021-41571 Info@shadisafar.com
0

راهنمای کامل حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا: بهترین روش‌های جابه‌جایی در شهر

آنتالیا شهر چشم نوازی است که جذابیت‌های خاص خود را دارد؛ هنگامی که به آنتالیا، یکی از زیباترین شهرهای ساحلی ترکیه، بروید قطعا دوست دارید به تمام جاذبه‌های دیدنی شهر دسترسی داشته باشید و روز خود را با بازدید از آنها سپری کنید. برای دسترسی راحت به هر نقطه از شهر آنتالیا راه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. یکی از بهترین روش‌های جابه‌جایی، استفاده از حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا است که در ادامه قصد داریم بیشتر در موردش صحبت کنیم. 

حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا
 

ازآنجایی‌که آنتالیا شهری مدرن است و ترافیک کمی دارد استفاده از سیستم  حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا  یکی از بهترین روش‌ها برای جابه‌جایی محسوب می‌شود. اگر دوست داشته باشید با کمترین دردسر و کمترین هزینه به مناطق مختلف شهر دسترسی داشته باشید می‌توانید از اتوبوس یا تراموا استفاده کنید که با زمان‌بندی دقیق حرکت، شما را به‌موقع به مقصد می‌رسانند. همچنین استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در هوایی مطبوع می‌تواند حس سرزندگی به شما بدهد. اگر هم دوست دارید سریع‌تر به مقصد برسید توصیه می‌کنیم از تاکسی‌ها و شاتل‌های فرودگاهی استفاده کنید.

انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا

وسایل  حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا  از تنوع بالایی برخوردارند و شما طبق سلیقه و مقصد خودتان می‌توانید از هر کدام که خواستید استفاده کنید. 
اتوبوس: یکی از کاربردی‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا است که به تمام نقاط شهر دسترسی دارد و با کم‌ترین هزینه شما را به مقصد می‌رساند. 
تراموا: تراموا بیشتر در مناطق مرکزی شهر کاربرد داشته و به شما امکان این را می‌دهد که در سریع‌ترین زمان خود را به مراکز گردشگری یا مراکز خرید برسانید. 
تاکسی: اگر حضور در محیط عمومی اتوبوس و تراموا شما را اذیت می‌کند، بهترین انتخاب برای جابه‌جایی در کمترین زمان، تاکسی است. 
دوچرخه‌های اشتراکی: به دلیل آب‌وهوای مطبوعی که آنتالیا دارد، استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی طرفداران زیادی دارد. این دوچرخه‌ها بسیار اقتصادی بوده و به شما امکان ورزش و لذت‌بردن از طبیعت اطراف را می‌دهد. پس اگر برای رسیدن به مقصد عجله ندارید، خوب است که در طول مسیر کمی هم مناظر اطراف را تماشا کنید. 
شاتل‌های فرودگاهی: اگر به‌تازگی به آنتالیا رسیده‌اید و یا قصد خروج از آن را دارید، بهتر است از شاتل‌های فرودگاهی استفاده کنید. مسیر اصلی این شاتل‌ها بین فرودگاه و مناطق اصلی شهر بوده و هزینه کمتری از تاکسی دارند. 


اتوبوس‌های شهری در آنتالیا

حمل و نقل عمومی در آنتالیا اتوبوس‌های شهری از محبوب‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی آنتالیا هستند که تمام مناطق شهر را پوشش می‌دهند. 

مسیرها و خطوط اصلی: شبکه اتوبوس‌رانی آنتالیا خطوط بسیاری دارد که هر یک از آنها برای یک منطقهٔ خاص هستند. هر مسیر نام مشخصی دارد که آن را می‌توانید روی شیشهٔ اتوبوس بخوانید. 

ساعات کاری:  اتوبوس‌های شهر معمولا از ساعت 6 صبح تا 11 شب فعالیت می‌کنند.

قیمت بلیت: قیمت بلیت این اتوبوس‌ها بسیار ارزان و مقرون‌به‌صرفه است و باید هزینه اتوبوس را از طریق کارتی به نام آنتالیا کارت بپردازید؛ این کارت را می‌توانید از ایستگاه‌های فروش بلیت تهیه کنید. 

