021-41571 Info@shadisafar.com
0

مسجد جمیرا: شاهکار معماری اسلامی در قلب دبی

دبی شهر مدرنی است که مکان‌های دیدنی زیادی را در دل خود جای‌داده تا مقصد مناسبی برای گردشگرانی باشد که دوست دارند تعطیلات خود را در فضایی امروزی و با امکانات سپری کنند. در دبی انواع تفریحات برایتان فراهم است و بسته به سلیقه خودتان می‌توانید به هر کجا که دوست داشته باشید سر بزنید. یکی از تفریحات رایگان دبی که نمادی از فرهنگ، مذهب و هنر محسوب می‌شود، مسجد جمیرا نام دارد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با این مسجد آشنا کنیم و اطلاعاتی خوبی از مسجد، در اختیارتان بگذاریم.

تاریخچه مسجد جمیرا

منطقه جمیرا در ابتدا محل زندگی اعرابی بود که به ماهیگیری و صید مروارید مشغول بودند، بعدها این مکان محل زندگی ثروتمندانی شد که به توسعه علاقه داشتند. از سال 1995 طرحی جهت توسعه شهر ارائه شد که مردم را به ساخت ساختمان‌های جدید تشویق می‌کرد، در همین راستا در سال 1976 دستور ساخت مسجد جمیرا دبی (Jumeirah Mosque)، به‌عنوان نمونه‌ای باشکوه از معماری اسلامی، توسط شیخ رشید بن سعید آل مکتوم، حاکم وقت دبی، صادر شد. هدف از ساخت مسجد جمیرا دبی، در ابتدا ایجاد فضایی معنوی برای مسلمانان بوده و  پس از آن، مسجد نمادی برای نشان‌دادن مذهب، هنر و فرهنگ مسلمانان به سایر گردشگران هم محسوب می‌شده. ازآنجایی‌که مسجد جمیرا نمادی از همبستگی مسلمانان است، در آن برنامه‌های مذهبی، تورهای آموزشی و مراسم‌های مختلف، خصوصا در ماه مبارک رمضان، برگزار می‌شوند. به‌صورت کلی مسجد جمیرا در طول سال‌های طولانی، تنها مرکز عبادت نبوده و به‌عنوان پلی میان ادیان شناخته شده و موجب پیوند فرهنگی میان آنها است. 

معماری مسجد جمیرا

مسجد جمیرا دبی  با ترکیبی از معماری فاطمی و عثمانی ساخته شده است و شاهکاری منحصربه‌فرد در دبی به شمار می‌رود. این شاهکار بی‌نظیر از سنگ‌های سفیدرنگ زیبایی ساخته شده تا جلوه‌ای ویژه به ظاهر ساختمان ببخشد. خود مسجد به شکل مربعی است و دو مناره بلند به ارتفاع 70 متر در ساخت مسجد به‌کاررفته که با طراحی هندسی خاص خود شکوه مسجد را دوچندان کرده‌اند. همچنین یک گنبد بزرگ روی سقف مسجد وجود دارد که نمادی از معماری اسلامی به شمار می‌رود. چیزی که مسجد جمیرا را خاص می‌کند استفاده از نور طبیعی در روشنایی مسجد است. در این فضا پنجره‌های بزرگی وجود دارند که نور را از بیرون منعکس کرده و فضایی آرامش‌بخش ایجاد می‌کنند. همچنین وجود دیوارهای بلند در این مسجد که دارای نقوش چشم‌نواز هستند، از دیگر ویژگی‌های جمیرا است. در معماری مسجد جمیرا تلاش کرده‌اند محیطی را بسازند تا علاوه بر عبادتگاه، محلی آرامش‌بخش برای لذت‌بردن از هنر اسلامی هم باشد. 

فضای داخلی مسجد با طاق‌های زیبا

بعد از اینکه با معماری مسجد و ظاهر بیرونی آن آشنا شدید، نوبت به فضای داخلی و تماشای طاق‌های بلندی می‌رسد که گردشگران را مجذوب می‌کنند. طراحی این طاق‌ها باظرافت بسیار زیاد و الهام‌گیری از کتیبه‌های قرآنی صورت‌گرفته است. نقش‌های هندسی و خطوط عربی روی سقف مسجد هم از دیگر ویژگی‌هایی است که در محیط داخلی با آن روبه‌رو خواهید شد. همچنین کاشی‌کاری ظریف دیوارهای داخلی مسجد و استفاده از شیشه‌های رنگارنگ برای انعکاس نور خورشید، جلوهٔ چشم نوازی به محیط داده‌اند. درون مسجد جمیرا دبی، محرابی باشکوه وجود دارد که از مرمر سفید ساخته شده است. همچنین در این مسجد منبری چوبی برای خطبه و سخنرانی وجود دارد که با نقوش اسلیمی تزیین شده است. به‌صورت کلی تمام عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تامسجد جمیرا، بازتابی از فرهنگ و هنر اسلامی باشد. 

