021-41571 Info@shadisafar.com
0

کاخ دولما باغچه استانبول و کشف اسرار آن

معرفی کاخ دولما باغچه استانبول 


کاخ دولما باغچه استانبول   یکی از شاهکارهای معماری عثمانی است که در قرن نوزدهم در منطقه بشیکتاش و کرانه شرقی تنگه بسفر ساخته شده است. این کاخ با مساحت 45 هزار مترمربع در منطقه‌ای 110 هزارمتری، بزرگ‌ترین کاخ کشور ترکیه است که از دوره سلطنت خاندان عثمانی به‌جای‌مانده و در طول زمان محل زندگی ۶ پادشاه عثمانی بوده است. همچنین آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه، نیز در یکی از اتاق‌های این کاخ از دنیا رفت.
از مهم‌ترین ویژگی‌های دولما باغچه استانبول   که آن را به یکی از بهترین موزه‌های استانبول تبدیل کرده، معماری زیبا و چشم‌نواز آن است و در طراحی داخلی این کاخ نیز می‌توانید به‌خوبی آثار معماری مدرن اروپایی را تماشا کنید. همین معماری خاص به سبک باروک و نئوکلاسیک، یکی از دلایل جذب گردشگران است. در ادامه، بیشتر با  کاخ دولماباغچه استانبول  آشنا می‌شویم و اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست خواهیم آورد

تاریخچه  کاخ دولما باغچه استانبول

تاریخچه‌ی ساخت هر بنا، همیشه اطلاعاتی جامع و بسیار عالی به ما می‌دهد تا به‌خوبی با آن آشنا شویم. کاخ دولما باغچه استانبول  هم از این قاعده مستثنی نیست ؛ بنابراین، دانستن تاریخچه آن برای همه گردشگران مفید است.. 


عمارت پادشاهی سرسبز


در زمان ساخت این کاخ، تنگه بسفر که از مناطق اروپایی استانبول است، موردتوجه پادشاهان عثمانی قرار گرفت. همین عامل موجب شد تا عبدالمجید دوم که حاکم وقت عثمانی بود و آن زمان در کاخ توپکاپی زندگی می‌کرد، دستور ساخت کاخ دولما باغچه را در منطقه بشیکتاش صادر کند.
 طراحی و ساخت این کاخ از سال 1843 تا 1856 به طول انجامید و بعد از اتمام ساخت، عبدالمجید اول و خانواده خود، به همراه افراد مهم دولتی به آنجا نقل‌مکان کردند. پنج سال بعد با فوت عبدالمجید اول برادر او، عبدالعزیز، در دولما باغچه ساکن شد و پس از آن هم مراد پنجم و عبدالحمید، مهمت پنجم و محمد ششم و خلیفه عبدالمجید عثمان اوغلو در این کاخ زندگی کردند. 
این‌گونه بود که دولما باغچه استانبول  در طول زمان، محل زندگی حاکمان عثمانی  و مرکز اداری بود. البته بد نیست بدانید در کنار  کاخ دولما باغچه استانبول، کاخ ییلدیز نیز در سال 1889 بنا شد و به‌عنوان مرکز اداری حکومت عثمانی تا سال 1909 مورداستفاده قرار گرفت.

حقایقی جالب در مورد کاخ دولما باغچه استانبول


دولما باغچه به معنای باغچه‌ی پر از گل است و همین اسم به‌خوبی زیبایی این کاخ را به تصویر می‌کشد. این محیط دل‌انگیز و بزرگ دارای مساحتی 45 هزارمتری است که 285 اتاق، 44 سالن، 68 سرویس بهداشتی و 6 حمام را در خود جای‌داده است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم معماری و طراحی داخلی  کاخ دولما باغچه استانبول  منحصربه‌فرد است و حالا با برخی دلایل جذابیت آن آشنا می‌شویم: 
•    سنگ‌های مرمری مصری و پورفیری که بسیار گران‌قیمت هستند در تزئین کاخ مورداستفاده قرار گرفته‌اند.
•    14 تن طلای به کار رفته در تزئینات سقف هم از دیگر دلایل جذابیت این کاخ است. 
•    در دولما باغچه از 131 فرش ابریشم دست‌بافت استفاده شده است.
•    لوسترهای کریستالی هم به زیبایی کاخ افزوده‌اند، برای مثال لوستری که ملکه ویکتوریا انگلستان به‌عنوان هدیه به کاخ فرستاد، با وزن 5/4 تن دارای 750 لامپ است که جلوه‌ای چشمگیر دارد.
•    وجود مجموعه‌ای از نقاشی‌های رنگ‌روغن از نقاشان برجسته، یکی دیگر از دلایل خاص بودن کاخ دولما باغچه استانبول برای گردشگران و هنردوستان است. در  کاخ دولما باغچه استانبول  بیش از 202 نقاشی وجود دارد که با برخی از نقاشان برجسته‌ی آنها آشنا می‌شویم: ایوان آیوازوفسکی، فلیکس زیم، عثمان حمدی، کارل جوزف کوواسی، گوستا بولانگر، ژآن لئون ژروم، عثمان نوری پاشا، خلیل پاشا و...

