021-41571 Info@shadisafar.com
0

رازهای پشت پرده برج خلیفه: داستان‌های مهندسی و طراحی این شاهکار

پشت پرده هر ساختمانی و در روند ساخت آن، داستان‌های زیادی برای شنیدن وجود دارد؛ خصوصا اگر جای مشهوری مانند  برج خلیفه دبی  باشد که در تمام دنیا سروصدا به پا کرده است. این برج عظیم و جذاب که نمادی از بلندپروازی و پیشرفت در دبی است، روایت‌های جالبی دارد که در این مقاله قصد داریم آنها را برایتان بازگو کنیم. برج خلیفه دبی  یکی از جاذبه‌های دیدنی در دبی است که با 828 متر ارتفاع توانسته رکورددار بلندترین سازه دست بشر باشد. در اوایل سال 2004 در شهر دبی تصمیم بر این شد که با هدف تبدیل دبی به یک مکان گردشگری بزرگ، در این شهر زیبا برجی مرتفع با امکاناتی بی‌نظیر ساخته شود. ساخت این برج از سال 2004 تا سال 2010 به طول انجامید و برای ساخت این شاهکار از تکنولوژی‌های پیشرفته و معماران موفق کمک گرفته شده است. برج خلیفه دبی  یک شاهکار هنری است که علاوه بر ارتفاع بسیار بلند، به دلیل طراحی زیبا، کارآمدی و امکانات مناسب موردتوجه عموم قرار گرفته و گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. برج خلیفه دبی  دارای رستوران‌ها، هتل‌ها، دفاتر و سکوی دید باز است و در این برج مرتفع می‌توانید شاهد رویدادهای فرهنگی، هنری و تجاری باشید. نکته جالبی که باید بدانید این است که طراحی برج دبی از معماری اسلامی الهام گرفته و از بُعد زیباشناسی بسیار جذاب است. همچنین استفاده از بهترین مواد ساختمانی و فناوری‌های پیشرفته در ساخت این برج موجب شده تا  برج خلیفه دبی  یکی از مقاوم‌ترین و ایمن‌ترین ساختمان‌های جهان باشد. 

تاریخچه و ایده‌ی اولیه برج خلیفه

در اوایل دهه 2000 میلادی که دبی به سرعت در حال رشد بود، برای ایجاد تحولی بزرگ‌تر که بسیار بلندپروازانه محسوب می‌شد، ایده ساخت  برج خلیفه دبی  ایجاد شد. پروژه ساخت این برج در واقع بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر به نام مرکز شهر دبی بوده و در نهایت در سال 2004 ساخت  برج خلیفه دبی به صورت رسمی آغاز شد. در ابتدای کار نام این برج، برج دبی  بود که طراحی معماری آن هم توسط بهترین شرکت‌های معماری صورت گرفت. ساخت برج دبی توانست تحولی بزرگ در چشم انداز شهر دبی و صنعت گردشگری ایجاد کند. 

نام‌گذاری برج خلیفه دبی

سازه‌ای که امروزه آن را به نام  برج خلیفه  می‌شناسیم در ابتدا قرار بود به نام  برج دبی  نام‌گذاری شود؛ اما در آخرین مراحل ساخت نام آن به  برج خلیفه  تغییر پیدا کرد. شیخ محمد بن رشید که ساخت این برج را آغاز کرد، در سال 2008 به علت بحران مالی جهانی، با مشکلات اقتصادی رو به رو شد و در تامین هزینه‌های ساخت برج به مشکل بر خورد. به همین دلیل حاکم ابوظبی و رئیس امارات متحده عربی، خلیفه بن زاید آل نهیان کمک‌های مالی فراوانی برای ساخت برج کردند. از این رو در پایان کار برای نشان دادن قدردانی و همبستگی و احترام به رئیس امارات متحده عربی، نام این سازه مرتفع از برج دبی  به برج خلیفه  تغییر پیدا کرد. 

 