ابعاد و ظرفیت مسجد جمیرا

مسجد جمیرا با طراحی زیبایی که دارد یکی از باشکوه‌ترین مساجد دبی به شمار می‌رود و تعداد زیادی نمازگزار را در خود جای می‌دهد؛ این مسجد حدود 1300 نفر ظرفیت در بخش داخلی دارد. همچنین فضای بیرونی مسجد هم به‌گونه‌ای است که  در مراسم‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد تا افراد بیشتری بتوانند برای نماز حاضر شوند. 

اهمیت فرهنگی و مذهبی مسجد جمیرا

مسجد جمیرا دبی علاوه بر اینکه مکانی مهم برای عبادت است، نمادی از هویت فرهنگی و مذهبی مردم دبی هم محسوب شده و تاثیر بسیاری در انتقال فرهنگ به گردشگران دارد. در این مسجد برنامه‌های آموزشی مختلفی برای ترویج همبستگی میان مسلمانان برگزار می‌شود که گردشگران هم در آنها شرکت می‌کنند. همچنین مسجد جمیرا در مراسم و مناسبت‌های خاص مانند ماه رمضان، نماز عید فطر و... نقش مهمی را به‌عنوان یک مرکز فرهنگی و مذهبی ایفا می‌کند و مسلمانان زیادی از سراسر جهان برای شرکت در مراسم‌ها، به جمیرا می‌آیند. 

بازدید از مسجد جمیرا

امکان بازدید ازمسجد جمیرا دبی  برای مسلمانان و غیرمسلمانان فراهم است. بازدید از این مکان فرصت خوبی برای درک بهتر فرهنگ اسلامی برایتان فراهم می‌کند؛ همچنین می‌توانید با تماشای ساختمان و آشنایی با آن، به شناخت بهتری از معماری اسلامی هم برسید. برای آشنایی با تاریخچه، معماری و ویژگی‌های مسجد، بهتر است از تورهای راهنما در مسجد کمک بگیرید تا شما را به تمام بخش‌های داخلی ببرند و توضیحات مناسبی را در اختیارتان قرار دهند. البته فراموش نکنید که برای بازدید از مسجد جمیرا، لباس مناسبی بپوشید که احترام این مکان مقدس حفظ شود.

مسجد جمیرا: پلی بین فرهنگ‌ها

مسجد جمیرا با برگزاری تورهای آموزشی و برنامه‌های مختلف، عامل مهمی برای آشنایی فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر شده است. بازدیدکنندگانی که از سراسر جهان به مسجد جمیرا می‌آیند، با شرکت در این برنامه‌ها تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و به تقویت ارتباطات بین‌المللی کمک می‌کنند. البته خوب است بدانید که این مسجد به‌عنوان نمادی از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در دبی هم شناخته می‌شود و به‌خوبی مذاهب مختلف را در کنار هم جمع می‌کند. ازآنجایی‌که در برنامه آموزشی مسجد، به سوالات بازدیدکنندگان هم جواب داده می‌شود، فرصت خوبی برای گفتگو با افرادی از سایر مذاهب برایتان فراهم است. 

مسجد جمیرا در مقایسه با سایر مساجد معروف دبی

مسجد جمیرا دبی از لحاظ معماری زیبا و بزرگی فضا، با سایر مساجد دبی رقابت می‌کند. مسجد جمیرا با ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فردی که دارد فضایی آرامش‌بخش و معنوی ایجاد کرده؛ در مقابل مسجد شیخ زاید (مسجد سفید) هم به دلیل طراحی مدرن و وسعت زیاد خود به شهرت زیادی رسیده است. مسجد جامع دبی هم مسجد بزرگی است که در مقایسه با جمیرا، مناره‌های بلندتری دارد؛ این مسجد در سال 1900 ساخته شده اما در سال 1960 تخریب شد و مجددا در سال 1998 در مجاورت موزه ملی ساخته شد. تفاوت مهمی که میان مسجد جمیرا با سایر مساجد دبی وجود دارد این است که تنها در مسجد جمیرا، امکان ورود افراد غیرمسلمان وجود دارد و در سایر مساجد تنها مسلمانان می‌توانند وارد شوند.

تأثیرات مسجد جمیرا بر صنعت گردشگری دبی

مسجد جمیرااز مهم‌ترین نمادهای مذهبی و فرهنگی در دبی است که با معماری خیره‌کننده خود توانسته گردشگران زیادی را از سراسر دنیا جذب کند. ازآنجایی‌که ورود افراد غیرمسلمان به مسجد امکان‌پذیر است، جمیرا به محلی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی تبدیل شده تا محیط مناسبی را برای ارتباط مذاهب مختلف فراهم کند. در واقع این مسجد تنها یک مکان مذهبی نیست، بلکه پلی میان فرهنگ‌های بین‌المللی بوده و موجب تقویت اقتصاد کشور هم شده است. 