 

معماری کاخ دولما باغچه، ترکیبی از سبک‌های روکوکو و نئوکلاسیک


گفتیم که این کاخ معماری بسیار جذابی دارد. معماران خوش‌سلیقه برای ساخت این کاخ مجلل، سبک‌های روکوکو، نئوکلاسیک و عثمانی باستانی را باهم ترکیب کرده‌اند که بتوانند از نظر کارکرد و سازه معماری، هم به سنت کاخ عثمانی غربی وفادار باشند و هم آن را با ویژگی‌های خانه‌های ترکی ترکیب کنند. در نهایت خروجی این طرح از  کاخ دولما باغچه استانبول  به‌گونه‌ای شده است که با عناصر ویژه‌اش چشم‌ها را نوازش می‌دهد. همچنین استفاده از سنگ‌های مرمری برای ساختمان‌ها و چوب برای طراحی کف، انتخابی هوشمندانه توسط معماران بوده است. در این سازه بخش‌های مختلفی قرار دارد و برای آشنایی با آنها خوب است بدانید که دولما باغچه سه بخش اصلی دارد که شامل سرسرای تشریفات، حرم‌سرا و آپارتمان‌های اداری می‌شود. علاوه بر این دو ورودی مجزا هم در آن قرار دارند که با فضای سبز جلوه‌ی درخشانی به این مکان داده‌اند و شما از همان لحظه‌ی اول متوجه خاص بودن این مکان می‎‌شوید.

مکان‌های دیدنی کاخ دولما باغچه استانبول


همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، دولما باغچه استانبول  بخش‌های مختلفی برای بازدید دارد که در اینجا با آنها آشنا می‌شوید تا از تجربه‌ی بازدید خود به این مکان نهایت لذت را ببرید. 

ورودی کاخ دولما باغچه استانبول


برای ورود به دولما باغچه استانبول  با منطقه‌ای سرسبز و زیبا روبرو می‌شوید که دروازه‌ای بسیار زیبا و باشکوه دارد که با قرارگیری برج ساعت در آنجا هر شخصی را مبهوت می‌کند. برج ساعت در سال‌های 1890 تا 1895 توسط سرکیس بالیان و به دستور سلطان عبدالحمید دوم ساخته شد. در نزدیکی این برج یک کافه قرار دارد که چشم‌انداز خوبی هم به تنگه بسفر دارد و با حضور در این کافه می‌توانید از تماشای تنگه بسفر نیز لذت ببرید.


کاخ مابینی همایون یا سلام‌علیک


بعد از ورود به  کاخ دولما باغچه استانبول، در غرب آنجا با کاخ سلام‌علیک یا کاخ مابین همایونی روبرو خواهید شد. به دلیل زیبایی چشمگیر و خاصی که این کاخ دارد، درگذشته از آنجا برای مشاوره‌های سیاسی و ملاقات با میهمان‌های خارجی استفاده می‌شده است،

همچنین خانم‌ها حق ورود به آنجا را نداشتند. البته استفاده از مبل‌هایی شکیل و طلایی، شومینه‌های زیبا، لوسترهای چندطبقه کریستال و فرش‌های دستبافت ترکی، به شکوه و جلال این کاخ افزوده‌اند. این بخش چشم‌انداز خوبی به تنگه بسفر دارد و به همین دلیل به محل کار افرادی همچون وزیر اعظم و سران مهم امپراطوری عثمانی اختصاص‌ داده ‌شده است.

این مکان دیدنی از موزه‌های استانبول، چهار سالن اصلی دارد که شامل سالن مدحال، اتاق دبیرخانه، سالن سُفرا و اتاق سرخ می‌شود. بعد از اینکه گشتی در کاخ مابین همایونی زدید می‌توانید به طبقه‌ی دوم بروید. برای رفتن به طبقه‌ی دوم باید از راه‌پله‌های کریستالی که چلچراغ‌های نورانی دارد، بگذرید تا به طبقه‌ی دوم؛ یعنی تالار تشریفات بروید که درمیانه‌ی کاخ سلام‌علیک در طبقه اول و حرم‌سرا در طبقه سوم قرار دارد.


سالن تشریفات در کاخ دولما باغچه استانبول


سالن تشریفات که در طبقه‌ی دوم  کاخ دولما باغچه استانبول  قرار دارد، زیباترین و باشکوه‌ترین تالار در این کاخ است  که در آن 56 ستون به‌کاررفته است. لوستر  کاخ دلمه باغچه  که هدیه‌ای از طرف ملکه ویکتوریا است و پیش‌تر به آن اشاره کردیم نیز در همین تالار قرار گرفته است. البته هنوز ابهاماتی در مورد اینکه این لوستر هدیه است یا خریداری شده هم وجود دارد. در این تالار مراسم‌های مهم مذهبی و نشست‌های سیاسی برگزار می‌شده است.