چالش‌های مهندسی در ساخت برج خلیفه

برج خلیفه دبی  به‌عنوان مرتفع‌ترین سازه جهان با چالش‌هایی زیادی برای ساخت مواجه شد که به راه‌حل‌های هوشمندانه با استفاده از بهترین فناوری‌ها نیاز داشت. یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها ارتفاع بی‌سابقه این ساختمان بود که در همان مراحل ابتدایی طراحی با آن مواجه شدند. برای رفع این مشکل مهندسان سازه از طراحی پایه‌ای Y شکل استفاده کردند تا بار به‌صورت مساوی توزیع شود و مقاومت برج بالا برود. چالش بعدی مقاومت ساختمان در برابر باد شدید بود که برای حل آن از مدل‌های شبیه‌سازی باد در تونل‌های باد استفاده کردند تا بتوانند بهترین شکل و زاویه را در طراحی برج به کار ببرند که موجب کاهش حداکثری تاثیر باد شود. بعد  از تمام این موارد مهندسان با چالش مدیریت سیستم تهویه و حرارت روبه‌رو شدند و پی بردند که این برج مرتفع نیاز به سیستم خنک‌کننده بسیار قوی است. در همین راستا از سیستم‌های خنک‌کننده‌ای استفاده کردند که با بهره‌گیری از آب زیرزمینی بتوانند برج را خنک نگه دارند. علاوه بر این یکی دیگر از راه‌حل‌ها هم استفاده از شیشه‌های خاص با قابلیت بازتابش حرارت بود که به کاهش دمای داخلی  برج دبی  کمک بسیاری کرد. آخرین چالش، ساخت سریع‌ترین و بلندترین آسانسور جهان در  برج دبی بود. در ساخت این آسانسورها از فناوری‌های پیشرفته و نوینی استفاده شده تا همه چیز به‌خوبی و با سرعت مناسب پیش برود. اما در نهایت متخصصان ساخت  برج خلیفه دبی  توانستند به‌خوبی از پس تمام چالش‌ها بربیایند و بعد از شش سال نهایتا برج دبی در سال 2010 افتتاح شد. 

طراحی معماری برج خلیفه: الهام‌ها و نوآوری‌ها

طراحی برج خلیفه یک شاهکار بی‌نظیر با ترکیبی از الهام و نوآوری‌ها بوده که توسط شرکت معماری اسکیدمور، اوینگز و مریل ((SOM صورت گرفته است. معمار ارشد ساخت برج دبی، با الهام از دو منبع معماری اسلامی و شکل گل صحرایی توانست این طراحی جالب‌توجه را برای ساخت ارائه دهد. گل صحرایی دارای پایه‌ای به شکل Y است که سه بخش دارد و معمار  برج دبی  از همین طرح استفاده کرده تا هم زیبایی بصری به برج بدهد و هم برج را در برابر بادهای شدید مقاوم‌تر کند. خطوط منحنی و اشکال هندسی‌ای که در ساخت برج استفاده شده هم حاصل الهام از معماری اسلامی بوده که به‌خوبی با معماری مدرن ترکیب شده و سازه جذابی از ترکیب آنها ایجاد شده است. همچنین ساختار لوله در لوله‌ای هم که در طراحی برج خلیفه استفاده شده برای افزایش ارتفاع برج و مقاومت در برابر زمین‌لرزه بسیار موثر واقع شد. استفاده از سیستم خنک‌کننده مدرن، شیشه‌هایی با پوشش حرارتی و سیستم جمع‌آوری آب، توانسته تاثیر به سزایی در کاهش مصرف منابع طبیعی داشته باشد. در طراحی و ساخت فضای داخلی برج از مواد باکیفیت و مدرن همچون سنگ‌های مرمر، چوب‌های گران و نورپردازی هوشمند استفاده شده تا طراحی داخلی هر طبقه هم به‌اندازه کافی چشمگیر باشد و زیبایی مدنظر را به‌خوبی به مخاطب نشان دهد. 

فناوری‌های پیشرفته مورداستفاده در ساخت برج خلیفه

استفاده از فناوری‌های پیشرفته در طراحی و ساخت  برج خلیفه دبی، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مهندسی جهان، تاثیر بسیاری در افزایش کارایی و سرعت ساخت این بنا داشته است. مهندسان ساخت  برج دبی با استفاده این فناوری‌ها و به‌کارگیری درست هرکدام از آنها در جای خود توانستند سازه‌ای با مقاومت بالا و زیبا بسازند که بسیار کارآمد بوده و به یک منبع غنی برای جذب توریست تبدیل شود. 

مدیریت پروژه و زمان‌بندی ساخت برج خلیفه

علاوه بر تمام مواردی که بیان شد و سختی‌های کار هر کدام از آنها، مدیریت پروژه  برج خلیفه  یکی از پیچیده‌ترین مسائل بود؛ چرا که این سازه عظیم به‌عنوان گسترده‌ترین پروژه ساختمانی به برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های دقیق نیاز داشت تا بتواند طی فرایند ساخت همه‌ی مراحل را به‌خوبی طی کند و طبق زمان‌بندی مشخص شده و با بودجه مشخصی به پایان برسد. در طی روند مدیریت این پروژه باید ابتدا تمام فعالیت‌ها طی یک برنامه جامع و کامل به مهندسان طراح ارائه می‌شد و با پیگیری‌های دقیق احتمال هرگونه خطایی کاهش داده می‌شد. در طی ساخت برج دبی  تیم‌های مختلفی همچون معماران، مهندسان سازه، مهندسان مکانیک، الکترونیک و... با هم همکاری می‌کردند که در نهایت بتوانند برجی بی‌عیب‌ونقص را تحویل بدهند. هماهنگی میان این گروه‌ها کار بسیار دشواری بود و مدیر پروژه با استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات توانست به‌خوبی این هماهنگی را ایجاد کند. همچنین تامین منبع مالی ساخت برج خلیفه یکی از چالش‌هایی بود که مدیریت با آن روبه‌رو شد و با بودجه‌بندی دقیق و نظارت مستمر توانست پروژه را با موفقیت مالی به اتمام برساند.