جاذبه‌های دیدنی اطراف مسجد جمیرا دبی

مسجد جمیرا از لحاظ موقعیت مکانی، در محل خوبی قرار گرفته که دسترسی به آن ساده است. همچنین در اطراف مسجد مکان‌های دیدنی جالبی وجود دارند که باید آنها را بشناسید و در برنامه‌ریزی خود برای یک روز عالی، به‌گونه‌ای عمل کنید که زمان کافی برای بازدید از آنها را هم داشته باشید. 

ساحل جمیرا

وجود ساحل زیبا و آرام جمیرا در نزدیکی‌های مسجد، محیط مناسبی را برای علاقه‌مندان به فعالیت‌های آبی ایجاد کرده است. این ساحل با شن‌های درخشان و آب زلال، محیطی بی‌نظیر برای استراحت و قدم‌زدن دارد؛ چه چیزی بهتر از این که برای دوری از هیاهوی شهر، به ساحل بروید و درحالی‌که یک نوشیدنی خنک میل می‌کنید به تماشای موج‌های دریا بنشینید. 
مجموعه آتلانتیس
مجموعه آتلانتیس که شامل هتل، پارک آبی آتلانتیس، آکواریوم و خلیج دلفین می‌شود در نزدیکی‌های مسجد جمیرا است. شما می‌توانید برای اقامت یا تفریح به این مجموعه بروید و زمان خود را به بهترین شکل ممکن سپری کنید. خصوصا اگر کودکی همراه خود دارید، تماشای موجودات دریایی در آکواریوم این مجموعه می‌تواند برایش هیجان‌انگیز باشد.
بازار مدینه جمیرا
یکی از توریستی‌ترین مکان‌های دبی بازار مدینه جمیرا است که به‌خاطر معماری خاصی که دارد شبیه به بناهای تاریخی است. این بازار ترکیبی از سنت و مدرنیته را ایجاد کرده تا شما بتوانید ضمن قدم‌زدن در محلی تاریخی، به خرید هم بپردازید.

هتل‌های نزدیک مسجد جمیرا

ازآنجایی‌کهمسجد جمیرا در موقعیت مکانی مناسبی واقع شده است و اطراف آن هم جاذبه‌های دیدنی خوبی وجود دارند، خیلی خوب است که بتوانید هتلی در همین نزدیکی برای اقامت انتخاب کنید. با انتخاب یک هتل باکیفیت در نزدیک مسجد جمیرا، دسترسی راحتی به جاهای دیدنی مختلف خواهید داشت؛ در ضمن می‌توانید از امکانات لوکس این هتل‌ها هم استفاده کرده و اقامت بی‌نقصی را تجربه کنید. هتل‌های که می‌توانید آنها را انتخاب کنید عبارت‌اند از:
هتل مارین بیچ ریزورت اند اسپا دبی Spa & Dubai Marine Beach Resort  
هتل بولگاری ریزورت دبی Bulgari Resort, Dubai
هتل ماندارین اورینتال جمیرا دبی Mandarin Oriental Jumeira, Dubai
هتل جمیرا بیچ  Jumeirah Beach Hotel

چشم‌انداز آینده مسجد جمیرا

مسجد جمیرا در حال حاضر جایگاه ویژه‌ای در دبی دارد و تاثیر زیادی در فرهنگ و مذهب داشته است؛ همچنین این مسجد برنامه‌های فراوانی برای توسعه بیشتر و گسترش برنامه‌های آموزشی دارد تا گردشگران را با دین اسلام آشنا کند. باتوجه‌به تعداد روزافزون بازدیدکنندگان مسجد، بهبود امکانات و برنامه‌های منظم انتظار می‌رود مسجد جمیرا در آینده هم جایگاه خود را حفظ کرده و موجب ارتباط فرهنگ‎های بین‌المللی شود. 


نتیجه‌گیری

گفتیم که  مسجد جمیرا دبی  یکی از جاذبه‌های دیدنی دبی است که حتما باید آن را ببینید، البته دلایل مناسبی هم برای این حرف داریم؛ این مسجد معماری بی‌نظیری دارد، برنامه‌های خوبی در آن برگزار می‌شود و محیط بی‌نقصی برای عبادت است. اگر دوست دارید از این مسجد چشم‌نواز دیدن کنید باید تور دبی شادی سفر را رزرو کنید و پس از آن چند روزی را مشغول گشت‌وگذار در شهر مدرن دبی شوید.