021-41571 Info@shadisafar.com
0

بهترین فصول برای سفر به استانبول: کشف زمان ایده‌آل برای تجربه‌ای فراموش‌نشدنی

استانبول شهری تاریخی و زیبا است که همهٔ ما حداقل یک‌بار به سفر یا مهاجرت به آن فکر کرده‌ایم. شاید علت اصلی آن نزدیکی ترکیه به ما باشد، شاید هم اشتراکات فرهنگی که با هم داریم. به‌هرحال هر چه که هست، این شهر را به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری، خصوصا برای ما ایرانی‌ها، تبدیل کرده است. استانبول شهری است که قارهٔ اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند و در آن می‌توانید آثار واضحی از هنر و معماری را مشاهده کنید که به‌خوبی با تاریخ کشور ترکیه تلفیق شده است. 

ازآنجایی‌که استانبول جذابیت‌های بی‌شماری دارد، از مسجد ایاصوفیه گرفته تا خیابان تکسیم، افراد بسیاری مشتاق هستند تعطیلات خود را در این شهر سپری کنند. یکی از سوالاتی که همواره مطرح می‌شود این است که  بهترین زمان برای سفر به استانبول  چه موقعی است. اگر شما هم جزو این دسته هستید و به دنبال تجربه یک  تور استانبول  فراموش‌نشدنی هستید، مطلب درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، چرا که قصد داریم در ادامه به معرفی بهترین فصول برای سفر به استانبول بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید. 

بهار (مارس تا می) 

فصل بهار، در هر کجای دنیا که باشید، زیبایی‌های خاص خود را دارد و این طراوت و زیبایی شامل حال استانبول هم می‌شود. تماشای شهر باران‌خوردهٔ استانبول، هنگامی که قطرات آب روی گل‌های تازه می‌ریزند و بوی مطبوعی به استشمام می‌رسد، تجربه‌ای شگفت‌انگیز خواهد بود که اگر در بهار به این شهر سفر کنید آن را مشاهده خواهید کرد.  

 

آب‌وهوای بهاری استانبول 

اگر به دنبال فصل مناسب برای سفر به استانبول هستید، قطعا باید فصل بهار را در گزینه‌های خود داشته باشید؛ چرا که در بهار شاهد هوایی معتدل و دلپذیر خواهید بود که شما را از سرما یا گرمای زیاد هوا دور می‌کند. هنگامی که در هوای مطبوع بهاری مشغول قدم‌زدن در خیابان‌های تاریخی استانبول هستید و قصد دارید به تماشای جاذبه‌های دیدنی بروید، می‌توانید آسمان آبی را بالای سر خود مشاهده کنید که نور ملایم خورشید آن را همراهی می‌کند. در این فصل ممکن است بارندگی‌های ناگهانی شروع شوند؛ اما اکثر اوقات بسیار کوتاه‌مدت هستند و نباید نگران اذیت‌شدن زیر باران باشید. زیبایی‌های طبیعی فصل بهار که گل‌های تازه را می‌بینید به کنار، فقط تصور کنید که چه لذتی دارد اگر در یک هوای خنک بهاری در کافه‌ای روباز مشغول نوش‌جان‌کردن یک فنجان قهوه باشید و هم‌زمان با دوستان خود صحبت کنید. با این توصیفات بدون شک می‌توانیم بگوییم بهار یکی از  بهترین فصول برای سفر به استانبول  است. 

 

جاذبه‌های دیدنی در بهار 

در فصل بهار تمام پارک‌های استانبول سرشار از گل‌ها و شکوفه‌های بهاری هستند و منظره‌ای رنگارنگ را به نمایش در می‌آورند. پارک‌هایی همچون پارک گلهانه و باغ ییلدیز با وجود گل‌ها و فضای سبز، مکانی ایده‌آل برای پیاده‌روی روزانه و سپری‌کردن تعطیلات هستند. همچنین بازدید از مکان‌های دیدنی استانبول مانند کاخ توپ کاپی، مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی، در فصل بهار که هوا عالی بوده و شهر بیش از حد شلوغ نیست، لطف دیگری دارد. اما جذاب‌ترین بخش ماجرا را از دست ندهید که قدم‌زدن در بازار بزرگ استانبول است؛ خرید سوغاتی و صنایع‌دستی در بازاری سنتی، اگر در هوایی مناسب باشد بسیار لذت‌بخش محسوب می‌شود. یکی دیگر از فعالیت‌های بسیار جالب در بهار، قایق‌سواری در تنگه بسفر است که به شما امکان تماشای مناظر زیبای ساحلی را می‌دهد. 