تأثیرات زیست‌محیطی و راهکارهای پایداری

یکی از چالش‌هایی که در هنگام ساخت  برج خلیفه  به وجود آمد، چالش‌های زیست‌محیطی بود که باید به‌خوبی مدیریت می‌شد. در شهری مانند دبی که منابع آب محدودی وجود دارد و هوا بسیار گرم است، توجه به میزان مصرف آب و انرژی در این برج بسیار اهمیت داشت. به همین دلیل هم برای کاهش اثرات زیست‌محیطی مهندسان باید از راهکارهای مناسب و فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کردند. یکی از راه‌هایی که برای حل این مسئله پیش گرفتند، ساخت سیستم خنک‌کننده مرکزی بود که از آب‌های زیرزمینی برای خنک کردن  محیط استفاده می‌کنند و دیگری مجهز کردن برج خلیفه به سیستم جمع‌آوری و بازیافت آب باران است که بتواند بخشی از آب مصرفی را تامین کند. همچنین برای جلوگیری از هدررفت انرژی و هوای خنک، از شیشه‌هایی با فناوری جدید استفاده کردند تا با داشتن قابلیت بازتاب حرارت بتوانند در کاهش مصرف سیستم خنک‌کننده و مصرف انرژی، تاثیر مثبت داشته باشد. علاوه بر تمام موارد گفته شده در سیستم روشنایی برج از نورپردازی هوشمند و سیستم روشنایی کم‌مصرف استفاده شده که به‌صورت خودکار نور طبیعی را تنظیم می‌کند و مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند. مدیریت دقیق پسماند و استفاده از مواد بازیافتی هم یکی دیگر از مجموعه کارهایی است که برج خلیفه در قبال حفاظت محیط‌ زیست انجام می‌دهد. تمام این عوامل برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و به‌حداقل‌رساندن تاثیرات منفی زیست‌محیطی این برج صورت‌گرفته است.

سیستم‌های ایمنی و پایداری برج خلیفه 

در ساخت  برج خلیفه  به عنوان بلندترین آسمان خراش جهان از سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای استفاده شده تا امنیت ساکنان و بازدیدکنندگان به خوبی تامین شود. این سیستم‌ها که با فناوری‌های دقیقی طراحی شده‌اند، برج را در برابر شرایط مختلف محیطی و خطرات مقاوم می‌کنند. یکی از مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی که در برج خلیفه  وجود  دارد، سیستم ضد حریق پیشرفته است. سیستم ضد حریق شامل سنسورهای دود و هشداردهنده صوتی و تصویری است که در صورت آتش سوزی فعال شده و به ساکنین هشدار می‌دهد. در کنار این سیستم، پله‌های اضطراری و آسانسورهای ضدحریق هم وجود دارند تا به ایمنی ساکنین در هنگام آتش سوزی کمک کنند. برای اینکه در شرایط اضطرای همچون آتش سوزی و نشت گاز، هوای تمیز بتواند به طبقات برسد، مهندسان در ساخت برج خلیفه از سیستم‌های تهویه و کنترل هوا استفاده کرده‌اند که به صورت خودکار هوای مطبوع را وارد می‌کنند. اما مهم‌ترین نکته‌ای که در ساخت  برج خلیفه  استفاده شده طراحی پایه  Y شکل برج و استفاده از بتن است؛ چرا که این کار موجب افزایش استقامت برج دبی و توزیع یکسان فشار برج است. سیستم بعدی که می‌‍خواهیم در مورد آن صحبت کنیم سیستم مانیتورینگ پیشرفته است. این سیستم از طریق هماهنگی با سنسورهای دیگر، وضعیت سازه را به‌صورت مداوم مانیتور کرده و هرگونه تغییر در شرایط را اعلام می‌کند.
تمام این تدابیر امنیتی و استفاده از به روزترین فناوری‌ها در ساخت سنسورها توانسته‌اند برج دبی  را به یکی از ایمن‌ترین ساختمان‌های جهان تبدیل کنند و سلامت ساکنین و بازدیدکنندگان را تضمین نمایند. 