نحوه استفاده:  استفاده از اتوبوس‌های شهری کار بسیار راحتی است، فقط باید اتوبوس مدنظرتان را پیدا کرده و سوار شوید و هنگام سوارشدن کارت خود را به دستگاه مخصوص در اتوبوس نزدیک کنید تا هزینه آن از حساب شما کم شود. اگر هم کارت ندارید می‌توانید از یکی از مسافران خواهش کنید به‌جای شما کارت بزند و مبلغ آن را به‌صورت نقدی به او پرداخت کنید.

تراموا در آنتالیا

حمل و نقل عمومی در آنتالیا تراموا یکی از وسایل  حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا  است که به مترو شباهت دارد اما روی سطح زمین حرکت می‌کند. تراموا بیشتر در مناطق مرکزی شهر که گردشگران زیادی دارد، فعالیت می‌کند.

مسیرهای تراموا: مسیرهای اصلی تراموا شامل دو خط اصلی می‌شود که خط Nostalgic Tram از مرکز شهر کاله ایچی تا ساحل کنیالتی است. خط Antray هم از ایستگاه اصلی اتوبوس به فرودگاه و مناطق مختلف شهر می‌رود.

 ایستگاه‌های مهم: از مهم‌ترین ایستگاه‌های تراموا می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:  ایستگاهی در نزدیکی بازار بزرگ به نام کاله کاپیسی، ایستگاه موزه در نزدیکی موزه آنتالیا، ایستگاه لارا برای دسترسی به منطقه ساحلی لارا. 

ساعات کاری: ساعت کاری تراموا هم مانند اتوبوس، از ساعات اولیه صبح تا نیمه‌شب است. ترامواهای آنتالیا معمولا از 7 صبح تا 11 شب فعال هستند. 

قیمت بلیت: قیمت بلیت تراموا هم مانند اتوبوس به‌صرفه است و برای استفاده از آن باید قبل از ورود کارت خود را که از ایستگاه‌ها دریافت کرده‌اید، روی دستگاه قرار دهید. 

سیستم تاکسی در آنتالیا

حمل و نقل عمومی در آنتالیایکی از سریع‌ترین وسایل  حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا  تاکسی است. 

نحوه رزرو تاکسی: برای رزرو تاکسی می‌توانید به‌صورت مستقیم در خیابان تاکسی بگیرید و یا با شرکت تاکسیرانی تماس بگیرید؛ همچنین استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل هم روش دیگری برای تاکسی گرفتن است. 

 قیمت‌ها و کرایه‌ها: هر چند که قیمت کرایه تاکسی در آنتالیا از شهرهای دیگر ترکیه ارزان‌تر است، اما نسبت به اتوبوس و تراموا هزینه بالاتری دارد. هزینه تاکسی با تاکسی‌متر مشخص می‌شود؛ در ابتدا باید مبلغی به‌عنوان ورودی بپردازید و پس از شروع حرکت راننده تاکسی‌متر را روشن می‌کند و مبلغ نهایی پس از پایان سفر مشخص می‌شود. البته در نظر داشته باشید اگر بین 12 شب تا 6 صبح تاکسی بگیرید، نرخ آن 1.5 برابر بیشتر است. 

نکات استفاده از تاکسی: برای اینکه سفر خوبی را با تاکسی تجربه کنید در نظر داشته باشید که در ساعات اوج ترافیک بهتر است از تاکسی استفاده نکنید، حتما در ابتدای سفر به راننده یادآوری کنید تاکسی‌متر را روشن کند، ممکن است برخی از رانندگان زبان انگلیسی بلد نباشند پس بهتر است آدرس خود را روی یک کاغذ بنویسید تا در ارتباط خود دچار مشکل نشوید. 

دوچرخه‌های اشتراکی در آنتالیا

نحوه اجاره دوچرخه: برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در آنتالیا باید به یکی از ایستگاه‌های دوچرخه در سراسر شهر بروید. برای دریافت دوچرخه نیازمند کارت اعتباری و یا کارت مخصوص اجاره دوچرخه هستید و باید با استفاده از دستگاه موجود در ایستگاه، کارتتان را اسکن کنید تا قفل دوچرخه باز شود.