 

رویدادها و جشنواره‌های بهاری 

علاوه بر تمام زیبایی‌های طبیعی و هوای خوبی که در بهار جریان دارند، رویدادها و جشنواره‌های متنوع بهاری از دیگر دلایلی هستند که سفر در این فصل را هیجان‌انگیز می‌کنند. به‌صورت کلی در شهر تاریخی استانبول جشنواره‌های زیادی برگزار می‌شوند که برخی از آنها در سه‌ماهه اول سال شروع می‌شوند. یکی از معروف‌ترین جشنواره‌ها در استانبول، جشنواره لاله است؛ در این رویداد، گل‌های لاله در پارک‌های مختلف کاشته می‌شوند و زیبایی فوق‌العاده‌ای برای شهر به ارمغان می‌آورند. علاوه بر این، جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول هم در بهار برگزار می‌شود که محلی مناسب برای علاقه‌مندان به سینما بوده و افراد سرشناسی در آن حضور خواهند داشت. رویدادهای موسیقی بسیاری هم در محل‌های شلوغ همچون پارک برگزار خواهند شد تا همهٔ مردم از آن نهایت استفاده را ببرند. 

 

تابستان (ژوئن تا آگوست) 

اگر گرما را دوست داشته باشید و با ازدحام جمعیت هم مشکلی نداشته باشید، تابستان فصل مناسبی برای سفر به استانبول محسوب می‌شود؛ چون شناکردن و تفریحات آبی در این فصل بسیار دلچسب خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که به‌خاطر استقبال زیاد گردشگران از این فصل، قیمت رزرو هتل‌ها بالا است، پس اگر به دنبال سفری اقتصادی هستید تابستان گزینه خوبی نیست.  

 

شرایط آب‌وهوایی تابستان 

یکی از مشخصه‌های اصلی تابستان دمای بالا و روزهای طولانی است که هم می‌تواند خوب باشد و هم بد. میانگین دما در این فصل بین 25 تا 35 درجه است و این برای برخی افرادی که به گرما حساس هستند، آزار دهنده بوده و موجب می‌شود آنها از تفریح خود لذتی نبرند؛ اما در مقابل برای دوست‌داران گرما و نور خورشید، فصل تابستان بسیار رویایی است. در این فصل گرم سال، میزان بارندگی بسیار کم می‌شود و خشکی هوا می‌تواند شرایط مناسبی را برای تفریحاتی همچون ورزش در محیط باز، شنا، آفتاب گرفتن و ... فراهم کند. از آنجایی که روزهای تابستانی، آفتابی به شدت سوزان دارد توصیه می‌کنیم قبل از بیرون رفتن حتما کرم ضدآفتاب استفاده کنید و یک بطری آب خنک به همراه داشته باشید تا گرما زده نشوید. 

 

فعالیت‌های تابستانی و سواحل 

تابستان و روزهای طولانی‌اش بهترین فصل برای تفریح به شمار می‌رود، خصوصا اگر طرفدار تفریحات آبی باشید. در استانبول سواحل فوق‌العاده‌ای برای شنا و آفتاب‌گرفتن وجود دارند که امکاناتی مناسبی را در اختیار شما می‌گذارند که بتوانید از سپری‌کردن روز خود در آنجا لذت ببرید. در این سواحل جذاب می‌توانید از تفریحاتی همچون کایت‌سواری، جت اسکی، پاراسیلینگ و... استفاده کنید و یا به تنگه بسفر رفته و شانس خود را در مسابقات قایقرانی امتحان کنید. همچنین هوای آرام تابستانی جان می‌دهد برای یک پیک‌نیک دوستانه در فضای باز، البته به همراه میوه‌های تابستانی که بسیار خوش‌طعم هستند.  