 

جزئیات داخلی برج خلیفه: از مواد استفاده شده تا امکانات رفاهی 

برج خلیفه دبی  طراحی داخلی بی‌نظیری دارد که برای ساخت آن از بهترین مواد استفاده شده تا تجربه یک زندگی لوکس را به ساکنین بدهد. اگر به داخل این برج بروید و با دقت به جزئیات موجود نگاهی بیندازید به‌خوبی باظرافت به‌کاررفته در طراحی داخلی، از انتخاب مواد تا اجرا، خواهید شد. در فضای داخلی از کف‌پوش‌های مرمر ایتالیایی استفاده شده که قدم‌زدن روی آنها بسیار لذت‌بخش است. دیوارها با دیوارپوش‌های چوبی و طرح‌های مدرن دیزاین شده‌اند و شیشه‌ها هم ضد خش و بازتابنده نور هستند. از فلزات گران‌بهایی همچون طلا و نقره در برخی جزئیات و نورپردازی داخلی استفاده شده که جذابیت فضا را افزایش دهند و لوکس بودن آن را به رخ بکشند. همچنین استفاده از نورپردازی هوشمند و نورهای LED، به ایجاد فضایی جذاب و حال و هوای خاص کمک کرده است. از طراحی و زیبایی برج که بگذریم نوبت به بررسی امکانات رفاهی آن می‌رسد. برج خلیفه دبی امکانات فوق‌العاده‌ای را برای ساکنین و بازدیدکنندگان فراهم کرده تا بتواند نیازهای آنها را برطرف کند. این امکانات شامل موارد مختلفی همچون استخرهای متنوع، سالن ورزشی، اسپا، مراکز درمانی، کتابخانه، سالن کنفرانس، رستوران‌ها، هتل‌ها و کافه‌های زیبا می‌شود که در کنار هم تجربه خوبی را برای افراد ایجاد می‌کنند. همچنین واحدهای مسکونی برج طراحی لوکس و زیبایی دارند و در ساخت این واحدها هم از مواد و تجهیزات عالی استفاده شده است؛ وجود آشپزخانه مجهز و حمام لوکس هم در جذابیت این واحدهای مسکونی تاثیرگذارند.  

 

بخش‌های مختلف برج خلیفه 

برج خلیفه دبی  به عنوان یک آسمان خراش لوکس و بلندترین سازه جهان دارای بخش‌های مختلفی است که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. طراحی این بخش‌ها به گونه‌ای است که بتوانند نیازهای ساکنین و بازدیدکنندگان و کسب وکارها را فراهم کنند. در این برج بخش‌های اداری، مسکونی، هتل، رستوران، سکوی تماشا و بخش ارتباطات وجود دارند. در ادامه بیشتر با طبقات برج آشنا خواهید شد.  

از ابتدا تا طبقه 39 متعلق به هتل آرمانی است که گردشگران برای اقامت می‌توانند به آنجا بروند. از طبقات 39 تا 108 بخش مسکونی قرار داد که در آن 900 آپارتمان شخصی وجود دارد. نکته جالب در مورد این واحدهای مسکونی این است که تنها هشت ساعت پس از آغاز فروش، تمام واحدها خریداری شدند. این آپارتمان‌ها با طراحی‌های مختلفی شامل سوئیت‌های یک خواب یا دو، سه و چهار خواب هستند و فضای داخلی آنها بسیار زیبا و چشمگیر است. در این بین در طبقات 43، 76 و 123 لابی‌های اختصاصی با امکانات مناسب همچون استخرهای سرپوشیده و روباز، جکوزی، باشگاه ورزشی و اتاق مناسب کنفرانس و رویدادها وجود دارند. در ادامه از طبقات 108 تا 154 مختص بخش اداری است؛ البته به استثنای طبقات 124،125 و148 که در آن سکوی تماشا برای بازدید کنندگان وجود دارد. یک رستوران هم در طبقه 122 است که برای سرو غذا می‌توانید به آنجا بروید. طبقات بالاتر که شامل 154 تا 163 می‌شود برای تاسیسات هستند.  

 

 امکانات و خدمات برج دبی 

در  برج خلیفه دبی  امکانات بی‌نظیری وجود دارند که در این بخش به معرفی آنها می‌پردازیم: 

رستوران‌های داخل برج 

رستوران اتمسفر (At.Mosphere):در ارتفاع 442 متری و در طبقه 122 برج دبی، رستورانی با سه فضای لوکس غذاخوری وجود دارد که رستوران اتمسفر نام دارد. در این رستوران می‌توانید پشت پنجره بنشینید و غذای خود را در حالی میل کنید که با چشم انداز زیبایی از شهر دبی و دریا رو به رو هستید.  

رستوران آرمانی امل (Armani Amal): اگر به غذاهای تند و پر ادویه هندی علاقه دارید حتما به رستوران آرمانی امل بروید و حین میل‌کردن غذا از تماشای فواره دبی لذت ببرید.  