ایستگاه‌های دوچرخه: ایستگاه‌های دوچرخه در آنتالیا در نقاط مختلف شهر قرار دارند تا دسترسی شما راحت باشد. از محبوب‌ترین ایستگاه‌ها می‌توانیم به ایستگاه‌هایی در نزدیکی پارک‌ها، سواحل و جاذبه‌های دیدنی اشاره کنیم که مردم از آنها بیشتر استفاده می‌کنند. 

هزینه‌ها و مزایا: هزینه استفاده از این بخش از حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا بسیار مقرون‌به‌صرفه است و همچنین برخی ایستگاه‌ها تخفیفاتی برای اشتراک طولانی در نظر گرفته‌اند. استفاده از دوچرخه مزایای زیادی دارد؛ هزینه حمل‌ونقل کاهش می‌یابد، دوچرخه به حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی کمک می‌کند، به‌موقع می‌توانید با دوچرخه خود را به مقصد برسانید و در طول مسیر از هوای دلپذیر و مناظر زیبا لذت خواهید برد.

شاتل‌های فرودگاهی در آنتالیا

مسیرها و خدمات: شاتل‌های فرودگاهی از راحت‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا هستند که مسیر و خدمات آنها به‌گونه‌ای سریع و مستقیم طراحی شده‌اند تا در کمترین زمان شما را به مقصد برسانند. شاتل‌ها معمولا در مسیر فرودگاه تا هتل‌ها و نقاط مهم شهر حرکت می‌کنند. 

هزینه‌ها: استفاده از شاتل‌ها نسبت به تاکسی مقرون‌به‌صرفه‌تر است و اغلب این شاتل‌ها دارای فضای کافی برای حمل چمدان و وای‌فای رایگان هستند. 

نحوه رزرو: برای استفاده از شاتل می‌توانید بلیت خود را از قبل به‌صورت آنلاین تهیه کنید و یا از طریق ایستگاه مخصوص در فرودگاه اقدام به تهیه بلیت کنید. برخی هتل‌ها هم برای بردن مسافران به فرودگاه، خدمات شاتل را ارائه می‌دهند. 


کارت‌های حمل‌ونقل عمومی

کارت‌های مخصوص (Antalya Kart): برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا که شامل اتوبوس و تراموا هستند باید از یک کارت اعتباری به نام کارت آنتالیا استفاده کنید. 
 
نحوه خرید و شارژ: برای تهیه کارت باید به کیوسک بلیت‌فروشی در ایستگاه‌ها مراجعه کرده و یا آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. برای شارژ کارت می‌توانید به دستگاه‌های خودکار در ایستگاه مراجعه کنید و یا از اپلیکیشن‌های موبایل استفاده کرده و موجودی کارت را افزایش دهید. 

مزایا و تخفیفات: استفاده از کارت آنتالیا به‌صرفه‌تر از تهیه بلیت تک‌سفره خواهد بود و برای مسافران دائمی هم تخفیفاتی در نظر گرفته شده تا با پرداخت مبلغی ثابت به‌صورت نامحدود از کارتشان استفاده کنند. 


نکات مهم برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی

نکات ایمنی: رعایت برخی نکات در استفاده از حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا می‌تواند به شما کمک کند تا سفر خوشایندی را تجربه کنید. برای مثال: هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی مراقب لوازم شخصی خود باشید، از قراردادن اشیای قیمتی در کیف خودداری کنید و در ساعات شلوغی مراقب ازدحام جمعیت باشید. 

قوانین و مقررات: هنگام استفاده از حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا قوانینی را رعایت کنید؛ در مواقع لزوم از ماسک استفاده کنید، در اتوبوس، تراموا و... غذا و نوشیدنی میل نکنید، سیگارکشیدن در وسایل حمل‌ونقل عمومی ممنوع است و باید بلیت خود را در دسترس داشته باشید تا در صورت نیاز به مأموران نشان دهید. 

توصیه‌های مفید: برای تجربه بهتر در سفر حتما از قبل برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید، سعی کنید مسیر خود را از طریق نقشه مشخص کرده و اگر به زبان ترکی تسلط ندارید از برنامه‌های مترجم استفاده کنید.


