاب، دریاچه‌های بسیار، جنگل‌های بزرگ و کوهستانی‌هایی وجود دارند تا بتوانند در دل خود تجارب ورزشی فراموش‌نشدنی برای ورزشکاران فراهم کنند. همچنین ورزش‌های سنتی ترکیه که از دل فرهنگ مردم برآمده‌اند، خود بخش مهمی از  تفریحات ورزشی در ترکیه  هستند.
 

ورزش‌های آبی در ترکیه

ورزش های آبی در ترکیه
کشور ترکیه با وجود دسترسی به دریاها و داشتن سواحل زیبا، همچنین ساختن پارک‌های آبی در بخش‌های بسیار، بستر مناسبی برای ورزش‌های آبی به شمار می‌رود. خصوصا در فصل تابستان با وجود هوای گرم، مردم بسیار مشتاق هستند که بتوانند به ورزش‌های آبی بپردازند؛ شنا کنند، از غواصی و قایقرانی لذت ببرند و با اسکی روی آب آدرنالین بالا را تجربه کنند. در ادامه به معرفی برخی از محبوب‌ترین ورزش‌های آبی در بخش تفریحات ورزشی در ترکیه می‌پردازیم تا با آنها آشنا شوید.

قایقرانی و غواصی در سواحل ترکیه

به‌عنوان شروع معرفی ورزش‌های آبی، به یکی از محبوب‌ترین  تفریحات ورزشی در ترکیه  می‌پردازیم که قایقرانی و غواصی است. غواصی از ورزش‌های پر هیجان است که می‌توانید در محیط مناسب ترکیه و در دل آب‌های شفاف آن را تجربه کنید. در غواصی به اعماق دریاها رفته و با موجودات جالبی وقت‌گذرانی خواهید کرد. برای اینکه بتوانید در این کشور غواصی کنید باید به یکی از مکان‌های مناسب غواصی بروید و با دریافت تجهیزات مناسب، به همراه مربی خود راهی زیر آب شوید. البته در نظر داشته باشید که غواصی‌کردن ورزش پر هیجانی است و به کودکان زیر 12 سال و افرادی که بیماری قلبی دارند توصیه نمی‌شود. همچنین در سواحل زیبای ترکیه می‌توانید قایقرانی کرده و با قرارگیری بر روی آب  از مشاهده مناظر بی‌نظیر لذت ببرید؛ خصوصا اگر با قایقی به مناطق بکر رفته و بتوانید از آرامش آن بهره‌مند شوید. قایقرانی ورزشی قدرتی است که عضلات بدن شما را تقویت می‌کند و تمرین خوبی برای تقویت بدن به شمار می‌رود. 

موج‌سواری و اسکی روی آب در دریای اژه و مدیترانه

تا اینجا فکر کردید که غواصی ورزش پرهیجانی محسوب می‌شود و خب درست است؛ اما هنوز روی یک تخته اسکی بر سطح آب نایستاده‌اید تا درحالی‌که که فقط یک کابل در دست دارید توسط جت اسکی بر روی آب شناور شوید. با موج‌سواری در دریای اژه اوج هیجان را تجربه خواهید کرد. در سواحل ترکیه مربیانی حضور دارند تا اصول اسکی روی آب را به شما آموزش بدهند و پس از آن می‌توانید با رقص بر روی آب‌های دریا و سرخوردن، از لحظات خود لذت ببرید. اسکی روی آب ورزش بی‌نظیری است که روحیه شما را هم بهتر می‌کند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر به شهرهای ساحلی ترکیه رفتید حتما به‌عنوان یکی از تفریحات ورزشی در ترکیه، اسکی روی آب را امتحان کنید و خاطره خوشی را رقم بزنید.
 

ورزش‌های کوهستانی و طبیعت‌گردی

مدل دیگری از  تفریحات ورزشی در ترکیه، ورزش‌های کوهستانی هستند که در دل طبیعت انجام می‌شوند. ترکیه علاوه بر دریاهای وسیع و سواحل زیبا، کوه‌های بلندی با مناظر بی‌نظیر دارد که فرصت ورزش‌های کوهستانی را در این کشور تاریخی فراهم می‌کند. در این کوه‌های برافراشته فرصت فعالیت‌های زیادی برای ورزشکاران فراهم است که در ادامه به معرفی و توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