رستوران ایتالیایی آرمانی (Armani Ristorante):اگر دوست دارید طعم غذاهای اصیل ایتالیایی را بچشید و تجربه متفاوتی کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم در برج دبی به رستوران ایتالیایی آرمانی بروید. 

رستوران آرمانی هاشی (Armani Hashi):رستوران آرمانی هاشی در برج خلیفه دبی، یکی از بهترین رستوران‌ها برای تجربه غذاهای ژاپنی است. این رستوران فضایی دنج و زیبا دارد و در آن موسیقی زنده اجرا می‌شود.  

رستوران آرمانی دلی ‌ (Armani Deli): این رستوران حال و هوای کلاسیک دارد و غذاهای لذیذی از نقاط مختلف اروپا در آن سرو می‌شوند. با رفتن به این رستوران هنگام غذاخوردن می‌توانید منظره فواره دبی را هم مشاهده کنید.  

رستوران مدیترانه‌ای آرمانی (Armani Mediterraneo):برای میل کردن غذاهای یونانی، اسپانیایی و خاورمیانه‌ای به رستوران مدیترانه‌ای آرمانی بروید که انتخاب بسیار خوبی است.  

لانژ برج خلیفه دبی

لانژ برج خلیفه در طبقات 152 تا 154 قرارگرفته که در واقع مرتفع‌ترین لانژ جهان محسوب می‌شود که در آن می‌توانید صبحانه و نوشیدنی میل کنید. تجربه صرف صبحانه در این لانژ بسیار متفاوت است چرا که می‌توانید در ارتفاع 585 متری هنگامی که دارید طلوع خورشید را تماشا می‌کنید از نوشیدن چای خود هم لذت ببرید. فضای این لانژ بسیار لوکس است و در آن با مبلمان زیبا و آبنماهای مجلل مواجه خواهید شد. همچنین در فضای باز آن هم می‌توانید دبی را تماشا کرده و تجربه جدیدی کسب کنید. 

مراکز ورزشی برج خلیفه 

در برج دبی باشگاه‌ها و استخرهایی وجود دارند تا افراد از آنها استفاده کرده و از اوقات فراغت خود نهایت استفاده را ببرند. باشگاه برج دبی 6320 متر مربع مساحت دارد و مکانی عالی برای ورزشکاران است؛ چشم اندازه بی‌نظیر این باشگاه به شهر دبی، لحظات ورزشی متفاوتی را برای ورزشکاران رقم می‌زند. این باشگاه با داشتن فضایی مناسب برای ورزش و تجهیزات پیشرفته پذیرای افراد علاقه‌مند است. البته در نظر داشته باشید که این باشگاه چند بخش مختلف دارد که یکی از آنها به صورت اختصاصی برای بانوان درنظر گرفته شده است. علاوه بر باشگاه، در برج دبی استخرهای سرپوشیده و سربازی وجود دارند که بسیار تمیز و با کیفیت است. همچنین در بخشی از این استخرها تخت‌های راحتی برای استراحت هم قرار داده شده که در آنجا استراحت کنید و نوشیدنی مورد علاقه خود را میل کنید. بخش بعدی که در برج خلیفه وجود دارد، مرکز اسپا است. این مرکز با داشتن سونا، اتاق بخار و دوش خاصی که ترکیبی از جلوه‌های مختلف آب است، توانسته طرفداران زیادی پیدا کند. برخی افراد هم برای استفاده از خدمات درمانی، ماساژ، جوانسازی بدن و ... به آنجا می‌روند. 

 

سکوهای دید برج خلیفه 

یکی از جذاب‌ترین امکانات برج خلیفه، سکوهای دید آنجا است که در طبقات بالایی قرار دارند. با قرارگیری روی این سکو، شما دید خوبی به شهر دبی و خلیج‌فارس خواهید داشت.  

برج خلیفه به‌عنوان نماد دبی: تأثیرات فرهنگی و اقتصادی 

برج خلیفه به‌عنوان نماد دبی شناخته می‌شود و توانسته به‌تنهایی تاثیر فرهنگی و اقتصادی عمیقی بر این شهر بگذارد. از بُعد فرهنگی، این برج نشان‌دهنده پیشرفت، بلندپروازی و مدرن بودن شهر دبی است که به‌صورت مستمر فعالیت می‌کند و تبدیل به مرکزی فرهنگی هنری شده است که در آن نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری برگزار می‌شود. برج دبی علاوه بر تاثیر عمده‌ای که از لحاظ فرهنگی بر روی شهر دبی داشته، از لحاظ اقتصادی هم بسیار قوی عمل کرده و وجودش تاثیر زیادی در پیشرفت اقتصاد کشور داشته است. در واقع برج خلیفه دبی به مقصدی گردشگری برای توریست‌های سراسر دنیا تبدیل شده که موجب جذب سرمایه و رونق اقتصادی می‌شود. همچنین برج خلیفه با ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، به بهبود زندگی ساکنان دبی و افزایش درآمد آنها هم کمک کرده است. به‌صورت کلی این شاهکار معماری که نمادی از توسعه دبی است، تاثیر بسیار خوبی بر روی ماندگاری فرهنگ و پیشرفت اقتصاد داشته است. 

