021-41571 Info@shadisafar.com
021-41571 Info@shadisafar.com
0

معرفی بازار ادویه استانبول: جهان عطری و بو

قبول دارید عطر ادویه‌های تازه همیشه سحرآمیز عمل می‌کند و ما را به سمت خود می‌کشد؟ فرقی ندارد که کجا باشیم،  در هر نقطه‌ای از این جهان، حتی در کشوری دیگر، بوی خوش ادویه می‌تواند همه را مجذوب خود کند. حالا ما می‌خواهیم در مورد یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول با شما صحبت کنیم که سرشار از عطر و رنگ است؛ بازار ادویه استانبول  که نام دیگرش بازار مصری‌ها است.

 

تاریخچه بازار ادویه استانبول

یکی از قدیمی‌ترین بازارهای استانبول بازار ادویه است که در زبان ترکی به آن میصیر چاریشی یا بازار مصر می‌گویند. این بازار در سال 1660 و در زمان سلطنت سلطان مراد سوم ساخته شده و با مرور زمان به یکی از مراکز اصلی تجارت ادویه در امپراطوری عثمانی تبدیل شد. ادویه‌ها از داخل و خارج از کشور به این بازار وارد شده و پس از آن به سایر نقاط صادر می‌شدند و ازآنجایی‌که بیشتر ادویه‌هایی که در این بازار فروخته می‌شدند از مصر آمده بودند، این بازار را بازار مصری نامیدند. امروزه بازار مصری نه‌تنها محلی برای خریدوفروش ادویه‌های متنوع است؛ بلکه از جاذبه‌های توریستی استانبول محسوب می‌شود.
 


محل و دسترسی به بازار ادویه

بازار ادویه استانبول

بازار ادویه استانبول  در منطقه امینونو (Eminönü) و پشت مسجد جدید استانبول قرار دارد و ازآنجایی‌که این منطقه یکی از نقاط پر رفت‌وآمد شهر است، دسترسی به آن کار ساده‌ای بوده و با استفاده از تراموا می‌توانید به‌راحتی به بازار مصری برسید. این بازار در منطقه اروپایی فاتح، رستم پاشا قرار دارد و اگر در محله سلطان احمد هستید و قصد رفتن به بازار را دارید فقط کافی است سوار تراموا شوید و در ایستگاه امینونو پیاده شوید، اگر هم در میان تقسیم هستید می‌توانید از مترو استفاده کنید و به ایستگاه کاباتاش بروید، پس از پیاده‌شدن از مترو با تراموا خود را به ایستگاه امینونو برسانید. البته در نظر داشته باشید که با خودروی شخصی یا تاکسی هم می‌توانید به بازار بروید، اما به‌هرحال استفاده از حمل‌ونقل عمومی، روشی ارزان‌تر است. 

چیدمان و ساختار بازار ادویه

بازار ادویه استانبول  دارای ساختاری سنتی است که شما را در فضای تجارت در زمان قدیم غرق می‌کند. این بازار به شکل حرف "L" بوده و 6 ورودی دارد. محیط داخلی بازار دارای راهروهای باریک و مغازه‌های کوچک است؛ همچنین سقف بازار مصری با کاشی کاری سنتی عثمانی تزئین شده و پنجره‌های کوچک، نور را وارد راهروها می‌کنند. از آنجایی که این بازار سنتی و قدیمی است، مغازه‌های کوچک به شکلی فشرده در کنار هم ساخته شده‌اند و بوی ادویه و گیاهان دارویی معطر از آنها به مشام می‌رسد. 

محصولات و کالاهای موجود در بازار ادویه

در بازار مصری‌ها انواع مختلفی از ادویه‌ها، زعفران، فلفل، دارچین، پاپریکا و... به فروش می‌رسند. همچنین اگر قصد خرید گیاهان دارویی، چای و دمنوش گیاهی را دارید، رفتن به این بازار انتخاب بسیار خوبی است. در بازار مصری‌ها محصولاتی دیگری همچون انواع خشکبار، آجیل، پسته، بادام و فندق هم یافت می‌شوند که کیفیتی عالی دارند. اگر هم قصد خرید عسل‌های طبیعی، روغن گیاهی و شیرینی‌های سنتی ترکی؛ مانند لوکوم یا همان باقلوا را دارید و نمی‌دانید از کجا می‌توانید آنها را خریداری کنید، بازار ادویه دقیقا همان جایی است که باید به آن سر بزنید. نکتهٔ مثبتی که در مورد بازار و خرید از آن وجود دارد این است که امکان تست‌کردن محصولات قبل از خرید وجود دارد و فروشندگان به شما اجازه می‌دهند محصولات را تست و بو کرده و پس از آن با اطمینان خاطر خرید کنید.