مزایای استفاده از حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا

استفاده از حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا به کاهش هزینه‌های سفر شما کمک بسیاری می‌کند، همچنین موجب کاهش ترافیک در سطح شهر شده و آلودگی را نیز کاهش می‌دهد. یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی، دسترسی سریع و راحت به جاذبه‌های دیدنی شهر آنتالیا است. 

نقشه‌ها و اپلیکیشن‌های مفید برای حمل‌ونقل عمومی

برای استفادهٔ بهینه از وسایل حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا توصیه می‌کنیم از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده کنید تا دچار سردرگمی نشوید و به‌راحتی به مقصد برسید. همچنین نصب اپلیکیشن خرید بلیت می‌تواند به شما کمک کند که در سریع‌ترین زمان ممکن و در هر نقطه‌ای کارت آنتالیا خود را شارژ کنید. اگر هم دوست دارید در مورد تغییرات احتمالی در زمان‌بندی سرویس‌ها و مسیرها اطلاعات کافی داشته باشید تا برنامه‌ای دقیق بریزید بهتر است سری به منابع آنلاین بزنید و اخبار را دنبال کنید. 

پیشنهادات و توصیه‌های مسافران

طبق تجربه مسافران و گردشگران، استفاده از حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا یک روش اقتصادی و موثر است که همه باید از آن استفاده کنند، همچنین آنها گفته‌اند که برای کاهش هزینه بهتر است به‌جای تهیه بلیت تک‌سفره، از کارت آنتالیا استفاده کنید. برای اینکه در سفر خود مشکلی نداشته باشید حتما از نقشه‌های مسیریاب استفاده کنید؛ خصوصا در مکان‌هایی که تابلوی انگلیسی وجود ندارد و شما هم نمی‌توانید زبان ترکی را متوجه شوید.  


حمل‌ونقل عمومی در مناطق توریستی آنتالیا

حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا  به‌گونه‌ای طراحی شده است که دسترسی شما را به اکثر جاذبه‌های گردشگری راحت می‌کند، چرا که در مسیرهای پرطرفدار شاهد اتوبوس، تراموا، تاکسی و شاتل خواهید بود تا به آسان‌ترین راه ممکن به مقصد مدنظرتان برسید. توصیهٔ مهمی که در اینجا باید به گردشگران یادآوری کنیم این است که برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل در مسیرهای پرطرفدار بهتر است صبح زود حرکت کنید تا با ازدحام جمعیت روبه‌رو نشوید. 

حمل‌ونقل عمومی شبانه در آنتالیا

درست است که ساعات اصلی فعالیت اتوبوس و تراموا شهری از صبح تا نیمه‌شب است، اما در آنتالیا اتوبوس‌های شبانه هم برای رفاه بیشتر گردشگران فراهم شده است، همچنین می‌توانید از تاکسی هم استفاده کنید. 

توسعه و بهبود سیستم حمل‌ونقل عمومی

سیستم حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا رو به‌روز درحال‌توسعه و پیشرفت است تا بتواند خدمات بهتری به مردم ارائه دهد. در همین راستا تعداد اتوبوس‌های برقی در شهر افزایش‌یافته تا به کاهش آلودگی هوا کمک کند، همچنین شرکت‌ها سعی در ارائه اطلاعات دقیق به مسافران دارند که به آنها در برنامه‌ریزی بهتر کمک کنند.

درست است که ساعات اصلی فعالیت اتوبوس و تراموا شهری از صبح تا نیمه‌شب است، اما در آنتالیا اتوبوس‌های شبانه هم برای رفاه بیشتر گردشگران فراهم شده است، همچنین می‌توانید از تاکسی هم استفاده کنید. 


 

نتیجه‌گیری 

حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین و راحت‌ترین راه‌های دسترسی به نقاط مختلف شهر است و شما می‌توانید طبق ترجیحات خود از هر وسیله‌ای که خواستید برای جابه‌جایی استفاده کنید. اگر آنتالیا را با جذابیت‌های بی‌شمارش برای سفر انتخاب کردید توصیه می‌کنیم فرصت ویژهٔ رزرو تور آنتالیااز شادی سفر را از دست ندهید و همین‌الان اقدام به تهیه بلیت کنید.