 

نقش برج خلیفه در تغییر چشم‌انداز شهری دبی 

یکی دیگر از تاثیراتی که ساخت برج خلیفه بر روی شهر دبی داشته، تغییر چشم‌انداز شهری دبی است. این برج به‌عنوان بلندترین سازه در جهان، ارتفاعی خیره‌کننده دارد و نقطه عطفی در شهر دبی به شمار می‌رود. معماری زیبای برج تاثیر زیادی در ایجاد سبک جدیدی از معماری که ترکیبی از مدرنیته و نوآوری به شمار می‌رود، داشته است. همچنین برج خلیفه تاثیر مثبتی هم بر روی توسعه زیرساخت‌های شهری دبی، شبکه حمل‌ونقل عمومی و ساخت فضاهای سبز داشته است. چرا که ایستگاه متروی برج خلیفه یکی از پرترددترین ایستگاه‌های مترو دبی بوده و فضاهای سبز اطراف این برج بزرگ هم محیط مناسبی برای ساکنین فراهم کرده است.  

رکوردهای جهانی برج خلیفه 

برج خلیفه دبی با شگفتی‌ها و زیبایی‌های خاص خود توانسته در مواردی رکوردهای جهانی را کسب کند و توانمندی طراحان و مهندسانش را به مردم سراسر جهان نشان دهد. در این بخش با این رکوردها آشنا خواهید شد. 

برج خلیفه با ارتفاع 828 متر رکوردار بلندترین ساختمان جهان است. 

برج دبی با وجود سکوهای دید در طبقات 125،124 و148، توانسته رکورد بالاترین سکوهای دید جهان را از آن خود کند. 

رکورد بلندترین و سریع‌ترین آسانسورهای جهان که با سرعتی حدود 10 متر بر ثانیه حرکت می‌کنند، در دست این برج است.  

همچنین برج خلیفه با داشتن 163 طبقه قابل استفاده رکورددار بیشترین طبقات در ساختمان است.  

 

تاثیرات اقتصادی و گردشگری برج خلیفه 

برج خلیفه به‌عنوان یک جاذبه توریستی بزرگ در دبی تاثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد و صنعت گردشگری شهر داشته است.  تاثیرات اقتصادی آن شامل جذب سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش ارزش املاک در آن منطقه و تقویت بخش تجاری منطقه می‌شود. از لحاظ گردشگری هم برج خلیفه توانسته با جذب گردشگر، رونق صنعت هتلداری و پیشرفت زیرساخت‌های گردشگری به شهر دبی کمک کند.  

 

نکات جذاب و کمتر شناخته‌شده درباره برج خلیفه 

در مورد بلندترین سازه جهان نکاتی وجود دارد که شاید کمتر به گوشتان خورده باشد و خوب است که کمی هم در مورد آنها با هم صحبت کنیم و حقایق جالب این برج را بشناسیم. 

طراحی برج خلیفه از یک گل صحرایی به نام هایمنوکالیس الهام گرفته شده است که نشانگر استفاده تلفیقی از هنر و مهندسی در طراحی برج است.  

در برج خلیفه روزانه حدود 250 هزار گالن آب مصرف می‌شود. 

نمایش‌های نور و موسیقی در شب، یکی از جذابیت‌های برج خلیفه است.  

ساکنان این برج در ارتفاع بالایی زندگی می‌کنند که فشار هوا و تغییرات دمایی را تجربه می‌کنند. همچنین این ساکنین از امکانات لوکس و مناظر خیره‌کننده هم برخوردار هستند. 

آسانسورهای برج خلیفه با سرعتی فوق‌العاده بالا حرکت می‌کنند و در ساخت آنها از سطح بالایی از امکانات و فناوری استفاده شده است.  


چرا بازدید از برج خلیفه دبی پیشنهاد می‌شود؟

برج دبی

ازآنجایی‌که  برج خلیفه  بلندترین سازه جهان است، قطعا بازدید از آن می‌تواند تجربه خوبی باشد که هر گردشگری باید آن را کسب کند. اما نباید فراموش کنید که با رفتن به این برج می‌توانید از ارتفاعی زیاد در طبقات 125،124 و 148 به سکوهای دید باز بروید  و چشم‌انداز زیبایی از شهر را شاهد باشید. همچنین رفتن به  برج خلیفه دبی  یک تجربه لوکس به شمار می‌رود که شما را با امکانات بی‌نظیر، رستوران‌های باکیفیت با منظره‌ای فوق‌العاده و طراحی داخلی زیبا رو به رو می‌کند. 