نکات مهم برای خرید در بازار ادویه

اگر تجربهٔ خرید از  بازار ادویه استانبول  را نداشته‌ای و حالا قصد دارید در سفر خود به این شهر، برای عزیزانتان سوغاتی خوش‌طعم و عطری تهیه کنید بهتر است این نکات را مدنظر داشته باشید:
-چانه‌زدن در این بازار بسیار طبیعی است، پس از اینکه پیشنهاد قیمت کمتری را به فروشندگان بدهید اصلا نترسید. 
-قبل از خرید بهتر است ادویه و محصولات خوراکی را بچشید تا از کیفیت آنها اطمینان حاصل کنید. 
-هنگام خرید محصولاتی مانند زعفران، حتما به بسته‌بندی دقت کنید تا از اصل بودن آن مطمئن شوید. 
-ممکن است برخی فروشندگان دستگاه کارت‌خوان نداشته باشند، پس حتما مقداری پول نقد همراه خود داشته باشید. 
-این بازار از صبح تا غروب باز است؛ اما طبیعتا ساعات اولیه روز بهترین زمان برای خرید در محیطی خلوت و آرام است. 

محیط و فضای بازار ادویه

بازار ادویه استانبول

بازار ادویه استانبول  محیطی سنتی دارد و با ورود به آنجا و تماشای کاشی‌کاری سنتی و زیبا، پنجره‌های نورگیر و سقف گنبدی‌شکل در زمان سفر خواهید کرد و لذت زندگی در فضایی قدیمی از تجارب جدید شما خواهد شد. در این فضای قدیمی فروشندگان خونگرمی وجود دارند که با روی باز به شما خوشامد می‌گویند. همچنین با قدم‌زدن در میان انبوهی از محصولات رنگارنگ که به زیبایی چیده شده‌اند، فضای سرزنده‌ای را حس می‌کنید که تجربهٔ خوبی از رویارویی با فرهنگ مردم ترکیه برایتان رقم خواهد زد. 

تجربه‌های واقعی از بازدیدکنندگان بازار ادویه

برای اینکه بتوانید شناخت بهتری ازبازار ادویه استانبول  به دست بیاورید خوب است با تجربه‌های واقعی خریداران هم روبه‌رو شوید و بدانید آنها در مورد این بازار چه می‌گویند. اغلب بازدیدکنندگان در نظرات خود گفته‌اند که رفتن به این بازار تجربه‌ای خاص و فراموش‌نشدنی بوده و با ورود به آن فضایی پر از عطر و رنگ را مشاهده کرده‌اند که بسیار هیجان‌انگیز است. همچنین برخی از آنها بازار را به‌عنوان یک موزه زنده برای شناخت فرهنگ و تاریخ ترکیه در نظر گرفته‌اند و رفتن به آن را به سایرین توصیه کردند. از نقاط قوت بازار که خریداران به آن اشاره کرده‌اند می‌توانیم به برخورد گرم مغازه‌داران، کیفیت بالای ادویه‌ها و قیمت مناسب آنها اشاره کنیم. به‌صورت کلی ازآنجایی‌که نظرات مثبت زیادی در مورد بازار مصری وجود دارد، درصورتی‌که به استانبول سفر کردید، توصیه می‌کنیم بازدید از بازار ادویه  را در برنامه‌هایتان داشته باشید. 

تاثیر بازار ادویه بر آشپزی و فرهنگ غذایی استانبول

وجود بازار ادویه در استانبول به تأمین ادویه‌های موردنیاز برای آشپزی کمک بسیار کرده و این بازار به یکی از اصلی‌ترین مراکز ادویه تبدیل شده است که عطروطعم غذاهای ترکی را شکل می‌دهد. در غذاهای سنتی ترکی؛ مانند دونر کباب، اسکندر کباب و... از ادویه‌های مختلفی که در این بازار به فروش می‌رسند استفاده می‌شود. همچنین وجود بازار مصری و فروش چای‌ها و دمنوش‌های متنوع در آن، تاثیر زیادی در سلیقهٔ مردم داشته و آنها را به نوشیدن چای‌های گیاهی علاقه‌مند کرده است. 