کوهنوردی و دوچرخه‌سواری کوهستانی

اولین فعالیت ورزشی در کوهستان از دسته  تفریحات ورزشی در ترکیه، کوهنوردی است که طرفداران بسیاری هم دارد. کوه‌های توروس و آرارات در ترکیه، به‌عنوان معروف‌ترین مقصد برای کوهنوردی وجود دارند که می‌توانید به آنجا بروید و از عظمت آنها غرق شگفتی شوید. کوه آرارات ارتفاعی 5137 متری دارد که به‌عنوان بلندترین کوه ترکیه شناخته می‌شود و کوهنوردان حرفه‌ای به آرارات می‌روند تا با مسیرهای چالش‌برانگیز آن رو به رو شوند. علاوه بر این کوه توروس هم مسیرهای کوهنوردی متنوعی دارد که با داشتن تجهیزات لازم و در یک روز مناسب می‌توانید به‌صورت گروهی برای کوهنوردی به آنجا بروید.
در کوه‌های ترکیه علاوه بر کوهنوردی، فرصت دوچرخه‌سواری کوهستانی نیز فراهم است. دوچرخه‌سواری هم یکی از جالب‌ترین تفریحات ورزشی در ترکیه  است که در آن شما با مسیرهای طبیعی و زیبا مواجه می‌شوید و از تپه‌ها، جنگل‌ها و دره‌ها عبور کرده و تجربه جدیدی خلق می‌کنید. در کشور ترکیه صخره‌ای دیدنی به نام کاپادوکیه وجود دارد که یکی از بهترین مقاصد برای دوچرخه‌سواران است. افرادی که به دوچرخه‌سواری علاقه‌مند هستند با رفتن به این صخره طبیعت بکر و مسیرهای زیبایی را شاهد خواهند بود. 

پاراگلایدر و بانجی جامپینگ در ترکیه

برای هیجانی دیگر، این بار از نوع هوایی آن، آماده هستید؟ می‌خواهیم به معرفی پاراگلایدر و بانجی جامپینگ به‌عنوان تفریحات ورزشی در ترکیه بپردازیم. این فعالیت‌ها از هیجان بالایی برخوردارند و برای تجربه آن باید شجاعت قرارگیری در ارتفاع را داشته باشید. پاراگلایدینگ یکی از مهیج‌ترین تفریحات است که در آن شما در آسمان به پرواز در می‌آیید و چشم‌انداز متفاوتی را از شهر شاهد خواهید بود. پرواز با پاراگلایدر از فراز قله آغاز می‌شود و پس از پروازی دلنشین در کوهپایه‌ای صاف به پایان می‌رسد. در این تفریح هیجان‌انگیز شما پس از آنکه آموزش دیدید و تجهیزات ایمنی مناسب را دریافت کردید، می‌توانید بر فراز طبیعت پرواز کرده و مناظر زیبا را مشاهده کنید.
تفریح مهیج بعدی بانجی جامپینگ است که به‌وسیله طناب از ارتفاع می‌پرید. قبل از شروع شما روی ارتفاع بالایی قرار می‌گیرید و  طنابی به مچ پاها و بدن متصل می‌شود، پس از آن می‌توانید اوج آدرنالین را با پرش از ارتفاع تجربه کنید. 
البته در نظر داشته باشید که در هر دو تفریح از تفریحات ورزشی در ترکیه، محدودیت‌هایی وجود دارد مثل‌اینکه: این تفریحات برای کسانی که ترس از ارتفاع دارند اصلا مناسب نیست، اگر بیماری زمینه‌ای دارید حتما باید به مربی اطلاع دهید، اگر عضو آسیب‌دیده‌ای دارید هم حواستان باشد که حتما از قبل با مربی در مورد آن صحبت کنید و در صورت تایید اقدام به پرش نمایید.

گلف و سایر ورزش‌های آرام

علاوه بر ورزش‌های هیجان‌انگیز، در ترکیه شرایط برای ورزش‌های آرامش‌بخش که به بازسازی ذهن کمک می‌کنند نیز فراهم است. ورزش‌هایی همچون گلف، یوگا، مدیتیشن و... که به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

تجربه بازی گلف در زمین‌های ساحلی

یکی دیگر از تفریحات ورزشی در ترکیه   گلف است. بازی گلف فعالیتی آرام محسوب می‌شود که افراد بسیار مشتاق هستند همراه با دوستان خود آن را تجربه کنند. در ترکیه زمین‌های گلف بسیاری وجود دارد که با طراحی مناسب و استاندارد فرصت بازی لوکس گلف را برایتان فراهم می‌کنند. این زمین‌ها در مناطقی خوش‌آب‌وهوا با طبیعتی زیبا ساخته شده‌اند که بیشتر آنها هم در مناطق آنتالیا و بلیک قرار دارند. زمین‌های گلف آنتالیا با استاندارد بین‌المللی ساخته شده‌اند و در کنار آنها هتل‌ها و رستوران‌های لوکس قرار گرفته است. درصورتی‌که به تجربه‌کردن این بازی علاقه داشته باشید می‌توانید یکی از زمین‌هایی را که به محل اقامت شما نزدیک است انتخاب کنید و همراه دوستان خود به آنجا بروید. 