رویدادهای فرهنگی و موسیقی 

فصل تابستان هم مانند بهار، میزبان رویدادهای فرهنگی و موسیقی در شهر استانبول است. در این فصل کنسرت‌های زیادی در نقاط مختلف شهر برگزار می‌شوند که مردم برای تهیه بلیت آنها مشتاق بوده و بی‌صبرانه در انتظار شنیدن صدای خواننده محبوب خود هستند. علاوه بر کنسرت‌های زیاد، یک رویداد تابستانی جذاب هم در شهر استانبول برگزار می‌شود که جشنواره موسیقی نام دارد. در این جشنواره هنرمندان برجسته‌ای به اجرا می‌پردازند که فرصت مناسبی برای آشنایی با هنرمندان به شمار می‌رود. همچنین جشنواره جاز استانبول هم در همین فصل برگزار می‌شود و همراهی آن با جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی و تئاتر، تابستان را به فصلی فرهنگی تبدیل می‌کند. 

 

پاییز (سپتامبر تا نوامبر) 

نوبتی هم باشد نوبت آشنایی با فصلی خنک و زیبا است که برگ‌های رقصان در آن وجود دارند. اگر قصد دارید یک‌زمان مناسب برای سفر به استانبول انتخاب کنید، پاییز می‌تواند عالی باشد چرا که تماشای جاذبه‌های گردشگری در هوای خنک و روزهایی که باران نم‌نم می‌بارد، می‌تواند بسیار خاص باشد؛ اما حواستان باشد که در این فصل هوا زودتر تاریک می‌شود و شاید در رفتن به پارک به مشکل بخورید. یکی از مزایای سفر در پاییز قیمت مناسب رزرو هتل و بلیت هواپیما است. ازآنجایی‌که پاییز فصل تعطیلات نیست، توریست‌های کمتری در استانبول حضور دارند و قیمت هتل ارزان‌تر است، همین هم یکی از عوامل مناسب برای یک سفر اقتصادی به شمار می‌رود.  

آب‌وهوای خنک پاییزی 

میانگین هوای پاییز بین 15 تا 20 درجه است ولی شب‌ها ها خنک‌تر می‌شود؛ همین هوای مطبوع فرصت مناسبی را برای پیاده روی و ورزش در محیط باز فراهم کرده و گشت و گذار را راحت‌تر می‌کند. باید در نظر داشته باشید که در پاییز هوا زود تاریک می‌شود و احتمال بارندگی در تمام شبانه روز وجود دارد پس حتما قبل از خروج از هتل،شرایط آب و هوا را بررسی کنید تا لباس مناسبی بپوشید. پیاده روی در این هوای خنک و تماشای برگ‌های پاییزی رنگارنگ که بر روی زمین می‌ریزند حس خوشایندی دارد  که می‌توانید در سفر خود به استانبول آن را تجربه کنید.  

 

جاذبه‌های پاییزی استانبول 

پاییز یکی از بهترین فصول برای سفر به استانبول و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است، چرا که در این فصل جمعیت گردشگران نسبت به تابستان کاهش چشمگیری دارد و همین موضوع شما را یاری می‌کند که در آرامش بیشتری بتوانید از بازدید خود لذت ببرید. رفتن به کاخ توپ کاپی، مسجد ایاصوفیه و برج گالاتا در پاییز می‌تواند روز دلنشینی را برایتان رقم بزند. همچنین قدم‌زدن در محله‌های تاریخی همچون بی اوغلو، هنگامی که بوی نم باران را استشمام می‌کنید، حس خوشایندی خواهد داشت. اگر هم عاشق عکاسی هستید، به‌هیچ‌وجه نباید فرصت عکس‌گرفتن در میان برگ‌های پاییزی را از دست بدهید؛ پس پیشنهاد می‌کنیم سری به پارک گلهانه و باغ ییلدیز بزنید و چشمان خود را مهمان تماشای رنگ‌های پاییزی کنید. 