مسیر ورود به برج خلیفه دبی و فضای بیرونی برج

برج خلیفه دبی  در امارات متحده عربی در بلوار شیخ محمد بن راشد قرار گرفته است که نزدیک دبی مال است. این برج در حدفاصل 3.3 کیلومتری از دریا است و در اطراف برج دریاچه و رودخانه مصنوعی وجود دارد. فضاهای سبز اطراف برج یکی از زیبایی‌هایی است برج دبی  را به نگینی درخشان تبدیل کرده‌اند. یکی دیگر از جذابیت‌های  برج خلیفه  آبنمای دبی است که در محوطه برج قرار گرفته و آب را تا ارتفاع 150 متر پرتاب می‌کند. در این آبنما از 6600 لامپ مختلف استفاده شده و هر روز از ساعت 7 عصر تا 11 شب فعالیت می‌کند. همچنین در فضای بیرونی برج فروشگاه‌ها و کافه‌های متعددی قرار دارند که برای استراحت می‌توانید به آنجا بروید. 

انواع بلیط برای بازدید از سکوهای دید برج خلیفه دبی

برای بازدید از  برج خلیفه  نیاز به تهیه بلیط دارید تا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را خلق کنید. این بلیط‌ها انواع مختلفی دارند و طبق برنامه‌ای که برای خود در نظر گرفته‌اید می‌توانید هر کدام را خواستید تهیه کنید. 
•    بلیط استاندارد: این بلیط برای بازدید از سکوی دید طبقه 124 و 125 است و به شما امکان مشاهده منظره پانوراما از شهر دبی را می‌دهد. در سکوی دید باز طبقه 124 دوربین‌های تلسکوپی وجود دارند تا شما بتوانید مناظر اطراف را با جزئیات بیشتری مشاهده کنید. 
•   بلیط At the Top SKY: این بلیط برای طبقه 148 برج خلیفه است که بلندترین سکوی دید جهان به شمار می‌رود. با تهیه این بلیط شما از طریق ورودی VIP به طبقه 148 می‌روید و از امکانات لوکس و خدمات ویژه‌ای همچون پذیرایی با نوشیدنی بهره‌مند خواهید شد. 
•    بلیط ویژه غروب آفتاب: اگر دوست دارید غروب آفتاب را بر فراز دبی مشاهده کنید، این بلیط را تهیه کنید تا در ساعتی خاص به بالای برج رفته و غروب زیبای خورشید را تماشا کنید. 
•    بلیط ویژه ساعات غیر اوج: اگر از شلوغی بیش از حد خوشتان نمی‌آید و دوست دارید در محیطی آرام از برج بازدید کنید، این بلیط ویژه را تهیه کنید تا از ازدحام جمعیت به‌دور باشید و در ساعات غیر اوج به بازدید بپردازید. 
•    بلیط‌های ترکیبی: اگر دوست دارید علاوه بر برج دبی، از آکواریوم و دبی مال هم بازدید کنید می‌توانید این بلیط را تهیه کنید. 

نکاتی برای بازدیدکنندگان برج دبی

اگر به دبی سفر کرده‌اید حتما باید ازبرج دبی  بازدید کنید و از محیط زیبای آن لذت ببرید؛ اما برای این که در بهترین شرایط بتوانید به برج بروید و تجربه‌ی لذت‌بخشی خلق کنید، بهتر است برخی نکات را مدنظر داشته باشید.
•    حتما بلیط خود را از قبل تهیه کنید. چرا که برج خلیفه  یک جاذبه توریستی محبوب است و بلیط‌هایش به‌سرعت به فروش می‌روند.
•    زمان مناسبی را برای بازدید در نظر بگیرید که از ازدحام و شلوغی به‌دور باشید و در آرامش به بازدید بپردازید. 
•    ازآنجایی‌که در مکان‌های عمومی شهر دبی، پوشیدن لباس مناسب ضروری است، حتما به این موضوع توجه داشته باشید و با پوشش مناسبی به برج خلیفه بروید. 
•    به یاد داشته باشید که قبل از ورود به برج با بازرسی امنیتی روبه‌رو خواهید شد و پیشنهاد می‌کنیم لوازم غیرضروری را همراه خود به برج نبرید که با مشکلی مواجه نشوید. 
•    درست است که آسانسور برج خلیفه در کمترین زمان شما را به طبقات بالا می‌برد، اما به علت ازدحام جمعیت ممکن است کمی منتظر بمانید، پس صبور باشید. 
•    عکاسی و فیلم‌برداری در برج آزاد است، پس با خیال راحت لباس‌های زیبای خود را بپوشید و در سکوهای دید عکس‌های زیبایی بگیرید. 
•    اگر دوست دارید در مورد تاریخچه و معماری برج بیشتر بدانید می‌توانید از راهنمایان تور استفاده کنید و سوالات خود را بپرسید. 
•    به علت ازدحام و شلوغی، ممکن است کمی دیرتر از زمان تعیین شده به سکوهای دید برسید، پس این موضوع را در نظر بگیرید و سعی کنید کمی زودتر در محل حاضر شوید. 

