021-41571 Info@shadisafar.com
0

شگفتی‌های قلعه رومی آنتالیا: سفری به تاریخ

شهر بی‌نظیر آنتالیا همواره شگفتی‌های فراوانی برای گردشگران دارد که تماشای هر کدام از آنها یک تجربهٔ متفاوت و جدید است. یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های دیدنی آنتالیا قلعه رومی است که از نمادهای مهم تمدن روم باستان بوده و روایتگر داستانی از تاریخ و قدرت است. رومی‌ها این قلعه را برای استحکامات نظامی و گسترش مرزهای خود ساخته بودند تا از طریق آن نیازهای نظامی و استراتژیک خود را برطرف کنند. در واقع قدمت ساخت قلعه رومی آنتالیا به قرن 2 میلادی باز می‌گردد؛ این قلعه ابتدا به عنوان پایگاه نظامی کوچکی ساخته شد و به مروز زمان ساختار گسترده‌تر و پیچیده‌تری پیدا کرد. 


معماری و طراحی قلعه
 

قلعه رومی نشانگر معماری رومیان است و در ساختار ظاهری قلعه می‌توانید مربعی را در قسمت پایین قلعه ببیند که روی آن یک سازهٔ دایره‌ای‌شکل قرار گرفته است. ساخت  قلعه رومی آنتالیا نمادی از دستاوردهای مهندسان در ساخت‌وساز محسوب می‌شود؛ چرا که این قلعه باتوجه‌به نیازهای استراتژیکی خود به شکل مقاومی ساخته شده است تا از نفوذ دشمنان جلوگیری کند. در ساخت این قلعه از سنگ‌های بزرگ و مصالح باکیفیت استفاده شده است. همچنین دیوارهای بلند آن به‌عنوان خط دفاعی عملکرد خوبی داشته‌اند و سربازان رومی از این دیوارها به‌منظور سنگری مستحکم استفاده می‌کردند تا در برابر شلیک دشمن در امان باشند. این قلعه دروازه‌های محافظتی سنگینی هم دارد که ورود و خروج را از طریق آن کنترل می‌کردند. اگر بخواهیم نگاهی به درون قلعه بیندازیم می‌توانیم معابری را مشاهده کنیم که برای حرکت سریع نیروها و جابه‌جایی تجهیزات مناسب بودند. همچنین درون آن تقسیم‌بندی‌هایی صورت‌گرفته تا از فضا به بهترین شکل استفاده شود. 

جاذبه‌های درون قلعه رومی آنتالیا

درون  قلعه رومی آنتالیا جاذبه‌هایی برای بازدید گردشگران وجود دارند که موزه‌های تاریخی از مهم‌ترین آنها به شمار می‌روند. در این موزه‌ها می‌توانید آثار باستانی، ابزارهای جنگ و نقشه‌هایی را مشاهده کنید که شما را به گذشته‌ها می‌برند. همچنین وجود بقایای معماری و ساختار باستانی شامل خیابان سنگ‌فرش‌شده، دروازه‌های عظیم و دیوارهای محکم، از دیگر مواردی هستند که درون قلعه خواهید دید. در داخل قلعه معبدی برای انجام مراسم مذهبی وجود دارد و فضاهایی مانند میدان، آمفی‌تئاتر و سالن اجتماعات هم از دیگر بخش‌هایی هستند که با آن روبه‌رو خواهید شد. تماشای تک‌تک این آثار و مکان‌ها شما را به دل تاریخ برده و با رومیان آشنا خواهند کرد. 

فعالیت‌های تفریحی و گردشگری

بازدید از قلعه رومی آنتالیا تجربه‌ای تاریخی است که در صورت سفر به این شهر می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. همچنین باید در نظر داشته باشید تورهایی وجود دارند که شما را در شناخت آثار باستانی، کسب اطلاعات دقیق و آشنایی با تاریخچه قلعه یاری می‌کنند. علاوه بر مشاهده آثار تاریخی در قلعه، نمایش‌های تاریخی جهت بازآفرینی وقایع برگزار می‌شوند که افرادی با لباس سنتی به اجرای آنها می‌پردازند. اگر هم به ماجراجویی علاقه داشته باشید می‌توانید در اطراف قلعه قدم بزنید و مسیرهای مختلف را مشاهده کنید. 