یوگا و مدیتیشن در مناطق آرام و زیبا

مناطق طبیعی و بکری در ترکیه وجود دارند که توریستی محسوب نمی‌شوند و سکوت و آرامش آنجا برای یوگا و مدیتیشن فوق‌العاده است. در این مناطق می‌توانید با آرامش روی ذهن خود تمرکز کرده و از تنفس در هوای آزاد لذت ببرید. همچنین مناظر بی‌نظیری را مشاهده کنید و اگر دوست داشتید در استراحتگاه‌هایی که در آنجا وجود دارند از خدماتی همچون ماساژ نیز بهره‌مند شوید.

ورزش‌های زمستانی در ترکیه

ورزش های زمستانی در ترکیه
همان‌طور که گفتیم ترکیه کوه‌های بلندی دارد که در مناطق برفی قرار گرفته‌اند و افراد برای کوهنوردی، دوچرخه‌سواری و طبیعت‌گردی به آنجا می‌روند. وجود همین مناطق فرصت خوبی برای ورزش‌های زمستانی در بخش  تفریحات ورزشی در ترکیه  است. در دل این کوه‌ها فعالیت‌هایی زمستانی چشم‌انتظار شما هستند تا تجربه‌ای جدید برایتان ایجاد کنند.

اسکی و اسنوبورد در کوه‌های ترکیه

از بهترین ورزش‌های زمستانی ترکیه اسکی و اسنوبورد است که در کوه‌های ترکیه می‌توانید آن را تجربه کنید. مناطق اولوداغ و پالان دوکن از بهترین مناطق برای اسکی‌کردن هستند. پیست اسکی اولوداغ (Uludağ)  که در ارتفاعات شهر بورسا قرار گرفته با ارتفاع 2543 متر آماده پذیرایی از شما است تا از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر به آنجا بروید. اینجا مقصدی جذاب برای سپری‌کردن تعطیلات به شمار می‌رود. یکی دیگر از پیست‌های معروف پیست اسکی پالان دوکن (Palandöken) اِرزِروم است که در 7 کیلومتری جنوب غربی ارزروم در شرق ترکیه قرار دارد. این پیست دارای تله‌کابین، بالابر کابلی و سایر خدمات موردنیاز است. با رفتن یه پالان دوکن می‌توانید علاوه بر اسکی‌کردن به‌عنوان یکی از تفریحات ورزشی در ترکیه، از مناظر زیبا و طبیعت بی‌نظیر آنجا نیز لذت ببرید. 

لذت تجربه ورزش‌های زمستانی در کوه‌های آناتولی

کوه‌های آناتولی در شرق به غرب به‌موازات ساحل دریای سیاه قرار دارند و امتداد شمال شرقی آنها به گرجستان و از سمت غرب به دریای مرمره می‌رسند. بلندترین قله کوه آناتولی، کاچکار داغی نام دارد که ارتفاعی 3937 متری دارد. کوه‌های آناتولی مناظر بکر و زیبایی دارند که پوشیده از برف است و همین مورد هم آنجا را به مکانی عالی برای  تفریحات ورزشی در ترکیه تبدیل کرده است؛ ورزش‌های زمستانی همچون اسکی و کوهنوردی. در این کوه‌ها استراحتگاه‌هایی قرار گرفته‌اند تا خدمات موردنیاز گردشگران و کوهنوردان را فراهم کنند. یکی از بهترین مناطق این رشته‌کوه برای ورزش‌های زمستانی کوه‌های کاچکار است که مسیر مناسب کوهنوردی و اسکی داشته و امکانات رفاهی هم در استراحتگاه‌های آنجا وجود دارد. علاوه بر این کوه‌های آلاداغلار نیز با طبیعتی زیبا و مسیرهای مناسب برای ورزش‌های زمستانی محیطی مناسب دارد و در آنجا رستوران و هتل هم مشاهده خواهید کرد. 
 