 

زمان مناسب برای بازدید از برج خلیفه 

برج خلیفه دبی

بازدید از برج خلیفه دبی  تجربه‌ای به‌یادماندنی برایتان خواهد بود که نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی دارد تا بتوانید در زمان مناسبی به آنجا بروید و بهترین لحظات را سپری کنید. پس برای اینکه زمان مناسب را انتخاب کنید، آگاهی از ساعت فعالیت و بهترین فصل رفتن به برج خلیفه می‌تواند به شما کمک کند. 
بهترین فصل برای رفتن به  برج خلیفه  از نوامبر تا مارس (آبان تا اسفند) است چرا که در سایر فصول هوای شهر دبی بسیار گرم است و ممکن است گرمای هوا شما را اذیت کند؛ بنابراین برای اینکه تجربه بهتری داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم در فصول خنک‌تر به دبی بروید. 
برای اینکه بهترین ساعت را برای بازدید از برج انتخاب کنید، ما ساعات اولیه صبح یا اواخر شب را توصیه می‌کنیم که جمعیت کمتری در برج حضور دارند و بازدید راحت‌تر است. همچنین تماشای غروب خورشید از برج خلیفه می‌تواند تجربه خوبی باشد، پس اگر دوست دارید آن را امتحان کنید حتما حواستان به ساعت بلیطی که تهیه می‌کنید باشد. 

مسیر مناسب برای رفتن به برج دبی 

برای رفتن به  برج دبی  مسیرهای مختلفی وجود دارند که شما هر کدام را دوست داشته باشید می‌توانید انتخاب کنید. دسترسی به  برج خلیفه  از طریق حمل‌ونقل عمومی، تاکسی، خودرو شخصی و پیاده امکان‌پذیر است. 
•    اگر از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید که مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش است، می‌توانید از ایستگاه متروی برج خلیفه استفاده کنید که مستقیما شما را به ورودی برج می‌رساند. 
•    تاکسی‌ها و خدماتی مانند اوبر در نقاط مختلف شهر آماده هستند تا شما را به ورودی برج خلیفه ببرند. 
•    اگر خواستید با خودرو شخصی به  برج دبی  بروید باید از طریق بزرگراه شیخ زاید اقدام کنید که یکی از اصلی‌ترین راه‌های دسترسی به مرکز شهر دبی است. سپس ماشین خود را در پارکینگ‌هایی که در نزدیکی برج قرار دارند پارک کرده و پیاده به برج بروید. 
•    اگر محل اقامت شما فاصله زیادی تا  برج خلیفه  ندارد می‌توانید از مسیرهای پیاده‌روی اطراف برج استفاده کنید و ضمن لذت‌بردن از مناظر زیبا، به ورودی برج دسترسی داشته باشید. 

نتیجه‌گیری و چشم‌انداز آینده برج خلیفه

برج خلیفه دبی نمادی برجسته از هنر و معماری در شهر دبی است که یک شاهکار مهندسی به شمار می‌رود. این شاهکار زیبا تاثیر به سزایی در فرهنگ و هنر، اقتصاد، صنعت گردشگری و صنعت هتلداری شهر دبی داشته و توانسته دبی را به قطب گردشگری تبدیل کند. در برج خلیفه دبی امکانات و خدمات لوکسی برای ساکنین و بازدیدکنندگان وجود دارد، همچنین هتل‌های خوبی برای اقامت در این برج هست که انتخاب اول گردشگران در  تور دبی  است. ازآنجایی‌که برج خلیفه دبی رکورددار بلندترین سازه جهان است، توصیه می‌کنیم اگر به شهر دبی رفتید حتما به این برج سر بزنید و با رفتن به سکوهای دید در طبقات بالا، تجربه جدیدی کسب کنید. برای کسانی که به دنبال تجربه‌ای بی‌نظیر هستند، پیشنهاد می‌شود ازتور لحظه آخری دبی  استفاده کنند تا با قیمت مناسب‌تری از این جاذبه‌های فوق‌العاده بهره‌مند شوند.