 

فستیوال‌ها و رویدادهای هنری 

در پاییز فستیوال‌های هنری زیادی در استانبول برگزار می‌شوند، درصورتی‌که این فصل را برای سفر خود انتخاب کنید می‌توانید در این برنامه‌ها شرکت کرده و تجارب خوبی کسب کنید. یکی از این فستیوال‌ها، جشنواره بزرگداشت مولانا است که بسیار جالب بوده و در آن بیشتر با مولانا و شمس آشنا خواهید شد. یکی دیگر از مهم‌ترین رویدادهای پاییزی جشنواره بین‌المللی فیلم است که فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به هنر به شمار می‌رود و در آن می‌توانید فیلم‌های برتر را مشاهده کرده و یا  در کارگاه‌ها و نشست‌ها شرکت کنید. همچنین نمایشگاه‌های هنری، فستیوال‌های موسیقی و تئاتر هم از دیگر جذابیت‌های پاییز در استانبول هستند. تک‌تک این رویدادها علاوه بر اینکه برای سپری‌کردن اوقات فراغت عالی هستند، فرصت ویژه‌ای جهت آشنایی بیشتر با فرهنگ و هنر به شما می‌دهند. 

زمستان (دسامبر تا فوریه) 

اگر دوست دارید یک چهره متفاوت از شهر استانبول را ببینید که کمتر کسی توانسته آن را تجربه کند، زمستان را برای سفر خود به استانبول انتخاب کنید. در زمستان برخی قسمت‌های شهر سفیدپوش می‌شوند و می‌توانید از این فرصت برای تجربه ورزش‌های زمستانی و برف‌بازی استفاده کنید. 

 

آب‌وهوای زمستانی استانبول 

استانبول در زمستان هوایی سرد و مرطوب دارد و در طول روز دمایی حدودا 5 درجه را تجربه خواهید کرد، البته در نظر داشته باشید که شب‌های سرد زمستانی، دمایی زیر صفر را در پیش دارید. بارش باران در این فصل بسیار زیاد است و در کنار آن برف زمستانی هم مهمان شهر خواهد شد. شاید این حجم از سرمای هوا برای برخی افراد آزاردهنده باشد؛ ولی برای بعضی دیگر بسیار دلچسب و هیجان‌انگیز به شمار برود. به‌هرحال انتخاب این موضوع بستگی به سلیقه شخصی شما دارد؛ اما باید بدانید که مشاهده مناظر برفی استانبول حال و هوای خاص و جالبی دارد. 

جاذبه‌های زمستانی و تفریحات داخل‌شهری 

اصلا فکر نکنید که سرمای هوا در زمستان مانع تفریح شما خواهد شد، بلکه برعکس، این فصل برای بازدید از مکان‌هایی همچون موزه‌ها، کاخ‌ها و مساجد بسیار مناسب است. در زمستان می‌توانید به‌دوراز شلوغی از مکان‌های دیدنی بازدید کرده و هر چقدر که دوست داشتید در آنجا قدم بزنید. همچنین زمستان فصل مناسبی برای دیدن حمام‌های سنتی ترکیه، بازار بزرگ استانبول و وقت‌گذرانی در کافه‌های شهر است. اگر در این فصل به یک کافه دنج و زیبا بروید و کنار پنجره بنشینید، می‌توانید هم‌زمان با تماشای دانه‌های برف که بر زمین می‌نشینند از میل‌کردن یک نوشیدنی گرم لذت ببرید. 

رویدادها و جشنواره‌های زمستانی 

در زمستان جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شوند و یکی از آنها جشنواره فیلم مستقل است تا در آن بتوانید شاهد حضور هنرمندان سرشناس باشید. رویدادهای موسیقی و تئاتر هم فضای شهر را هنری کرده و تلاش می‌کنند محیطی شاد فراهم کنند. 

 

زمان مناسب برای سفر به استانبول و نکات مهم برای برنامه‌ریزی سفر به این شهر زیبا

حالا که با تمام فصول آشنا شدید و توانستید بهترین  فصل برای سفر به استانبول  را انتخاب کنید وقت آن رسیده که با بازگویی برخی نکات مهم در مورد سفر به استانبول شما را برای تجربه یک سفر بهتر یاری کنیم. 