ورزش‌های سنتی ترکیه

ترکیه کشوری تاریخی است که با فرهنگ غنی خود داستان‌های زیادی برای گفتن دارد. در بخش ورزشی هم شاهد ردپای این فرهنگ و سنت‌ها هستیم به‌گونه‌ای که ورزش‌های سنتی ترکیه جزئی از  تفریحات ورزشی در ترکیه هستند که مردم زیادی طرفدار آنها بوده و اقدام به انجام آنها می‌کنند. این ورزش‌ها بیانگر تاریخ و هویت ملی ترکیه هستند که از میانشان می‌توانیم به کشتی ترکی و برخی بازی‌های سنتی اشاره کنیم. محبوبیت ورزش‌های سنتی ترکیه به‌قدری زیاد است که برای آنها فستیوال‌ها و مسابقات ویژه‌ای برگزار می‌شوند.

کشتی ترکی و بازی‌های سنتی محلی

یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های سنتی ترکیه که میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است، کشتی ترکی یا کشتی روغنی است که به طور خاص در مناطق روستایی رایج است. در این بخش از تفریحات ورزشی در ترکیه شاهد کشتی‌گیرانی خواهید بود که با پوشیدن شلوارهای چرم که به روغن آغشته شده به مبارزه با هم می‌پردازند. در این ورزش از طریق رقابت میان کشتی‌گیران شاهد قدرت، مهارت و استقامت ورزشکاران خواهید بود. شاید از اینکه بدن ورزشکاران را به روغن آغشته می‌کنند تعجب کرده باشید؛ پس بهتر است علت آن را هم بدانید، این کار برای این صورت می‌گیرد که گرفتن دست‌وپای حرف سخت‌تر باشد و ورزشکاران بتوانند مهارت خود را بیشتر به رخ بکشند. همچنین خوب است بدانید که عنوان قدیمی‌ترین فستیوال کشور ترکیه به کشتی روغنی اختصاص دارد. این مسابقه به‌صورت سالانه در استادیوم ساراییچی برگزار می‌شود.


فستیوال‌ها و مسابقات ورزش‌های سنتی

در ترکیه هر ساله فستیوال‌های محلی و مسابقات ورزشی سنتی برگزار می‌شود که ورزشکاران زیادی را به خود جذب می‌کنند. این برنامه‌ها برای آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم محلی هستند که در واقع می‌توانند نمایانگر فرهنگ و هویت ملی ترکیه باشند. در این جشنواره‌ها مسابقات مختلفی همچون تیراندازی با کمان، سوارکاری، بازی‌های محلی و کشتی روغنی برگزار می‌شوند. به‌عنوان یکی از تفریحات ورزشی در ترکیه، تماشای این فستیوال‌ها می‌توانند گزینه خوبی باشند. 

رویدادهای ورزشی بین‌المللی در ترکیه

کشور ترکیه به دلیل اینکه میزبان برخی از رویدادهای ورزشی است، توانسته به مقصدی برای گردشگری ورزشی تبدیل شود. این رویدادهای ورزشی هم به جذب گردشگران و هم به ترویج ورزش در ترکیه کمک فراوانی می‌کنند.

میزبانی ترکیه از رویدادهای ورزشی جهانی

کشور وسیع و تاریخی ترکیه که به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری ورزشی شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر میزبان برخی رویدادهای ورزشی بوده است که شامل والیبال، بسکتبال، دوومیدانی و... می‌شوند. این رویدادهایی که در ترکیه برگزار شده‌اند توانستند توجه ورزشکاران و ورزش دوستان را به خود جلب کنند و افراد زیادی را به کشور ترکیه دعوت کنند. همچنین مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان اروپا، مسابقات بسکتبال یورو لیگ و تورنمنت‌های تنیس نیز از جمله رویدادهایی هستند که در ترکیه برگزار شده‌اند. با تمام این برنامه‌ها می‌توانیم بگوییم که ترکیه توانسته در بخش ورزشی قوی عمل کند و گردشگران را به‌خوبی جذب کند. این رویدادها بخشی از تفریحات ورزشی در ترکیه بودند که با آنها آشنا شدید.