چشم‌انداز و مناظر اطراف قلعه

ازآنجایی‌که به دلایل استراتژیک، این قلعه در ارتفاع ساخته شده است، چشم‌انداز بی‌نظیری هم به اطراف دارد و درصورتی‌که بخواهید از بالای برج اطراف را مشاهده کنید، طبیعت بکری را خواهید دید.
مناظر طبیعی و دیدنی 
با قرارگیری در قلعه رومی آنتالیا می‌توانید کوه‌های آلپ را مشاهده کنید که با شکوهی شگفت‌انگیز منظره‌ای طبیعی را به رخ می‌کشند. این کوه‌ها در فصول سرد سال پوشیده از برف هستند و لباس سفید به تن دارند و در فصل بهار و تابستان سرسبز خواهند بود. همچنین مشاهده سواحل مدیترانه و دریای بی‌کران، چشم‌انداز دیگری است که قلعه رومی در اختیار شما قرار می‌دهد.


بهترین زمان برای بازدید از قلعه رومی آنتالیا 

انتخاب بهترین زمان برای بازدید از قلعه بستگی به ترجیحات شخصی شما دارد؛ اما به‌صورت کلی بهترین زمان برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی فصل پاییز و بهار هستند که هوا معتدل‌تر بوده و جمعیت هم نسبتا کمتر است. در فصل بهار هوا خنک بوده و مناظر اطراف قلعه سرسبز و زیبا است. در تابستان با هوایی گرم روبه‌رو می‌شوید و در معرض نور مستقیم خورشید قرار خواهید داشت، همچنین عصرهای تابستانی بازدیدکنندگان قلعه افزایش می‌یابند و آنجا شلوغ می‌شود. فصل پاییز با هوای مطبوع خود زمان مناسبی برای بازدید از قلعه در شرایطی ایده‌آل است. در این فصل مناظر اطراف قلعه رنگارنگ شده و زیبایی خاصی دارند. فصل زمستان با هوای سردش ممکن است شما را آزار دهند و یا بارش باران در این فصل می‌تواند مسیر رسیدن به  قلعه را سخت کند. 

 

افسانه‌ها و داستان‌های مرتبط با قلعه رومی

قلعه رومی آنتالیابه‌عنوان نمادی از تاریخ شناخته می‌شود و بخشی از میراث‌فرهنگی منطقه است. این قلعه راز و رمزهای زیادی دارد و افسانه‌های جالبی در مورد آن وجود دارد که بد نیست در مورد آنها آگاهی داشته باشید؛ البته برخی از آنها ترسناک به نظر می‌رسند.
افسانه روح سرباز رومی: طبق این افسانه، ارواح سربازانی که در نبرد کشته شده‌اند شب‌ها به قلعه باز می‌گردند و از آن دفاع می‌کنند.
افسانه گنج پنهان: در مورد این قلعه داستان‌هایی وجود دارند که از گنج‌های پنهان حکایت می‌کنند. طبق این داستان‌ها فرماندهان رومی هنگام عقب‌نشینی، گنج‌های خود را در مخفیگاه‌هایی گذاشته‌اند که هنوز هم در همان جا باقی‌مانده است. 


نتیجه‌گیری

بازدید از قلعه رومی آنتالیا می‌تواند سفری تاریخی به دوران روم باستان باشد و شما را به آن حال و هوا ببرد. اگر به مسائل تاریخی و آثار باستانی علاقه دارید دست‌دست نکنید و همین حالا بارزرو تور آنتالیا از شادی سفر، آمادهٔ بازدید از این قلعه شوید.