 

توصیه‌های ضروری برای هر فصل 

انتخاب  فصل مناسب برای سفر به استانبول  موضوعی کاملا شخصی است و باید طبقه سلایق شما و بررسی شرایط صورت بگیرد؛ به‌هرحال فرقی ندارد، هر فصلی را که انتخاب کنید باید تمام جوانب را در نظر بگیرید. مثلا اگر در تابستان سفر می‌کنید حتما لباس‌‌های خنک، کلاه، کرم ضدآفتاب و یک بطری آب به همراه داشته باشید. اگر قصد دارید در بهار و پاییز به استانبول بروید، به‌جای اینکه یک لباس ضخیم با خود ببرید، چند لباس نازک‌تر به همراه داشته باشید تا راحت‌تر با تغییرات دمایی کنار بیایید و فراموش نکنید که چتر همراه خود داشته باشید. در زمستان هم که باید لباس گرم، کفش مناسب، کلاه و شال‌گردن و چتر با خود ببرید. علاوه بر تمام این موارد، در هر فصلی که دوست دارید به ترکیه بروید، فراموش نکنید لوازم شخصی و داروهای مورد نیازتان را هم با خود ببرید. 

 

بسته‌بندی مناسب برای سفر 

بهترین نوع بسته‌بندی لوازم در سفر این است که به کارایی آنها و فصلی که برای سفر انتخاب کرده‌اید توجه کنید. وسایل شخصی را به‌صورت جداگانه بسته‌بندی کنید و همیشه به همراه داشته باشید، داروهای خود را هم در کیفی مخصوص که همیشه همراه خود دارید ببرید. البته فراموش نکنید مدارک شناسایی را هم در کیف بگذارید. پس از تمام اینها نوبت به لباس‌ها و کیف و کفشی می‌رسد که مناسب فصل انتخاب کرده‌اید و باید آنها را در چمدان قرار بدهید. 

نکات ایمنی و بهداشت 

رعایت برخی نکات ایمنی و بهداشتی شما را یاری می‌کنند تا سفری مطمئن‌تر داشته باشید و در سلامت کامل از تعطیلات خود لذت ببرید. 

از آشامیدن آب‌های نامطمئن خودداری کنید و بطری آب شخصی به همراه داشته باشید. 

در هر سفر داروهای ضروری را در کیف خود بگذارید. 

در محل‌های شلوغ مراقب اموال ارزشمند خود باشید. 

همیشه شماره‌تلفن‌های ضروری و آدرس سفارت کشور خود را در گوشی موبایل و دفتر خود یادداشت کنید. 

اگر منطقه‌ای را نمی‌شناسید، به‌تنهایی بیرون نروید و از یک راهنما کمک بگیرید. 

کارت و آدرس هتل محل اقامت خودتان را همراه داشته باشید. 

 

مزایا و معایب سفر در هر فصل 

بهار 

مزایا: در این فصل آب‌وهوای معتدلی را تجربه می‌کنید که برای گشت‌وگذار بسیار عالی است. طبیعت بی‌نظیر شهر استانبول هم یکی دیگر از مزایای سفر در بهار است. همچنین در این فصل فرصت شرکت در جشنواره‌های بهاری مانند جشنواره لاله و جشنواره فیلم را خواهید داشت. 

معایب: بارش باران‌های بهاری ممکن است کمی شما را اذیت کند و برنامه‌هایتان را به هم بزند. همچنین به علت آب‌وهوای مناسب، در این فصل تعداد گردشگران زیاد می‌شود و ازدحام جمعیت می‌تواند آزاردهنده باشد. 

تابستان 

مزایا: این فصل برای تجربه فعالیت‌ها و ورزش‌های آبی بی‌نظیر است. در تابستان روزهای طولانی فرصت خوبی را برای تفریح به شما می‌دهند. همچنین شرکت در جشنواره موسیقی و جشنواره جاز می‌توانند از جذابیت‌های تابستان باشند. 