مسابقات ورزشی بین‌المللی و فرصت‌های گردشگری

برگزاری مسابقات ورزشی علاوه بر اینکه در دسته تفریحات ورزشی در ترکیه جای دارند و افراد علاقه‌مند به ورزش را به کشور ترکیه جذب کرده‌اند، فرصتی مناسب برای بازدید از مناطق گردشگری در این کشور را هم فراهم کرده‌اند. کسانی که برای تماشای مسابقات به ترکیه سفر می‌کنند، علاوه بر تماشای مسابقه به بازدید از جاذبه‌های ترکیه نیز می‌پردازند و همین موضوع نقش مهمی در توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور دارد. همچنین برگزاری مسابقات به تقویت گردشگری، هتلداری و سایر خدمات نیز کمک بسیاری کرده است. 

امکانات ورزشی و باشگاه‌های ترکیه

ازآنجایی‌که ترکیه خود یکی از مقاصد ورزشی برای گردشگران است و همچنین ورزشکاران زیادی در این کشور وجود دارند، طبیعتا باید به امکانات ورزشی مدرن و باشگاه‌های مجهز در این کشور توجه ویژه‌ای شود. به همین دلیل هم سرمایه‌گذاری‌های زیادی در بخش ورزشی برای بهبود امکانات تفریحات ورزشی در ترکیه صورت می‌گیرد. 

باشگاه‌های ورزشی مدرن و امکانات تخصصی

باشگاه‌هایی که در شهرهای مختلف ترکیه وجود دارند با داشتن تجهیزات مدرن و تخصصی، فرصتی مناسب برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش فراهم کرده‌اند تا پیشرفت کنند. در این باشگاه‌ها خدمات مختلفی به مشتریان ارائه می‌شوند تا نیازهای آنها را برطرف کنند؛ از جمله این خدمات می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم: سالن بدنسازی، استخر، مرکز فیزیوتراپی، سالن ماساژ و... . علاوه بر تمام امکاناتی که ذکر شده، تلاش شده تا از بهترین مربیان در باشگاه‌ها استفاده شود که ورزشکاران بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند.

کلاس‌ها و دوره‌های ورزشی برای همه سنین

باشگاه‌های ترکیه با تمام امکانات بی‌نظیری که دارند تلاش کرده‌اند کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مناسب تمام سنین ارائه دهند که هم کودکان و نوجوانان و هم بزرگسالان از آنها استفاده کنند. با شرکت در این کلاس‌ها افراد به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند و مهارت‌های خود را افزایش می‌دهند. این آموزش‌های شامل موارد مختلفی همچون بسکتبال، تنیس، شنا، یوگا و... می‌شوند. وجود این کلاس‌ها به توسعه تفریحات ورزشی در ترکیه کمک بسیاری کرده است.
 

نتیجه‌گیری: تاثیر ورزش بر تجربه گردشگری در ترکیه

تفریحات ورزشی در ترکیه  و فعالیت‌های ورزشی علاوه بر تاثیر مثبتی که روی ذهن و جسم افراد می‌گذارد توانسته نقش مهمی هم در صنعت گردشگری ترکیه ایفا کند. تفریحات ورزشی در ترکیه  محدود به یک مکان نمی‌شود و از سواحل تا کوهستان موقعیت مناسبی برای ورزش فراهم است. همچنین ورزش‌های سنتی و فستیوال‌هایی که برای تفریحات ورزشی در ترکیه برگزار می‌شوند توانسته‌اند تاریخ کشور ترکیه را به‌خوبی معرفی کرده و به بهبود گردشگری در این کشور کمک کنند. 
 


خلاصه‌ای از تجربه ورزشی متفاوت در ترکیه

تفریحات ورزشی در ترکیه  بدون شک تجربه‌ای جدید و فراموش‌نشدنی برایتان خواهند بود. در این کشور انواع ورزش‌ها فراهم است که آنها را امتحان کنید و از تماشای آنها لذت ببرید. در فصول گرم سال با تور ترکیه به سواحل مدیترانه‌ای بروید تا با اسکی روی آب و غواصی و شنا غرق لذت شوید و در زمستان در کوه‌های ترکیه اسکی و اسنوبورد را تجربه کنید و هیجان‌زده شوید. اگر هم دوست داشته باشید در باشگاهی خوب ثبت‌نام کنید اصلا نگران نباشید چرا که بهترین باشگاه‌ها با امکاناتی مناسب در سراسر ترکیه آماده هستند تا خدمات مدنظرتان را به شما ارائه دهند. باتور استانبول می‌توانید از امکانات ورزشی این شهر نیز بهره‌مند شوید و تجربه‌ای متفاوت داشته باشید.