فعالیت‌های جانبی در اطراف بازار ادویه

بازار ادویه استانبول  در محلی پر رفت‌وآمد واقع شده است که جاذبه‌های دیدنی زیادی هم در آنجا وجود دارند؛ به همین دلیل می‌توانید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در یک روز بتوانید به چند جای مختلف سر بزنید و پس از بازدید از بازار ادویه و خریدکردن، به مکان دیگری هم بروید. پل گالاتا در نزدیکی‌های بازار مصری است و قدم‌زدن در آنجا می‌تواند گزینه خوبی برای سپری‌کردن روزتان باشد. همچنین وجود مسجد آبی و مسجد ایاصوفیه در نزدیکی بازار، این امکان را برایتان فراهم کرده‌اند که بتوانید از ساختمانی زیبا دیدن کرده و با معماری عثمانی آشنا شوید. هر کدام از این مساجد داستان‌های زیادی برای گفتن دارند که در مقالات مربوط به مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی می‌توانید آنها را بخوانید. البته فراموش نکنید که کاخ توپکاپی هم یکی از جاذبه‌های تاریخی در اطراف بازار است که دیدن آن خالی‌ازلطف نیست. حالا که با جاذبه‌های دیدنی آشنا شدید، نوبت به مبحث شیرین خوراکی می‌رسد، در اطراف بازار مصری، کافه‌ها و رستوران‌های سنتی بسیاری وجود دارند که آمادهٔ پذیرایی از شما هستند. می‌توانید بعد از خرید از بازار به یک کافه بروید و حین نوشیدن قهوه، کمی هم خستگی درکنید.

 

زمان‌های مناسب برای بازدید از بازار ادویه

بازار ادویه استانبول

به‌صورت کلی بازار مصری از صبح تا غروب فعالیت می‌کند و امکان بازید از آن در تمام ساعات فراهم است. اما اگر صبح به بازار بروید می‌توانید در آرامش بیشتری به خرید بپردازید و حتی با فروشندگان صحبت کرده و داستان‌های آنها را هم بشنوید. البته قطعا خودتان بهتر می‌دانید که روزهای وسط هفته، برای خرید بهتر از آخر هفته است و جمعیت کمتری در بازار حضور دارند. در مجموع اگر به دنبال تجربه‌ای آرام هستید در ساعات اولیه صبح روزهای وسط هفته به بازار بروید و اگر عاشق جنب‌وجوش و تماشای مردم هستید بهتر است عصر و یا آخر هفته‌ها به بازار ادویه بروید. 

 

خاطرات و داستان‌های جذاب از بازار ادویه

بازار ادویه استانبول  بازاری قدیمی است که داستان‌های زیادی در دل خود دارد. یکی از این داستان‌ها مربوط به یکی از مغازه‌داران قدیمی بازار می‌شود که ادویه‌های کمیاب و خاص را برای فروش عرضه می‌کرد. او توانسته بود یک ادویه بسیار نادر را که فقط در یک مغازه اروپایی به فروش می‌رسید را به بازار بیاورد و همین هم او را به شهرت بالایی رساند و آشپزهای مختلف برای خرید این ادویه به مغازه‌اش می‌آمدند. یک داستان دیگر مربوط به گردشگری خارجی می‌شود که برای خرید ادویه به بازار آمده بود و در نهایت زعفرانی مرغوب را با قیمتی مناسب خریداری کرد و آن را به یکی از دوستانش که سرآشپز بود هدیه داد. همین هدیه، دوستی آنها را بسیار عمیق‌تر کرد و موجب افزایش ارتباطشان شد. تمام این داستان‌ها نشان‌دهنده این است که بازار ادویه تنها محل خریدوفروش اجناس نیست، بلکه موجب بهبود روابط انسانی و آشنایی با فرهنگ مردم ترکیه نیز می‌شود. 
 

نتیجه‌گیری

بازار مصری‌ها در استانبول به یک مرکز تجاری مهم تبدیل شده که توریست‌ها را هم به خود جذب می‌کند و با فضای دلنشین خود خاطرات خوبی برایشان می‌سازد. شما هم اگر دوست دارید در سفر خود به استانبول با محیطی سنتی و فرهنگ مردم ترکیه آشنا شوید و بتوانید سوغاتی خوش‌عطری برای خانواده‌تان تهیه کنید حتما باید به بازار ادویه استانبول سر بزنید. برای رفتن به این بازار و بازدید از سایر جاذبه‌های بی‌نظیر استانبول می‌توانید تور استانبول شادی سفر را رزرو کرده و تجارب جدید کسب کنید.