معایب: دمای بالای هوا در تابستان می‌تواند برخی افراد را اذیت کند. همچنین ازدحام جمعیت در مکان‌های دیدنی و سواحل حس ناخوشایندی دارد و باید در نظر داشته باشید قیمت بلیت هواپیما و هتل در تابستان بیشتر هستند. 

پاییز 

مزایا: آب‌وهوای خوب پاییزی برای پیاده‌روی بسیار مناسب است. همچنین تعداد گردشگران در این فصل کمتر می‌شود و همین هم عامل کاهش قیمت هتل خواهد بود. اگر در پاییز به استانبول بروید فرصت شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم و جشنواره هنرهای معاصر را خواهید داشت. 

معایب: در این فصل با کاهش دما، احتمال بارش باران وجود دارد و این موارد برای بعضی افراد حس ناخوشایندی دارند. 

زمستان 

مزایا: در این فصل کم گردشگر می‌توانید به‌راحتی به بازدید از جاذبه‌های دیدنی بپردازید. همچنین هزینه هتل در زمستان بسیار کمتر از تابستان است و این فصل برای شرکت در جشنواره فیلم مستقل بسیار عالی است. 

معایب: هوای سرد زمستانی و بارش برف‌وباران ممکن است فعالیت شما را محدود کند. 

بهترین زمان برای سفر بر اساس علایق شخصی 

انتخاب بهترین  فصول برای سفر به استانبول  موضوعی است که کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. اگر عاشق طبیعت زیبا هستید بهتر است در بهار به استانبول بروید، اگر تفریحات آبی و شنا را دوست دارید بدون شک تابستان گزینه خوبی برای سفر است. همچنین اگر می‌خواهید سفری اقتصادی داشته باشید و به‌دوراز شلوغی جمعیت به مکان‌های دیدنی بروید حتما پاییز و زمستان را انتخاب کنید. 

ارزان‌ترین زمان سفر به شهر استانبول 

برای انتخاب ارزان‌ترین زمان سفر باید بدانید که در فصول سرد سال که تعداد گردشگر کمتر است، هزینه بلیت هواپیما و رزرو هتل هم کاهش چشمگیری خواهد داشت؛ بنابراین اگر به دنبال یک سفر اقتصادی هستید بهتر است با سرمای زمستان کنار بیایید. 

گران‌ترین زمان سفر به شهر استانبول 

ازآنجایی‌که در تابستان افراد زیادی برای تفریح به استانبول می‌آیند و شرایط آب‌وهوایی بسیار مناسب است، هزینه خدمات تفریحی، هتل و بلیت، افزایش می‌یابند و باید خود را برای آن آماده کنید. 

خلوت‌ترین و شلوغ‌ترین زمان سفر به استانبول چه زمانی است؟ 

زمان مناسب برای سفر به استانبول  در خلوت‌ترین حالت، زمستان است که هوا سرد می‌شود و تعداد گردشگران کاهش می‌یابد. برعکس آن، در تابستان باتوجه‌به آب‌وهوای خوب برای تفریح، تعداد گردشگران افزایش می‌یابد و این فصل را به شلوغ‌ترین زمان سفر به استانبول تبدیل می‌کند. 

نتیجه‌گیری 

استانبول شهری تاریخی است که با جذابیت‌های خاص شد توانسته به قطب گردشگری منطقه تبدیل شود. سواحل آرام، موزه‌های هنری، کاخ‌هایی با معماری زیبا و... همه از عواملی هستند که توریست‌ها را جذب می‌کنند. این شهر بزرگ در تمام فصول سال بازدیدکنندگانی را دارد که برای تفریح و کسب تجربه فرهنگی و هنری به استانبول می‌روند. انتخاب  فصل مناسب برای سفر به استانبول  با آگاهی از شرایط کار راحتی است و در این مطلب ما تلاش کردیم شما را به‌خوبی با تمام شرایط آشنا کنیم که بتوانید تصمیم درستی بگیرد. امیدواریم با انتخاب  بهترین فصل برای سفر به استانبول  از تمام زیبایی‌های شهر لذت برده و سفر خوشی را تجربه کنید.