حرم‌سرا کاخ دولما باغچه 


با رسیدن به طبقه‌ی سوم کاخ با حرم‌سرا یا همان حرم همایونی روبرو خواهید شد. جایی که برای زندگی زنان شاه و مادر شاه و فرزندان شاه ساخته شده است. حرم‌سرا اتاق‌های زیادی دارد که با فرش، گلیم و تابلوهای نقاشی تزئین شده است. در بخش حرم‌سرا دو تالار معروف آبی و صورتی وجود دارند که محلی برای ملاقات مادر شاه با زنان سران کشورهای مختلف بوده و در آن جشن و مراسم‌های مختلف نیز برگزار می‌شده است.

تالار آبی با تزئینات، مبلمان و پرده‌های آبی تزئین شده است و در تالار صورتی نیز شاهد دیوار و فرش‌های صورتی، چلچراغ‌های کریستال و ورق‌های طلای به‌کاررفته در تزئینات خواهید بود. نکته‌‎ی جالبی که بد نیست بدانید، این است که پس از سقوط عثمانی‌ها یکی از همین اتاق‌های حرم‌سرا به آتاتورک اختصاص داده شد که آتاتورک در همین‌جا از دنیا رفت.
 


نکاتی برای گردشگران کاخ دولما باغچه استانبول 


قطعا باتوجه‌به توضیحاتی که دادیم متوجه شده‌اید که در سفر خود به ترکیه اصلا نباید بازدید از کاخ دولما باغچه استانبول را از دست بدهید. رفتن به این مکان می‌تواند به یکی از تجارب خوب شما تبدیل شود که از آن یاد خواهید کرد.


چگونه به دولما باغچه برویم؟


برای رفتن به این کاخ اصلا نگران دردسرهای مسیر نباشید چرا که در منطقه‌ای مناسب قرار دارد. ;کاخ دولما باغچه  در منطقه‌ی بشیکتاش قرار گرفته است و فاصله‌ی کمی تا میدان تکسیم دارد. به دلیل همین موقعیت جغرافیایی مناسب، شما می‌توانید از هر نقطه‌ای به‌راحتی به آنجا بروید. اگر از میدان تکسیم سوار تاکسی شوید خیلی زود به کاخ دولما باغچه  می‌رسید. راه دیگری هم که برای رفتن به این کاخ وجود دارد، مترو است. با استفاده از خط F1 مترو به سمت کاباتاش بروید و در ایستگاه مترو دولما باغچه پیاده شوید. اگر شما در هتل‌‌های منطقه سلطان احمد استانبول اقامت دارید می‌توانید از تراموای مسیر باغجی‌لار-کاباتاش هم برای رفتن به دولما باغچه استفاده کنید.
بازدید از این کاخ زیبا همه‌روزه از ساعت 9 تا 16 امکان پذیر است و توجه کنید که باجه‌ی بلیط فروشی یک ساعت قبل از تعطیل شدن کاخ، بسته می‌شود.


هتل‌های نزدیک به کاخ دولما باغچه استانبول


همان‌طور که متوجه شدید این کاخ در منطقه‌ای خوب قرار دارد که برای اقامت هم مناسب است. پس اگر قصد انتخاب هتلی در این منطقه را دارید تا دسترسی شما به کاخ دولما باغچه استانبول هم آسان شود، بد نیست با این هتل‌ها آشنا شوید:


هتل کنراد بسفروس استانبول (Conrad Istanbul Bosphorus)
یکی از خاص‌ترین هتل‌های استانبول با خدماتی مناسب هتل کنراد بسفروس است. در آنجا می‌توانید از خدمات مناسبی شامل مجموعه آبی، سالن تناسب‌اندام، رستوران‌های مختلف، کلاب‌های شبانه و سالن بار با نوشیدنی‌های متنوع بهره‌مند شوید.


هتل سوئیس اوتل د بسفروس استانبول (Swissotel The Bosphorus, Istanbul)
این هتل 5 ستاره در مجله بشیکتاش قرار گرفته است و تنها 400 متر تا کاخ دولما باغچه فاصله دارد. دلیل محبوبیت این هتل دسترسی راحت آنجا به ایستگاه مترو و نزدیکی به مکان‌های دیدنی استانبول است. در این هتل می‌توانید از خدمات زیر بهره‌مند شوید: مجموعه آبی مجهز همچون سونا، جکوزی، سالن ماساژ، سالن بدنسازی، رستوران‌های لوکس و اتاق‌های بزرگ.
 

سخن پایانی


پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به استانبول، از کاخ دولما باغچه دیدن کنید تا با مکانی که بیش از 200 سال قدمت دارد و محل حکومت پادشاهان عثمانی بوده است آشنا شوید. شما با دیدن  باغ دولما باغچه استانبول  علاوه بر لذت‌بردن از طبیعت زیبای آنجا از معماری اروپایی خاص آن هم شگفت‌زده خواهید شد، معماری و سالن‌هایی که پیش‌تر به آنها پرداختیم. امیدواریم معرفی این کاخ به شما در یافتن مکانی مناسب برای بازدید جاذبه های گردشگری در  تور استانبول  کمک کرده باشد.